‌چندین قفسه پلاستیکی کوچک روی هم انبار شده، زرد و قرمز و سفید و آبی، اما خوب که به درون آنها دقت می‌کنی، چیزهایی توی این قفسه‌ها تکان می‌خورد. باز هم بیشتر دقت کنی مرغ‌های زنده را می‌بینی با بال و پر سفید که سرهایشان این طرف و آن طرف می‌رود. پشت این ویترین می‌ایستی و مرغ مورد علاقه‌ات که پروارتر از بقیه باشد را انتخاب می‌کنی، بعد فروشنده به قفسه مرغ‌ها حمله می‌کند و آنها از ترس بالا و پایین می‌پرند و جیغ می‌زنند تا مرغ مورد انتخاب شما به دست مرغ‌فروش می‌افتد.
کد خبر: ۷۲۲۴۵۱
برای ١٠٠٠تومان ارزان‌تر، سلامتتان را به خطر نیندازید

جام جم سرا: در یک حرکت با چاقویی که از صبح تا همین حالا ده‌ها مرغ را سلاخی کرده، سرش را جدا می‌کند، بعد توی دیگ‌های بزرگ که از آن بخار بلند می‌شود، می‌اندازد و پوست و پرش را می‌کند. دل و روده‌اش را هم خالی می‌کند و مرغی که یک یا ٢ کیلو سبک‌تر شده را با قیمت‌هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشد. ما هم فکر می‌کنیم حسابی زرنگی کرده‌ایم و مرغ ارزان سر سفره‌هایمان می‌بریم، مرغی که هیچ مهری از تأیید سلامت دامپزشکی ندارد، مرغی که ممکن است بین چندین مرغ بیمار بزرگ شده باشد‌ یا سرش را با چاقویی بریده باشند که سر مرغ بیمار دیگری را با آن بریده‌اند. و همه اینها با این فرض است که خود فردی که سر مرغ را می‌برد، کلاه و دستکش و روپوش داشته باشد که ندارد.
به نقل از ایسنا، این روزها فروشندگان مرغ زنده یک صنف ‌برای خود دست و پا کرده‌اند، صنفی که مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد. همیشه گفته‌اند تا تقاضا نباشد، عرضه نیست.
مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه استقبال مردم را دلیل عرضه مرغ زنده می‌داند و می‌گوید: مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و با این تصور اشتباه که مرغ زنده از نظر اقتصادی برای آنها مقرون به صرفه‌تر است، از چنین مرغ‌هایی استفاده می‌کنند.
دکتر نادر پرور با بیان این‌که مرغ زنده حدود ٣٠‌درصد ضایعات دارد، یادآوری کرد: بهای ارزان مرغ زنده به این دلیل است که بخشی از وزن آن به دلیل ضایعات کم می‌شود.
وی دلیل دیگر تمایل به استفاده از مرغ زنده را این مورد عنوان کرد که مردم فکر می‌کنند، مرغ گرم سالم و تازه است، درحالی‌که مرغ‌هایی که در حالت عادی در بسته‌بندی در مرغ‌فروشی‌ها عرضه می‌شود نیز مرغ گرم و کشتار روز است و نباید آن را با مرغ منجمد اشتباه گرفت. به‌گفته این مسئول، مرغ گرم در دمای یخچال نگهداری می‌شود و مدت نگهداری آن ٣ روز است، اما مرغ منجمد یک‌سال زمان نگهداری دارد و باید در دمای فریزر نگهداری شود.
پرور درخصوص پیامدهای استفاده از مرغ زنده نیز خاطرنشان کرد: شیوه ذبح و پرکنی این مرغ‌ها استاندارد نیست، ضمن این‌که ممکن است به بیماری‌هایی ازجمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا باشند. وسایل پرکنی و ذبح مرغ زنده هم می‌تواند کانون آلودگی باشد.
مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه فرهنگسازی بین مردم را بهترین شیوه برای کاهش عرضه مرغ زنده دانست و افزود: اگرچه برخورد با این صنف به اتاق اصناف باز می‌گردد، اما گشت‌های مشترکی از سوی دامپزشکی، مرکز بهداشت و شهرداری برای برخورد با این واحدها انجام می‌شود.
پرور با بیان این‌که دستور پلمب این واحدها گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اتاق اصناف نیز باید پای کار بیاید.
وی با بیان این‌که واحدهای عرضه مرغ زنده بدون مجوز هستند و دامپزشکی براساس وظیفه قانونی خود مسئولیتی برای واحدهای بدون مجوز ندارد، گفت: واحدهای صنفی دارای مجوز هر روز و به صورت سرزده مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

رامین پهلوانی، رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه نیز بر لزوم برخورد با واحدهای متخلف عرضه‌کننده مرغ زنده تأکید کرد.
وی با بیان این‌که برخورد با این واحدها در دستور کار قرار دارد، یادآوری کرد: تعزیرات حکومتی نیز باید در پلمب این واحدها همکاری داشته باشد.
امینی، معاون سیاسی - اجتماعی فرمانداری کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: توسط اتاق اصناف به ٢١٣ واحد عرضه و فروش مرغ زنده در سطح شهر کرمانشاه اخطار کتبی داده شده که فروش مرغ زنده ممنوع است و پس از دریافت اخطار چنانچه این واحدها به فعالیت خود ادامه دهند، پلمب می‌شوند.
تا زمانی‌که ما برای‌ هزار تومان ارزان‌تر آن همه به اشتباه سراغ مرغ زنده می‌رویم و دستگاه‌ها برخورد با واحدهای متخلف را به گردن یکدیگر می‌اندازند، افرادی پیدا می‌شوند که صدها مرغ را گوشه خیابان و جلوی چشم بچه و بزرگ ذبح کنند و پول به جیب بزنند. (شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مصرف كننده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
بازار گرمی برای مرغ فروشی و بهداشت نفر مایید 100 درصد سالم تر از بهداشت است

نیازمندی ها