زنان خانه‌دار و افزایش توان اقتصادی خانواده

۲ نکته مهم در گسترش شغل‌های خانگی

بازار را این روزها جوان‌ها در دست گرفته‌اند. دوست دارند کار کنند، پول در بیاورند و روی پای خود بایستند. به قول آن‌ها بازار بوی پول می‌دهد. هرچند که گروهی از آن‌ها بارها کف بازار به زمین خورده‌اند، اما دستشان را روی زانو گرفته و از نو شروع کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۵۰۸۰
باید کف بازاری باشی تا پول در بیاری

جام جم سرا: اما در بازار، مکانی با خیابان‌های پردست انداز و راههای پیچ در پیچ و حجره‌های کوچک و بزرگ و مغازه‌های داخل راسته هایش، بیشتر از همه تردد مشتری‌ها به چشم می‌آید و به قول بازاری‌ها نبض بازار را مشتری در دست دارد و بازار بدون مشتری فقط «زار» است.

کار بازار درس دانشگاه نیست، باید تجربه کنید

فروشندگان جوان بازار دو گروه هستند یا فروشنده هستند که مغازه و حجره را اجاره کرده‌اند یا شاگردی می‌کنند.

امید عظیمی هفتادو‌سه‌ای جارو به دست در حال نظافت جلوی مغازه فرش فروشی پدرش است. امید که دانشجوی کامپیوتر است از اینکه شاگردی پدرش را می‌کند راضی است: «کار در بازار را دوست دارم و می‌خواهم روزی یک بازاری اصیل و بزرگ مثل پدرم شوم. تعطیلات تابستان را معمولاً در بازار هستم و پدرم قول داده است در صورتی که در درس هایم موفق باشم از من یک بازاری خوب و موفق بسازد.»

پدر امید از خاطراتش می‌گوید و اینکه: «امید باید تکنیک‌های فروشندگی حرفه‌ای و برخورد با مشتری را یاد بگیرد.»
او که کار خود را 65 سال پیش با پادویی نزد پدرش شروع کرده است صبوری را رمز موفیت می‌داند: «برنامه ریزی، آراستگی خود و مغازه، سعه صدر و آداب گفت‌و‌گو با مشتری از تکنیک‌ها و ویژگی‌های فروشنده و مغازه دار موفق است.

پادویی و کارگری، شناخت جوان‌ها را از بازار بالا می‌برد. برای موفقیت در بازار باید در آن رخنه کنید تا تجربه کسب کنید. کار بازار درس دانشگاه نیست که پشت میز بنشینی و کتاب در دست بگیری و به حرف ‌های استاد گوش کنی. برای اینکه بازاری موفقی شوید باید وارد بازار شده و از نزدیک کار در بازار را تجربه کنید.»

این بازاری پیشکسوت، پشتکار را رمز موفقیت می‌داند:« در بازار باید رقیب و مشتری را با هم شناخت. باید بدانیم رقبای ما در چه فکری هستند و نیــــــــاز مشتری هایمان را بشناسیم. در این صورت می‌توانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم و به همین دلیل است که کسب تجربه در بازار برای کسی که می‌خواهد بازاری موفقی شود، مهم است.»

برای موفقیت باید پیه سختی کار را به تن مالید

به‌سمت پاچنار می‌روم. جوانی در حجره‌ای پشت دخل نشسته. خوش برخورد است و به سؤالات ما جواب می‌دهد. نامش ابراهیم محمدی است و از 14 سال پیش کارش را دربازار شروع کرده. او بازار را نهادی سنتی معرفی می‌کند و آن را در تقابل با مدرنیته می‌داند: «کار در بازار شرایط متفاوتی دارد. گل فروش و آهن فروش تفاوت‌های زیادی باهم دارند. اول باید استعداد خود را کشف کنید سپس برای پرورش آن در بازار شاگردی کنید.»

به‌گفته ابراهیم که یکی از توزیع کنندگان مواد اولیه کفش در بازار است، صنعت کاسبی در بازار، بهتر از چند سال گذشته است: «تعصب به کشور به همراه همت بازاری‌ها و بازاریاب‌ها باعث شد که گرایش مردم به تولیدات ایرانی بیشتر از اجناس وارداتی چینی شود و این تحولی در بازار کفش ایران ایجاد کرد.»

او شرط اول برای موفقیت در بازار را شناخت نیاز مشتری می‌داند: «باید پیه سختی کار و کارگری را همراه بدخلقی کارفرما به تن مالید و با کار بالا و درآمد پایین کنار آمد و قید دوست و رفیق و خانواده را زد. باید از طریق احترام به حقوق مشتری اعتماد آن‌ها را جلب کرد و از طریق صداقت و کسب اعتبار حتی با سرمایه‌اندک از یک شاگرد، بازاری اصیل ساخت.» (الهام جعفری/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها