«جام‌جم» از نزاع و راهکارهای کنترل خشم گزارش می‌دهد

قلدری‌های دردسرساز

پایتخت‌نشینان بیشتر از قبل با یکدیگر می‌جنگند، گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور گواهی است بر درستی این ادعا، زیرا براساس گفته‌های مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، آمار نزاع در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد رشد داشته، نکته اینجاست که این درگیری‌ها سبب نقص عضو بیش از 19 هزار تهرانی نیز شده است.
کد خبر: ۷۱۳۲۰۴
خشونت‌زدایی جدی گرفته نمی‌شود

بنابراین می‌توان گفت چنانچه این آمار به همین روال ادامه پیدا کند در پایان سال بیش از 60 هزار پایتخت‌نشین با نقص عضو روبه‌رو خواهند شد.

این درحالی است که سال گذشته 607 هزار و 349 مورد نزاع در پزشکی قانونی‌های 31 استان کشور به ثبت رسید، در این میان پایتخت‌نشینان با 106 هزار و950 نزاع رکورددار شناخته شدند، درباره میزان نقش زنان و مردان در نزاع‌های سال گذشته نیز باید گفت در 423 هزار مورد از درگیری‌های سال گذشته مردان نقشه داشته‌اند.

افزون بر این باید تاکید کرد آمار نزاع در کشور به طور قطع بیش از آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی است، زیرا بخشی از درگیری‌ها با پادرمیانی شهروندان خاتمه یافته و کار به پزشکی قانونی و ثبت شدن نمی‌رسد.

اغلب نزاع‌های ثبت شده در کشور ریشه در خودخواهی افراد دارد، زیرا درگیری زمانی رخ می‌دهد که اشخاص به حقوق یکدیگر احترام نمی‌گذارند، با توجه به این نکته می‌توان گفت مسئولان آموزشی و فرهنگی کشور برای آگاه کردن شهروندان در این زمینه تلاش جدی نکرده‌اند.

علت دیگر آمار بالای نزاع در کلانشهر‌ها توجه نکردن به زیرساخت‌های شهری و ارائه نکردن خدمات مناسب به شهرنشینان است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره به مهر گفته، نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم پایتخت به‌وجود آورده، به شکلی که اکنون بسیاری از نزاع‌هایی که میان مردم در خیابان رخ می​دهد به دلیل دعوا بر سر جای پارک خودروست.

در این رابطه می‌توان به کمبود دست‌کم 60 هزار پارکینگ مسقف در تهران یا کاستی‌های حمل و نقل عمومی اشاره کرد که زمینه را برای نارضایتی شهرنشینان فراهم کرده است.

مشکل دیگری که سبب شده خشونت در جامعه ما روند صعودی داشته باشد نحوه برخورد با این مساله است، برای نمونه این روز‌ها مسئولان تمام توان خود را برای برخورد با عوامل این آسیب اجتماعی به کار می‌گیرند، در حالی که باید با آموزش، فرهنگ‌سازی و کاستن از عواملی که بستر را برای نزاع فراهم می‌کند در جامعه خشونت‌زدایی کرد.

افزون بر این می‌توان به ضمانت اجرایی نداشتن برخی قوانین نیز اشاره کرد، زیرا نادیده گرفتن قانون از سوی افراد سبب گسترش خشونت و نزاع در جامعه می‌شود.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
۰
۰
علاوه بر فرهنگ سازی روند رسیدگی به شكایات افرادی كه حقوقی از آنها ضایع شده در دستگاه قضایی و انتظامی به اندازه ای كند است كه فرد ترجیج می دهد شخصاً دست بكار شود . چون در این سیستم شاكی بیشتر از متشاكی اذیت و آزار را تحمل میكند.

نیازمندی ها