امسال نیز برخلاف نص قانون که حقوق هر سال کارمندان را متناسب با نرخ تورم سال قبل معرفی می‌کند، با آنکه دولت یازدهم، تورم سال ۹۲ را ۳۵ درصد هدف گذاری کرده، نرخ افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۳ حدود ۲۵ درصد اعلام شد؛ در حالی که این نرخ وقتی در فرمول‌های حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد تنها حدود ۱۰ درصد افزایش واقعی را در حقوق کارمندان ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۵۷۳۶۰

این شیوه افزایش حقوق در حالی صورت می گیرد که به غیر از طبقه کارگر و کارمند که تورم هر سال در حقوق سال بعدِ آنها اعمال می شود، سایر شاغلین همگام با تورم، نسبت به افزایش حقوق و دستمزد خود اقدام می کنند.
افزایش حقوق هایی که چون قانون خاصی از انها حمایت نمی کند و قوانین موجود درباره انها اجرا نمی شوند همواره با نرخ تورم فاصله دارد و به این ترتیب است که دخل و خرج خانوارهای متوسط و ضعیف ایرانی با هم همخوانی ندارند و همواره از اواسط برج جیب کارمندان و کارگران خالی می شود.
در هر حال، جمعه هفته گذشته بود که شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار کشور را با 25 درصد افزایش نسبت به سال جاری، 608 هزار و 900 تومان تعیین شد.
البته کارگران قرارداد موقت بخش خدماتی کشور در سال 93 برای هر ماه کارکرد حداقل 813355 تومان و حداکثر 935137 تومان دریافت خواهند کرد.
این مبالغ شامل افزایش جدید حقوق، حق بن، حق مسکن و حق اولاد یک تا دو فرزند می شود و اضافه کاری های احتمالی که افراد ممکن است در کنار این مزایا دریافت کنند، به دلیل نامشخص بودن در محاسبات لحاظ نشده است.
همچنین در بخش سایر سطوح مزدی نیز 12 درصد ثابت به اضافه روزانه 2110 تومان در نظر گرفته شده است. قرار است از ابتدای سال آینده، مبلغ بن نقدی کارگران از 50 هزارتومان سال جاری به 80 هزارتومان و حق مسکن نیز از 10 به 20 هزارتومان افزایش یابد.
حق اولاد هم برای شاغلان دارای یک فرزند 60819 تومان و برای دو فرزند نیز 121782 تومان در نظر گرفته شده است که در واقع ضریبی است از 3 حقوق روزانه افراد حداقل بگیر در سال آینده به میزان 20297 تومان.
به این ترتیب است که افراد در سال آینده ماهیانه حداقل 713355 تومان حقوق به اضافه 100 هزارتومان حق بن و حق مسکن دریافت خواهند کرد. از سویی، شاغلان دارای یک فرزند مبلغ 60891 تومان و افراد دارای دو فرزند نیز 121782 تومان دیگر نیز دریافت می کنند.
به طور کلی می توان گفت ، حداقل حقوق یک نیروی خدماتی در سال آینده بدون محاسبه اضافه کار احتمالی، ماهیانه دستکم 813355 تومان خواهد بود که در صورت متاهل و صاحب فرزند بودن این رقم به 874246 تومان و داشتن دو فرزند به 935137 تومان افزایش می یابد.
این در حالی است که این رقم شاید در نگاه ال عالی به نظر برسد اما برای زندگی در کلان شهری چون تهران حداقل 500 هزار تومان آن برای اجاره خانه هزینه خواهد شد و مابقی هم تنها هزینه خورد و خوراک روزانه را تامین خواهد کرد و به این ترتیب جایی برای پس انداز و تفریح خانوارها باقی نمی مانند.
باید منتظر ماند و دید آیا گرانی ها در سال آینده تعدیل می شود و نرخ تورم کاهش می یابد تا دخل و خرج خانوارها به هم بخواند یا خیر؟|هشت صبح

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی ش
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
۰
۰
عجب حساب دقیقی كردید!!!!!!!

نیازمندی ها