برای داشتن یک مراسم مجلل و دوست‌داشتنی عروسی علاوه بر تمام امکانات و وسایل مورد نیاز، آنچه این مراسم را ثبت و خاطره‌انگیز می‌کند؛ عکس و فیلم به‌جامانده از آن است. این حرفه هم مانند تمام مشاغل دیگر به‌روز شده و در چندسال گذشته فیلمبرداران آپشن‌های زیادی را برای ارایه به مشتریان اضافه کرد‌ه‌اند. تهیه کلیپ برای پخش در مراسم، چاپ فوری عکس برای استفاده در طراحی کیک یا نمایش آن در مراسم، چاپ لیت جهت هدیه به میهمانان و خدماتی مثل استفاده از دوربین‌های فیلمبرداری HD از جمله آیتم‌های اضافه‌شده‌ای است که این روزها به مد تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۵۵۸۶۰
آپشن‌های ۴میلیون‌ تومانی در مجالس عروسی

این خدمات اما هرکدام قیمتی دارد که دست‌آخر به هزینه فیلمبرداری اضافه می‌کند. صاحبان این مشاغل هم عمده درآمد خود را از محل این خدمات می‌دانند تا فیلمبرداری صرف. با این همه هستند مراکزی که برای جلب مشتری نرخ‌ها را در سطح مشتری‌پسندی پایین می‌آورند. راز قیمت پایین آنها هم نداشتن مجوز کسب است اما مشتری که از این جریان مطلع نیست اجازه ورود این افراد را به محفل خصوصی خود می‌دهد و با احتمال استفاده غیرقانونی از این فیلم‌های خانوادگی مواجه می‌شوند. رضا فیضی سرافراز، مدیر یکی از مراکز باسابقه فیلمبرداری و عضو اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران، در این‌باره اطلاعات بیشتری می‌دهد:

فیلمبرداری مجالس این روزها سبک‌های جدیدی پیدا کرده و فیلمبرداران سعی کرده‌اند با ارایه آپشن‌های اضافه سهم بیشتری را به نسبت رقبا از بازار در اختیار گیرند. شما چه خدمات ویژه‌ای در این رابطه به مشتریان ارایه می‌دهید؟
این حرفه هم مانند تمام مشاغل دیگر به روز شده و در چند سال گذشته فیلمبرداران آپشن‌های زیادی را برای ارایه به مشتریان اضافه کرد‌ه‌اند. تهیه کلیپ برای پخش در مراسم، چاپ فوری عکس برای استفاده در طراحی کیک یا نمایش آن در مراسم، چاپ لیت جهت هدیه به میهمانان و خدماتی مثل استفاده از دوربین‌های فیلمبرداری HD از جمله آیتم‌های اضافه‌شده‌ای است که این روزها به مد تبدیل شده است.
‌ گلایه‌ای که گاها برخی مشتریان دارند آن است که به‌رغم تعهد فیلمبردار به استفاده از دوربین HD‌ اما با دوربین معمولی فیلمبرداری مراسم صورت می‌گیرد. این تخلفات را شما هم دیده‌اید؟
بله. بعضی آتلیه‌ها می‌گویند فیلمبرداری اچ‌دی (HD) انجام می‌دهند ولی بعد با همین دوربین‌های سونی پی‌دی ۱۷۵ فیلمبرداری می‌شود. این نوع دوربین با اینکه کیفیت خوبی دارد اما کیفیت اچ‌دی فیلمبرداری نمی‌کند و فیلم ضبط‌شده این نوع دوربین‌ها روی مینی‌کاست دی‌وی‌دی ضبط می‌شود. فیلمبرداری HD دونوع است یکی با کیفیت فیلمبرداری p720 و دیگری با کیفیت p1080 که به نوع دوم فول اچ‌دی می‌گویند. توصیه من به مخاطبان این است که حتما کیفیت FULL HD را انتخاب کنند چرا که اکثر تلویزیون‌های خانگی از نوع LCD , LED از کیفیت فول اچ‌دی پشتیبانی می‌کنند و این کیفیت اصلا قابل مقایسه با کیفیت دی‌وی‌دی نیست. دوربین‌های فول اچ‌دی قدیمی کمی سنگین بوده و حتما باید با پایه مخصوص فیلمبرداری می‌کردند اما در حال حاضر اکثر آتلیه‌ها از دوربین سونی ‌ای‌ایکس ۲۰۰۰ برای کیفیت فول اچ‌دی استفاده می‌کنند.

‌ قیمت فیلمبرداری مجلس عروسی چقدر است؟
در حال حاضر فیلمبرداری با دو دوربین از ۳۵۰هزارتومان شروع می‌شود تا پنج‌میلیون‌تومان و بالاتر. دقت کنید این فقط هزینه فیلمبرداری است نه عکس. هر فیلمبردار پول تجربه و مهارت خودش را می‌گیرد ولی حدود قیمت ۷۰۰هزارتومان برای فیلمبرداری با کیفیت فول اچ‌دی و دو دوربین (یکی برای خانم‌ها یکی آقایان) و میکس تقریبا منصفانه است. برای ادیت و میکس فیلم عروسی هم به‌صورت جداگانه از ۲۰۰هزارتومان تا ۷۰۰هزارتومان می‌گیرند. بعضی‌ها هم ساعتی می‌گیرند مثلا هزینه میکس هر یک‌ساعت فیلمبرداری ۱۳۰هزارتومان و بالاتر می‌شود. یک عکس سر صحنه هم 60 ×90 معمولا آتلیه‌ها به‌صورت رایگان به عروس و داماد می‌دهند.
‌ هزینه کلیپ برای پخش سرصحنه مجلس عروسی چطور؟
اگر کسی خواست در مجلس یک کلیپ داشته باشد و همان شب پخش کند هزینه ساخت کلیپ با پخش آن در مجلس از ۴۰۰هزارتومان تا دومیلیون‌تومان متغیر است که البته آتلیه‌ها هزینه‌ای از ۷۰هزارتومان تا ۲۵۰هزارتومان برای ورودی باغ می‌گیرند.
‌ گاها مسوولان اتحادیه از فعالیت واحدهای بدون پروانه صحبت می‌کنند. عواقب بستن قرارداد با این واحدها چیست؟
برخی از تالارهای پذیرایی یا آرایشگاه‌های زنانه به مشتری پیشنهاد فیلمبرداری از مجالس توسط افراد معرفی‌شده از سوی خودشان را می‌دهند که مشتریان باید دقت داشته باشند تمامی این افراد فاقد پروانه کسب هستند. شهروندان به‌منظور صیانت از حریم خصوصی، ارایه خدمات مطلوب و همچنین قابلیت انجام پیگیری‌های قانونی در صورت نیاز، بهتر است از خدمات واحدهای عکاسی و فیلمبرداری دارای پروانه کسب استفاده کنند. متاسفانه این واحدها به‌منظور پنهان‌شدن از دید ارگان‌های نظارتی عمدتا به‌صورت غیرقانونی در اماکن مسکونی فعالیت دارند.|شرق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
saman
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
۰
۲
با سلام و عرض ادب
متاسفانه دقیقا همین طور است
دوربین فول اچ دی اما ضبط تصاویر دی وی
بنده هم در همین صنف هستم اما همیشه سعی بر این داشتم كه با مشتریان صادق باشم
امیدوارم سایر همكاران كمی مراعات مشتریان عزیز را بفرمایند
با تشكر

نیازمندی ها