• 6 2
  • 2

ویتامین‌های لازم برای رشد کودکان

دوشنبه 21 مرداد 1392 ساعت 12:43
بیشتر والدین نگران رشد کودک خود هستند. نگران کوتاه‌قدی، لاغری و... اما مشکل اصلی در بهانه‌گیری کودکان هنگام غذا خوردن است که به دلیل تغذیه ناکافی، ویتامین و مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند و این امر در رشد کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.

قد کشیدن بستگی به رشد استخوان دارد به همین علت است که اغلب ویتامین های افزایش دهنده قد به رشد استخوان کمک می کند. به نقل از «MSN» رشد قدی کافی نیست زیرا کودکان به رشد عضله، افزایش قدرت و توانایی ذهنی نیز نیاز دارند.
والدین باید به برنامه غذایی کودکان اهمیت زیادی دهند و ویتامین ها را در برنامه غذایی آن ها بگنجانند، زیرا هیچ جایگزین مناسبی برای مواد طبیعی وجود ندارد. اما اگر کودک در مورد غذا بهانه گیر است، لازم است ویتامین هایی که در ادامه مطلب ذکر می شود، به آن ها داده شود.

ویتامین D: برای رشد استخوان لازم است. به جذب کلسیم در استخوان کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه دریافت ویتامین Dاست. منابع دیگر قارچ، ماهی تن و روغن ماهی است.

کلسیم: ویتامین D و کلسیم مکمل یکدیگرند و یکی بدون دیگری ناقص است. کلسیم ترکیب اصلی استخوان است. بنابراین لبنیات را حتما به برنامه غذایی کودکان اضافه کنید.

ویتامین B کمپلکس: این گروه از ویتامین ها برای رشد کودک بسیار مهم است. ترکیبات مختلف ویتامین B کمپلکس، روی قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد.

ویتامین B1: ویتامین B1برای رشد قد و استخوان مهم است. این ویتامین برای هضم و جذب مواد مغذی در بدن لازم است. ویتامین B1 در ماهی و مغز میوه ها موجود است.

ویتامین B5: نقش این ویتامین، تحریک هورمون ها برای استخوان سازی است. اگر چه مقدار کم آن لازم است اما همین مقدار حیاتی است. منبع عالی ویتامین B5، قارچ، پنیر، جگر و آواکادو است.

ویتامین B12: این ویتامین در ســـاخت فولات و کربوهیدرات لازم برای رشد طبیعی کودک حیاتی است. منبع عالی آن نیز ماهی و تخم مرغ است.

ویتامین C: این ویتامین در رشد کودکان موثر است؛ اسید اسکوربیک برای سلامت استخوان لازم است.برای به دست آوردن ویتامین C، مصرف میوه های مرکباتی و لیمو توصیه می شود.

ویتامین A: این ویتامین برای تمامی ارگان های حیاتی و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است. این ویتامین به طور غیر مستقیم به کودک کمک می کند تا رشد کند. هویج، چغندر قرمز و کاهو منبع این ویتامین است.

>> روزنامه خراسان

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1154215665903900203
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 2 نظر )

سلام شما درست میگی تغذیه مناسب اما وقتی تو خونه ما برنج یافت نمیشه چجوری .......
آموزنده بود ممنون
 

اخبار مرتبط

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته