مرد باشید یا زن، در خانه گاهی باید کارهایی را با وسائل و ابزار دم دست انجام دهید، یا ترفندهایی را به کار گیرید که برخی لوازم کهنه دوباره جلوه‌ای نو بگیرند، یا بعضی کارهای سخت آسان شوند، یا مشکلاتی بظاهر لاینحل، آسان‌تر رفع و حل شوند و... خلاصه، در اغلب موارد، دانستن فوت و فنهایی از این دست کارگشاست.
کد خبر: ۵۷۱۷۷۲

جلا دادن اشیای نقره‌ای

نقره، فلزی گران قیمت است و پاکیزه کردنش اهمیت بسیار دارد. به یاد داشته باشید که پوشیدن دستکش پلاستیکی یا نخی به هنگام تمیز کردن آلات نقره‌ای و نیز به هنگام استفاده از آنها خود سبب برّاق شدن این اشیا می‌شود. به علاوه، خودتان می‌توانید مادّه‌ای معجز‌‌آسا برای تمیز کردن وسایل نقره‌ای بسازید. با آب و جوش‌شیرین خمیری تهیه کنید و آن را روی وسیله ی‌ نقره‌ای بمالید. سپس آن را با آب بشویید و با پارچه ی نخی خشک کنید.
برای لکّه زدایی نقره نیز مقداری جوش‌شیرین روی پارچه‌ای نمناک بپاشید و روی نقره آن قدر بکشید تا لک از میان برود. در نهایت آن را آب بکشید و خشک کنید.

لکّه شمع بر روی چوب

در صورتی که پارافین شمع بر روی میز یا صندلی چوبی‌تان ریخته شده است، ابتدا به وسیله  هوای داغ حاصل از سشوار آن را نرم کنید. هنگامی که پارافین شروع به ذوب شدن کرد، با پارچه‌ای تمیز، پارافین‌های اضافی را برداشته و در پایان، با مالش پارچه‌ای آغشته به محلول پولیش و کمی سرکه بر روی آن منطقه آثار باقی مانده را از بین ببرید.

لکّه شمع بر روی شمعدان فلزی

شمعدان فلزی را در یخچال و یا حتی برای دقایقی در فریزر قرار داده و به محض سفت شدن پارافین، آن را به راحتی جدا کنید.

لکّه شمع بر روی شمعدان بلور و کریستال

برای زدودن پارافین شمع از روی این قبیل شمعدانها، از آنجا که معمولاً امکان استفاده از سرما و گرما وجود ندارد، پنبه‌ای را به الکل صنعتی آغشته کرده و بر روی شمعدان بمالید. سپس با پارچه ی تمیز دیگری آثار مانده را از بین ببرید.

پاک کردن وسایل چوبی رنگ شده 

یک چهارم فنجان آمونیاک و چهار لیتر آب ‌گرم را مخلوط و با آن سطح مورد نظر را تمیز کنید. اگر آمونیاک در دسترس ندارید یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی را در چهار لیتر آب گرم بریزید و از این محلول برای تمیز کردن سطوح چربی رنگ شده استفاده کنید.

تمیز کردن مبلمان

برای شستن و تمیز کردن پارچه مبلمان، یک فنجان مایع ظرفشویی یا رختشویی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً کف کند. سپس به کمک پارچه یا برسی نرم، به آرامی کف را روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید. اگر رنگ آن قسمت عوض نشد و در عین حال تمیز‌تر به نظر رسید، با مقدار کافی از این محلول تمام مبلمان را تمیز کنید و در پایان روی سطوح، دستمال خشک بکشید.


تمیز کردن شیشه حمام

برای تمیز کردن در شیشه‌ای حمام از اسفنج آغشته به سرکه کمک بگیرید.
 
باز کردن سوراخ‌های دوش حمام

سردوشی را چند ساعت در سرکه خالص قرار دهید تا رسوبات آن از بین برود.
 
تمیز کردن پرده حمام

برای پاک کردن کپک پرده حمام، پرده را در مخلوط آب و صابون گرم بخیسانید. سپس آن را آبکشی کنید و روی پرده را آب لیموترش بمالید و در آفتاب خشک کنید. 

تمیزکننده وان حمام

اگر سطح وان حمام جرم گرفته و پاک کردنش دردسر دارد و از محلول‌های شیمیایی هم نمی‌توانید استفاده کنید، این روش را به کار بگیرید؛ مقداری سرکه روی اسنفج بریزید و با آن محل مورد نظر را مالش دهید. سپس پودر جوش‌شیرین را روی سطح بریزید و با اسنفجی مرطوب بمالید. در پایان، آن را با آب تمیز بشویید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

 شستن پرده حمام در لباسشویی 

اگر می‌خواهید پرده حمام را در ماشین لباسشویی بشویید. ابتدا حلقه و آویزهای آن را باز کنید. سپس به جای پودر ماشین لباسشویی از یک پیمانه جوش‌شیرین کمک بگیرید. تا پرده تمیز و شفاف شود. هرگز از مرحله خشک کن استفاده نکنید، بلکه پرده را خیس و آویزان کنید.

 طلا و جواهر 

طلا و جواهر، پس از استفاده طولانی مدت در اثر مجاورت با بدن کثیف شده و دیگر رنگ و جلای اولیه ی خود را از دست می‌دهد. یکی از راحت‌ترین روش‌های شست وشوی آنها، خیساندن این زینتی‌های ارزشمند درون کاسه‌ای حاوی محلولی از آب و مایع ظرفشویی است. گرم بودن آب برای زدودن چربی‌ها ضروری است.

 تمیز کردن طلا

شما می‌توانید طلاهای خود را چند دقیقه‌ای در محلولی از آب و مایع ظرفشویی و یا پودر لباسشویی قرار دهید و محلول را به همراه طلای داخل آن بر روی اجاق گاز، جوش بیاورید به این صورت جرم‌هایی که در لابه‌لای طلاها و جود دارند به راحتی خارج می‌شود. لازم به ذکر است این روش برای شست وشوی جواهرات توصیه نمی‌شود. پس از خروج طلاها و یا جواهرات از محلول‌ها، آنها را با برسی کوچک یا مسواک تمیز کنید؛ سپس آنها را آبکشی کرده و بر روی حوله‌ای قرار دهید. برای خشک کردن سریع طلاها و جواهرات از سشوار استفاده کنید.

 براق کردن طلا و جواهر 

برای براق کردن طلا و جواهر پس از خشک کردن دو روش وجود دارد:

1- مقداری خاک ارّه از نجاری‌ها تهیه کرده و طلا و جواهرات را درون خاک اره فرو کنید. سپس با خاک ارّه سطح آنها را مالش دهید. پس از پاک کردن طلا و جواهر از خرده‌های چوب، شفافیت و برق چشم‌گیری را مشاهده می‌کنید.

2- روش دوم استفاده از چرم و یا پاراچه ی نخی است. با مالش دادن یکی از آنها بر روی سطح طلا، برق و جلای خاصی ایجاد می‌شود.

 تمیز کردن جواهرات بدل

برای تمیز کردن جواهرات قلّابی و به اصطلاح اتمی از جوش‌شیرین استفاده کنید. به این صورت که مقداری جوش‌شیرین را بر روی سطح نمناک برس مسواک ریخته و آن را به آرامی بر روی جواهرات مذکور بمالید تا براق شود.

 دشمن طلا و جواهر 

 اگر رفتن به استخر و شنا کردن جزء برنامه‌های شماست پیش از ورود به آب، طلا و جواهر خود را بیرون آورید؛ زیرا کلر درون آب از دشمنان طلا و جواهر شماست. مواد شوینده قوی که موقع استفاده از آنها باید دستکش استفاده کرد هم، از دشمنان طلا و جواهر شماست.

 نگه‌داری از طلا و جواهر

برای حفظ و نگه‌داری از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌های خود قرار دهید و یا دفترچه‌ای پارچه‌ای درست کرده و طلاهایتان را با سنجاق قفلی در آن دفترچه پارچه‌ای وصل کنید. سپس دفترچه را تا کرده و در مکان امن نگه‌داری کنید.

 جلوگیری از گره خوردن زنجیر گردن

برای جلوگیری از گره خوردن زنجیرهای اضافی که به گردن نمی‌اندازید، آنها را با قفل بسته نگه‌داری کنید. در صورتی که زنجیر گردن شما، گره خورد، آن را بر روی سطح لیز و صیقلی قرار داده و مقداری روغن بچه بر روی محل گره بریزید. سپس با یک سوزن کلفت سعی در بازکردن گره موجود کنید.

 تمیز کردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی زینتی و با ارزش است که به علت خلل و فرج‌های زیادی که درون آن وجود دارد، نباید آن را با آب ‌شست. بنابراین آن را با پارچه‌های نخی و یا چرم جلا دهید.

 تمیز کننده جواهر

یک چهارم پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی و سه چهارم پیمانه آب را با هم مخلوط کنید. جواهرات خود را در این مایع بخیسانید. پس از نیم ساعت با یک مسواک نرم روی سطوح جواهر را تمیز کنید. فراموش نکنید که فرمول مذکور برای تمیز کردن جواهرات بدل مناسب نیست.


تمیز کردن سینک استیل  

سینک (Sink/ظرفشویی) از جنس استیل است. بهتر است از مواد سفید‌ کننده ی قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید؛ زیرا رنگ استیل کدر می‌شود.
جوش‌شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل عالی عمل می‌کند. این ماده را به عنوان پودر تمیزکننده به کار گیرید.

تمیز کردن سینک آلومینیومی و چینی 

برای از بین بردن لکّه‌ها و رسوبات آب روی سینک، پارچه‌ای را به سرکه سفید آغشته کنید و روی سطح را با آن مالش دهید.

ضدّعفونی کردن سینک  

نمک، ماده ی طبیعی مناسب برای ضدّعفونی کردن سینک است. برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.

 برّاق کردن ظروف برنجی  

اگر می‌خواهید ظروف برنجی کدر را برّاق کنید، از مخلوط نمک و سرکه بهره بگیرید.

براق کردن ظروف مسی  

ظروف مسی را با مالیدن لیموترش برّاق کنید. برای پاک کردن قسمت‌های بسیار کثیف نصف یک لیمو ترش را در نمک فرو ببرید و روی قسمت مورد نظر بمالید.

پاک کردن جرم و گچ‌کتری 

 یک فنجان سرکه را در کتری بریزید و بجوشانید. سپس با آب سرد به آن شوک وارد کنید تا گچ‌ها چنان که ضخیم شده‌‌اند تکه‌ای ورقه شوند و اگر ضخامت گچ زیاد نباشد، گچ در اثر جوشاندن در سرکه حل خواهد شد. در این مورد کتری را بشویید. برای اینکه بوی سرکه از بین برود چند بار در آن آب بریزید و بجوشانید و مجدداً آب ‌کتری را عوض کنید.

از بین بردن لکّه چای و قهوه از چینی 

اگر در ظروف چینی، لکّه ی قهوه یا چای مشاهده می‌کنید. با دستمال مرطوب آغشته به جوش‌شیرین آن را پاک کنید.
 
برّاق کردن ظروف شیشه‌ای   

برای براق کردن لیوان و استکان‌ها توصیه می‌شود آنها را به جای سفید‌کننده در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس بشویید.

برطرف کردن لکّه چای و قهوه از ملامین  

با استفاده از جوش‌شیرین لکّه قهوه و چای را از سطح فنجان‌ها و بشقاب‌های ملامین و پلاستیک پاک کنید.

تمیز کردن کارد زنگ زده   

یک سیب‌زمینی را نصف کنید و سطح بریده آن را در جوش‌شیرین فرو کنید، سپس تیغه کارد را با آن مالش دهید تا برّاق شود.

تمیز کردن سینی یا ظرف لک شده  

مقداری نمک طعام را در آب ‌لیمو حل کنید و روی لک بکشید. سپس پارچه‌ای را به آرد آغشته کنید و روی ظرف بکشید تا جلا و درخشندگی خود را باز یابد.

تمیز کردن لکه‌های درون قابلمه و ماهی تابه   

برای زدودن آثار ناخوشایند، می‌توان پوست سیب خوراکی یا ریواس را درون این ظروف ریخت و پخت. حاصل این کار، محو شدن خود به خود لکّه‌ها در حین پخت است. این تدبیر باعث پاک شدن ظرف و بالطبع، بالا رفتن عمر آن و کاهش استهلاک است و موجب می‌شود تا مدت بیشتری قابلیت کار داشته باشد و خانواده ناچار به خرید ظرفی جدید نباشد.

طریقه ی صحیح شستن ظروف چینی 

شستن بشقاب‌های چینی پس از صرف شام کاری ملا‌ل‌آور است. ظروف چینی چرب، بسیار لیز و شکننده هستند و لکّه‌های چربی در برخی از موارد پس از شست وشو همچنان باقی می‌مانند.
محفظه ی مخصوص شست وشوی ظروف در آشپزخانه را از آب تمیز پر کنید و چند قاشق غذاخوری سرکه وپودر ظرفشویی درون آن بریزید حالا ظرف‌های چرب را درون محلول خیس کنید. سرکه لکّه چربی را حل می‌کند و بشقاب‌ها شفاف و براق می‌شوند.

تمیزکننده ی ظروف  

برای صرفه‌جویی در وقت و پولتان یک شوینده ی ارزان و قابل دسترسی را بشناسید؛ چند قاشق غذاخوری سرکه را به همراه ماده ی شوینده در ماشین ظرفشویی بریزید. هنگام شستن ظروف با دست نیز مقداری سرکه به مادّه ی شویند اضافه کنید. سرکه چربی و لکّه را سریع‌تر پاک می‌کند.

براق‌کننده ظروف شیشه‌ای 

اگر ظروف شیشه‌ای (بلور، کریستال و ...) را در محلول آب و سرکه بخیسانید، به‌خوبی برّاق و تمیز خواهند شد.

تمیز کننده قهوه‌جوش و کتری  

اگر قهوه‌جوش یا کتری، جرم بسته یا آلوده شده، برای پاک کردن آن لازم نیست به مواد شیمیایی متوسل شوید. کافی است مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کنید و درون ظرف بریزید و اجازه دهید بجوشد. زمان لازم برای جوشیدن محلول به سختی جرم بستگی دارد. با این شیوه می‌توانید به سادگی از شرّ این رسوبات نجات یابید.

جلا دهنده ظروف و سطوح برنجی   

برای این کار، با پارچه‌ای آغشته به روغن زیتون سطح مورد نظر را مالش دهید. سپس یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به میزان کافی به آن آرد بیفزایید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را با پارچه‌ای نرم روی سطوح بکشید. سپس وسیله را با آب بشویید و خشک کنید تا برق بیفتد.
این روش را هم امتحان کنید؛ مقداری سرکه خالص را روی سطح ظرف بریزید. نمک را روی آن بپاشید و با پارچه مالش دهید. سپس با آب گرم بشویید و با پارچه خشک کنید تا وسیله جلا یابد.
در این زمینه، خمیر آب‌لیمو و جوش‌شیرین هم مؤثر است؛ اما آن را روی سطوح ظرف بمالید و پنج دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم بشویید و با دستمال تمیز خشک کنید تا ظرف نو و براق شود.

تمیزکننده ظروف و وسایل برنزی  

اگر وسایلی از جنس برنز در منزل دارید و برای تمیز کردن آنها با مشکل مواجه شده‌اید، نگران نباشید. با تهیه این خمیر از این مشکل رها خواهید شد. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید بریزید و به آن آرد کافی بیفزایید تا به صورت خمیر در آید. خمیر را بر سطح مورد نظر بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را به حال خود رها کنید. سپس با آب گرم و تمیز آن را بشویید و خشک کنید. این فرمول برای تمیز کردن سطوح و ظروفی که از جنس کروم هستند نیز موثر است.

جلا دهنده ظروف و وسایل مسی 

پاک کردن وسایل مسی گاهی دردسر ساز است. در این زمینه، مخلوط سرکه و نمک به یاری شما می‌آید. کافی است وسیله را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و در نهایت آب بکشید و خشک کنید. 
شیوه دیگر این است که یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
 
جلا دادن ظروف آلومینیومی 

برای زدودن لکّه‌های نشسته بر سطح داخلی ظروف آلومینیومی، کافی است ظرف را از آب داغ پر کنید و به ازای هر لیتر آب، دو قاشق خمیر مایه به آن بیفزایید. سپس ده دقیقه، محلول درون ظرف را بجوشانید تا لک‌ها آرام آرام محو شوند. در پایان، ظرف را به شیوه معمول بشویید و خشک کنید.
 
>> کتاب کوتاه و پر فایده برای خانم ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها