قاچاق تهدیدی جدی است که زیست «هوبره» را در دشت‌های خراسان جنوبی به مخاطره انداخته و روز به روز آهنگ انقراض این پرنده زیبا را بیشتر می‌کند، این درحالی است که عوامل طبیعی از جمله خشکسالی نیز جمعیت این پرنده در حال انقراض را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۴۵۱۵۶

521 گونه پرنده در ایران وجود دارد که 20 گونه از آنها نظیر هوبره در معرض انقراض هستند. به گفته کارشناسان، این پرنده زیبا طی ده سال گذشته 50 درصد کاهش جمعیت داشته‌ است. با توجه به اهمیت بالای این پرنده از جنبه اکولوژیکی و همچنین کمیاب بودن و در معرض خطر انقراض بودن این پرنده، حمایت همه‌ جانبه نهادهای دولتی ‌بویژه سازمان حفاظت محیط‌‌زیست، مسئولان و سازمان‌های مردم‌ نهاد ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر دراین باره گفت: هوبره یکی از گونه‌‌های ارزشمند حیات وحش کشور است که به عنوان گونه آسیب‌‌پذیر در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی IUCN قرار گرفته و در ایران به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‌گیرد؛ ولی آماری رسمی از وضع این پرنده در استان وجود ندارد.

به اعتقاد حمید صالحی، افزایش آمار قاچاق و کشفیات آن نشان از کاهش تعداد این پرنده در معرض انقراض دارد.

وی با بیان این‌که زیستگاه اصلی این پرنده منطقه دق پترگان شهرستان قاین با 142 هزار و 795 هکتار وسعت است، گفت: برای حفاظت از این گونه و سایر گونه‌های نادر جانوری، پیشنهاد منطقه حفاظت شده برای منطقه دق پترگان داده شده است؛ البته موافقت استانی و سازمان محیط‌زیست برای حفاظت از این منطقه گرفته شده و به کمیسیون امور زیر بنایی دولت نیز ارجاع شده است تا تصمیم‌گیری نهایی شود.

قاچاق، تهدیدی جدی در کمین هوبره

متأسفانه تهدید جدی که زیست هوبره را در دشت‌های خراسان جنوبی به مخاطره انداخته است، قاچاق آن توسط افراد اجیر شده شیوخ عرب کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. این مسأله بشدت بر شرایط تخریب پوشش گیاهی و تاغزارها سایه افکنده و این درختچه‌ها، بی‌رحمانه قلع و قمع می‌شود تا شاید هوبره‌ای از میان معبرهای تعبیه شده بگذرد و در دام پهن شده گرفتار شود.مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به این که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به خاطر سنت دیرینه‌ای که در تربیت پرندگان شکاری دارند، اقدام به شکار هوبره می‌‌کنند و این مهم‌ترین عامل تهدید و قاچاق این پرنده است، گفت: شکار هوبره از سوی پرندگان شکاری مورد علاقه شیوخ عرب است و آنها به صورت سنتی و تشریفاتی به این امر توجه دارند. به همین دلیل همه ساله در فصول پاییز و بهار تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب را به زیستگاه‌های هوبره در نقاط مختلف کشور گسیل و اقدام به زنده‌گیری و صید این پرنده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها