چهارمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت دکتر عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، با هدف ساخت فیلم‌های علمی کوتاه 60 ثانیه‌ای با موضوع آزمایش‌هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۱۱

به گزارش جام‌جم از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، مسابقه دانش‌آموزی نور هرسال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.
دوره چهارم مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت استادعمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 از مرداد امسال آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم‌های علمی کوتاه یک دقیقه‌ای از آزمایش‌هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی است.
همانند دوره‌های گذشته، صدها فیلم در محدوده علمی مرتبط برای راهنمایی علمی دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.
دانش‌آموزان می‌توانند تا پایان بهمن سال جاری با مراجعه به وبگاه بنیاد مصطفی(ص) به نشانی www.mstfdn.org در بخش مسابقه دانش‌آموزی نور مراجعه کرده و در قالب گروه‌های دو یا سه نفره آثار علمی خود را به صورت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.
معیارهای ارزیابی و نحوه داوری آثار ارسالی در وبگاه مسابقه اعلام می‌شود. در این دوره نیز به صد اثر برتر دانش‌آموزی، هدایایی معادل مجموع دو میلیارد ریال اهدا و از پژوهش‌سراها و مدارس با مشارکت برتر نیز تقدیر خواهد شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن‌هیثم» به مناسبت یک‌هزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضیدان و فیزیکدان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از 4000دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده تقدیر شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت استاد جکی‌یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از 5000 دانش‌آموز، 2000 فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از صد گروه دانش‌آموزی برگزیده تقدیر شد.
نحوه شرکت در این مسابقه ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای از انجام آزمایش‌های علمی گروه‌های دانش‌آموزی است.
دور سوم مسابقه دانش‌آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن‌رزاز جَزَری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیانگذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است. موضوع این دوره از مسابقه ساخت سازوکارهای(مکانیزم‌های) حرکتی و آزمایش‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که 5122 دانش‌آموز در قالب 2183 گروه ثبت‌نام کردند و 1733 فیلم به وبگاه دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از صد گروه منتخب تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها