مسجدجامع تنها مکان مهم مذهبی در ابرکوه نیست، کمی دورتر در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد به شیراز، مسجدی به نام مسجد بیرون قرار دارد که از مساجد بسیار قدیمی ایران به شمار می‌آید. این مسجد از جمله مساجد دو ایوانی با یک حیاط مرکزی است که ایوان غربی آن متصل به گنبد خانه است. گنبدخانه نمایی نیم دایره دارد که از داخل مربع می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۰۵

بر پیشانی سر در ورودی، کتیبه کاشی معرقی در سه رشته خط به عرض تقریبی 65سانتی‌متر به رنگ‌های سفید و آبی نصب شده که از آن اطلاعات تاریخی به دست می‌آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه‌های مورد توجه دوران تیموری در قرن 9 هجری برابر 15 میلادی است .
ذکر این نکته هم ضروری است که اهمیت این مسجد فقط به معماری و قدمت آن نیست، بلکه این مکان در باور مردم، روزگاری محل استقرار امام رضا(ع) در سفر به خراسان بوده است. براین اساس امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در سال 195 هجری شمسی برابر با هشتم ربیع‌الاخر سال 201 هجری قمری، چند روز و حتی یک هفته، در مسجد بیرون اقامت داشته اند و این بنا به قدوم مبارک آن حضرت متبرک شده است.
این مسجد از جمله آثار تاریخی استان یزد در ابرکوه است که در مسیر سفر افرادی که از جاده طریق الرضا(ع) رهسپار مشهد مقدس هستند، قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها