خبرنگار صداوسیما در رم در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

همه چیز درباره روند بازداشت تا آزادی مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری پرس تی‌وی

«شاهد کلیدی» به حرف آمد!

«مرضیه هاشمی آزاد شد»؛ خبری که به سرعت دست‌به‌دست شد. به همان سرعتی که خبر بازداشت او در رسانه‌های شخصی (اعم از وبلاگ‌ها و صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی) بازتاب پیدا کرد و افراد مختلف نسبت به این مسأله موضع گرفتند، خبر آزادی و بازگشت این خبرنگار زن مسلمان شبکه پرس‌تی‌وی به ایران هم به‌سرعت منتشر شد و موجی از اظهارنظرها و ابراز خوشحالی‌ها را با خود همراه کرد. حالا چند روز است که مرضیه هاشمی بازگشته و تبدیل به یکی از چهره‌های مهم جریان رسانه‌ای در مبارزه با غرب شده است. به همین بهانه مروری تاریخی بر بازداشت و اسارت یازده روزه او در زندان‌های ایالات متحده آمریکا داشتیم.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۴۲

23 دی
بازداشت مرضیه هاشمی در فرودگاهی در نیویورک توسط نیروهای امنیتی آمریکا، اولین خبری بود که از این اتفاق پس از گذشت دو روز از ماجرا منتشر شد. دو روز بود که زن مسلمانی بازداشت شده بود و پس از اولین تماس‌هایی که او با خانواده‌اش برقرار کرده بود، این خبر منتشر شد. اولین جزئیات به این نکته اشاره می‌کرد که مرضیه هاشمی را بدون طی کردن مراحل قانونی به بازداشتگاه منتقل کردند و در آنجا با وی بدرفتاری صورت گرفته است.

25 دی
در این روز بود که اولین خبرهای رسمی از بازداشت وی منتشر شد و توجه رسانه‌ها را به سوی او جلب کرد. او در تماس تلفنی با دخترش این خبر را داده بود که در فرودگاه توسط نیروهای FBI بازداشت شده است. او اعلام کرده بود که در بازداشتگاه علاوه بر بدرفتاری و تفهیم نکردن اتهام، حجاب او را نیز به زور از وی گرفته و غذای غیرحلال در اختیارش گذاشته‌اند. در خبرها اعلام شده بود که طی چهل ساعت اولیه بازداشت مرضیه هاشمی از دادن نان به وی خودداری شده بود و او با یک بسته بیسکویت رفع گرسنگی کرده بود.
از همین روز بود که موج خبری و رسانه‌ای به این بازداشت در رسانه‌های فارسی‌زبان و غیر آن آغاز شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی، با هشتگ «FreeMarziehHashemi» نسبت به این بازداشت و مخفیانه بودن آن اعتراض کردند. اعتراضاتی که مرضیه هاشمی را تبدیل به خط اصلی رسانه‌ها کرد و پیگیری وضعیت او تبدیل به مسأله اصلی مخاطبان شد.


28 دی
سه روز پس از اعلام خبر بازداشت مرضیه هاشمی، قاضی دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا، طی حکمی به انتشار بخشی از اطلاعات پرونده مرضیه هاشمی اقدام کرد. در این حکم با بیان این‌که هاشمی «به هیچ جرمی متهم نشده‌است» اشاره شده که او تنها به عنوان «شاهد کلیدی» در تحقیقاتی که هنوز ماهیتش مشخص نیست، بازداشت شده است.
این جمله که هاشمی «به هیچ جرمی متهم نشده است» کافی بود تا دوباره مرضیه هاشمی تبدیل به موضوع اصلی رسانه‌ها شود و حتی این‌بار شبکه‌های بین‌المللی و وابسته به جریان‌های رسانه‌های غربی هم نسبت به آن اظهار‌نظر کنند. این خبر سبب شد تا باز هم کاربران شبکه‌های اجتماعی ساکت نمانند و باز هم برای آزادی این خبرنگار مسلمان آمریکایی دست به تولید محتوا بزنند.


2 بهمن
در این روز، وزارت خارجه ایران، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کرد و طی یک یادداشت رسمی، اعتراض ایران به «بازداشت غیرقانونی» مرضیه هاشمی را ابلاغ کرد.


3 بهمن
از چند روز قبل در خبرها اعلام شد که تجمعی اعتراض‌آمیز در برابر دفتر سازمان ملل در تهران با حضور همکاران و نهادهای رسانه‌ای برگزار خواهد شد. این تجمع، چهارشنبه با حضور حداکثری برگزار شد و بیانیه‌ای در محکومیت این اتفاق قرائت شد. شرکت‌کنندگان در این تجمع در بیانیه‌ای بازداشت مرضیه هاشمی را «بی‌قاعده، خلاف قانون و از سر استیصال دستگاه حاکمه آمریکا در قبال صدای متفاوت مرضیه هاشمی» خواندند. این تجمع در شرایطی برگزار شده بود که هنوز موضعی از سوی برخی کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر گرفته نشده بود. در ساعات پایانی سوم بهمن، خبر آمد که مرضیه هاشمی آزاد شد. او 11 روز در زندان به سر برده بود؛ 11روزی که دلیلی بر اثبات بی‌گناهی این خبرنگار مسلمان بود و حقانیت جبهه مقاومت را بر جهان آشکار کرد.


10 بهمن
ساعت 21، فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، شاهد پیاده شدن مرضیه هاشمی از پله‌های هواپیما بود. زن مسلمان آمریکایی که به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای و بازداشت بی‌دلیل از سوی نیروهای امنیتی ایالات متحده، تبدیل به نماد آزادیخواهی و مبارزه با غرب شد.

همه برای مرضیه
در صفحه‌ای که برای بازداشت وی در وبگاه پرس.تی.وی ایجاد شد، شخصیت‌های مختلفی خواستار آزادی او شدند؛ از جمله لارین بوث که او را دوست صمیمی خود خواند. عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما، اقدام آمریکا را غیرقانونی توصیف و دلیل دستگیری مرضیه هاشمی را داشتن عقاید اسلامی، آزادیخواهانه و طرفداری از جبهه مقاومت عنوان کرد. حزب‌ا... لبنان طی بیانیه‌ای دستگیری وی را محکوم کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران این اقدام آمریکا را «سیاسی و غیرقابل‌قبول» خواند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه بازداشت هاشمی را «غیرقانونی» و برخورد پلیس آمریکا با وی را «غیرانسانی» خواند.
پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی صداوسیما رفتار آمریکا با مرضیه هاشمی را «اقدامی غلط» خواند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها