«چهل و هشت» عنوان ویژه‌برنامه گروه اجتماعی شبکه چهار سیماست که به مناسبت فرارسیدن سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دفاع مقدس هشت ساله ما تدارک دیده شده است. این برنامه با حضور ده‎نمکی به عنوان کارشناس کاربلد این حوزه روبه‌روی مسؤولان نظامی دعوت شده به چهل و هشت متفاوت نشان داده است. همین طور نگاه تحلیلی و موشکافانه به لایه‌های مختلف جنگ ایران و عراق و تبیین مصالح و منافع ما در جنگ نیابتی صدام یکی از مهم‌ترین دلایل برای دیدن این ویژه‌برنامه به حساب می‌آید. محمدمهدی سموعی، تهیه‌کننده و محمدحسن روزی‌طلب، سردبیر برنامه چهل و هشت هستند، برنامه‌ای که از ۳۱ شهریورماه هرشب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه فرهیختگان می‌رود. به اهم ویژگی‌های این برنامه اشاره‌ای می‌کنیم:
کد خبر: ۱۱۶۸۷۵۰

چرایی و چگونگی به وسعت 8 سال

پرداختن به اهم حقایق شنیده نشده و یا کمتر پرداخت شده جنگ ایران و عراق، برجستهترین برگ برنده چهل و هشت با همه برنامههای تولیدشده از این دست محسوب میشود. هر قسمت از این برنامه با محوریت یک موضوع چون کیفیت حضور سپاه پاسداران در طول جنگ یا تعیین سرنوشت جنگ به پیش میرود تا به سوالات کلیدی حول محور دوران هشتساله دفاع مقدس پاسخهای صریح و شفاف داده شود.

در این میان، به مجموعه عناوین جزئیتری ازجمله فلسفه شعارها و رهنمودهای امامخمینی(ره)، کیفیت صدور و اجرای فرامین نظامی، بررسی عملکرد فرماندهان، نحوه همراهی مالی و جانی مردم، کیفیت و کمیت جذب و اعزام نیروها به جبههها و شرکت در عملیاتها، کیفیت آماد و میزان مهمات، پشت پرده جنگ و همراهی تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ابرقدرتهای غرب و شرق با رژیم عراق، دشمن شناسی و استراتژیهای پیدا و ناپیدای صدام حسین، دیپلماسی جنگ در عرصه بینالملل و مصوبات سازمان ملل و نقاط قوت و ضعف پروپاگاندای داخلی و خارجی برای نمایاندن چهره واقعی خود و دشمن به همگان هم به تفصیل پرداخته میشود.

یکی از نکات برجسته این برنامه آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد ایران را در آن دوران به صورت توامان تشریح میکند و فقط به مدح قهرمانان و پیروزیها اختصاص ندارد بلکه به بیان شکستها، کمکاریها و کاستیها به عنوان بخشی از واقعیت جنگ نظر دارد. از سوی دیگر، با گذر چهار دهه از عمر انقلاب و آمدن نسلهای نو به میدان که آن دوران را درک نکردهاند و با تحلیلهای رنگارنگ و تشکیکها و شبههافکنیهای داخلی و خارجی روبهرو هستند، تشخیص سره از ناسره دشوار است و از این جهت تولید چنین برنامههایی با حضور عوامل دستاندرکار و آگاه از امور آن روز ضروری مینماید. همچنین محورهای مورد بحث در چهل و هشت، تاثیر دستاوردهای دفاع مقدس را از آن دوران بر افزایش توان بازدارندگی ما مقابل دشمنان برای جلوگیری از راه‏انداختن جنگهای دیگر به نمایش میگذارد. همین طور روشن شدن اثرات هشت سال ایستادگی در برابر ابرقدرتها بر صدور پیام انقلاب به جهان و بیداری اسلامی در سالهای اخیر حائز اهمیت است.

حرکت تازه کارگردان «اخراجیها»

همان طور که در تیتراژ پایانی برنامه هم آمده و خود دهنمکی با سبک و سیاق گفتمان و عملکردش رو در روی فرماندهان و مسؤولان دفاع مقدس نشان داده، تنها به عنوان کارشناس -مجری برنامه تلویزیونی
چهل و هشت ظاهر شده و اصراری برای مجریگری به سبک مرسوم آن ندارد. او مثل همیشه صریحاللهجه و بیپرده گفتوگو را به سمت اهداف مدنظرش پیش میبرد و در طول برنامه، مرتبا با سوال و جوابهای پی در پی به تطبیق داشتههای اطلاعاتی ما از جنگ با آنچه هنوز بازگو نشده و مبهم است، میپردازد تا هرچه بیشتر ناگفتهها عنوان و تردیدها کمرنگ شود. البته در برخی لحظات، فشاری که دهنمکی برای بیرون کشیدن اسرار و ناگفتهها به خرج میدهد، زیادهروی به نظر میرسد و به سمت بحثهای چالشی میرود، در حالی که به قول خودش رسالت این گونه برنامهها تنها روشن کردن زوایای گوناگون آن برهه تاریخی و روشنگری برای نسلهای جدید است، نه بازجویی و اتهامزنی.

از آنجا که وی سالهاست در حال تحقیق و مطالعه روی ابعاد مختلف جنگ برای تالیف دایرهالمعارف جنگ تحمیلی است، احاطه خوبی بر نقاط کور و سوالبرانگیز این دوران از تاریخ انقلاب دارد و در هر قسمت با تاکید از مهمان دعوت شده برخی سوالات از جمله دلیل جنگیدن، چرایی شمار شهیدان، دلایل هشت سال به درازا کشیده شدن جنگ، چندوچون تمهیدات و فرامین حضرت امام(ره) و چگونگی پذیرش قطعنامه و پایان جنگ را میپرسد و پاسخها را مستقیما از زبان مسؤولان ردههای بالای وقت نظام جویا میشود تا به همه حرف و حدیثها در این خصوص خاتمه داده شود.

جنگ به روایت سرداران

دعوت از چهرههای نامی و نیز پشتپرده تصمیمگیرنده جنگ، هم به عنوان شاهدان عینی و هم مسؤولان وقت نظامی که در جریان جزییات تصمیمها و رویدادهای دوران هشت ساله دفاع مقدس بودهاند، به مستند شدن وقایع جنگ و روشنتر شدن نقاط پنهان و یا در سایه مانده آن ایام کمک شایان توجهی میکند.

پاسخهای شفاف و نقل حقیقت ماجراهای آن دوران از زبان افراد مطلع و دخیل در امور بخوبی در برنامه مشهود است. بویژه نگاه واقعبینانه، به دور از تعصبات فردی و گرایشهای سیاسی در این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است. از طرفی، ارجاعات و اشارات به خاطرات و گفتوشنودهای مستند مسؤولان و سرداران در کنار حضور چهرههای موثر جنگ در برنامه چهل و هشت به کمک هرچه دقیقتر از آب درآمدن بحثهای محوری آمده است.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها