دانشمند در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌‌جم آنلاین پاسخ داد

تحریم یا مدیریت کدام یک بیشترین سهم را در مشکلات اقتصادی کشور دارند؟

5 جوان نخبه در گفت‌وگو با جام‌جم به توصیه رهبر انقلاب لبیک گفتند

آماده حل مشکلات هستیم

«جوانان، راه‌حل مشکلات کشور هستند.» این جمله شاه‌بیت بیانات رهبر انقلاب در سخنان روز پنجشنبه در اجتماع بسیجیان بود؛ موضوعی که البته محدود به سخنرانی اخیر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نیست و ایشان همواره بر ضرورت استفاده از جوانان در عرصه‌های مختلف تاکید کرده‌اند. با وجود این توصیه‌های مداوم رهبر انقلاب، نگاهی به مدیران کشور و میانگین سنی کابینه نشان می‌دهد که هنوز تا رسیدن به ایده‌آل‌ها در زمینه جوانگرایی فاصله زیادی داریم. جام‌جم در گفت‌وگو با چند نفر از جوانان فعال و موفق به بررسی نقش جوانان در حل مشکلات کشور و موانعی که در زمینه به‌کارگیری جوانان در عرصه مدیریتی کشور وجوددارد پرداخته است:
کد خبر: ۱۱۶۸۳۳۸

جوانان، مجهز به دانش روز

امیر ساداتموسوی

دارنده مدال المپیاد جهانی نجوم

در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت تحولات در حوزه فضای مجازی و رسانه‌ای بسیار بالاست. به همین دلیل پیشرفت براساس دانش گذشته امکانپذیر نیست و افرادی می‌توانند در این حوزه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند که دانش‌آموخته دنیای امروز باشند یعنی جوانان. امروز اظهارات برخی از مسؤولان در مورد فضای مجازی و رسانه‌ای نشان‌دهنده عدم شناخت کافی آنها از دانش روز است، بنابراین تاثیر دانش روز بر پیشرفت کشور نباید بر کسی پوشیده باشد و در این زمینه نقش جوانان در آینده کشور و پیشرفت در تمام امور روشن‌تر می‌شود. جوانان به دلیل این‌که در جریان اطلاعات روز قرار دارند قطعا راهکارهایی نیز برای حل مشکلات در نظر دارند، به همین دلیل اگر جوانان عهده‌دار مسؤولیت‌هایی در کشور شوند دیگر شاهد بروز برخی خطاهای بزرگ که در اثر ناآگاهی برخی مدیران از دانش روز به وجود می‌آید نخواهیم بود. باید به جوانان مسؤولیت و آزادی عمل داده شود تا آنها بتوانند براساس دانش روز به راه‌های تازه‌ای برای حل مشکلات دست یابند.

بازیگران اصلی اقتصاد دانشبنیان

سید حامد کاظمی

کارآفرین

یکی از راههای پیشرفت و ترقی کشورها سرمایهگذاری روی جوانان و نسل آیندهشان است. چرا که نسل جوان به عنوان نیروی فعال و پرتلاش میتواند نقش خوبی در پیشرفت یک جامعه داشته باشد. اما متاسفانه هر ساله شاهد هستیم که علی‌رغم پرورش نوابغ بسیار در دانشگاه‌ها برخی از آنها مهاجرت می‌کنند چرا که فضای راه‌اندازی کسب و کار برای جوانان پیچیده بوده و مشکلاتی از جمله بروکراسی، عدم شفافیت و... وجود دارد. در فرآیند اقتصاد دانش‌بنیان باید تمام بازیگران نقش خود را بخوبی ایفا کنند. در این زمینه جوانان آینده‌ساز کشور هستند که نباید این مساله به عنوان شعار باقی بماند بلکه باید چند نفر در کنار هم قرار گیرند و تیمی را تشکیل بدهند و کسب درآمد کنند. این یک فرصت برای دولت و مردم و زمینه‌ساز پیشرفت برای کشور است.

برطرف کردن نیازهای جامعه با خلاقیت جوان‌ها

محمدحسن حسنی

طراح و سازنده بازی تکتیرانداز

با گسترش تکنولوژی، نیاز انسان‌ها متفاوت شده است و در این راستا جوانان به دلیل در اختیار داشتن اطلاعات روز، پویا بودن و خلاقیت می‌توانند این نیازها را برطرف کنند؛ جوانان مغز متفکر جامعه هستند. به عنوان مثال در حوزه کاری بازی‌های رایانه‌ای تلاش بسیاری داریم تا تکنولوژی ساخت این بازی‌ها را بومی کنیم. در این صورت باعث پیشرفت شده و دیگر به خارج وابسته نخواهیم بود. قطعا جوانان موفق و کارآفرین کشورمان هر کدام ایده‌ای برای حل مشکلات در زمینه فعالیت‌شان دارند به شرط این‌که به آنها اعتماد شده و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت آنها برداشته شود.

بازنگری در بعد مدیریتی

احسان قائممقامی

قهرمان شطرنج ایران

نسل جوان به عنوان نسلی که باید تحویل‌گیرنده باشد در جهت ایجاد تغییرهای مثبت به نفع جامعه مسؤولیت جدی برعهده دارد. البته در این ارتباط انتقادی نیز نسبت به مدیریت کشور وجود دارد چرا که به‌سختی برخی مناصب در اختیار جوانان قرار می‌گیرد. بسیاری از جوانان نزدیک به دو دهه آموزش می‌بینند اما جایی برای بروز توانایی‌های آنها وجود ندارد. به دلیل وجود چنین مشکلاتی در کشورمان، نیاز به بازنگری در بعد مدیریتی داریم و باید اندک‌اندک بدنه مدیریتی کشور در اختیار جوانان کشور قرار گیرد چرا که همه امور در دنیا رو به جلو بوده و قشر جوان به دلیل به روز بودن بهتر می‌تواند خود را با موضوعات درگیر کرده و به راه‌حل‌هایی برای مشکلات دست یابد.

ضرورت اعتماد به جوانان

حسن نهضتی پاقلعه

مدیر بخش خودرو در مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست

تلاش همه جوانان موفق کشور استفاده از تواناییهایشان در راستای بهبود و تاثیرگذاری مثبت بر زندگی مردم کشور است، علیرغم اینکه زمینههایی برای خروج جوانان پویا و فعال در عرصههای مختلف فراهم است اما آنها ترجیح میدهند در کشور خود عملکرد مناسبی داشته و از تواناییهای آنها در جهت حل مشکلات کشور استفاده شود. متاسفانه در کشورمان به جوانان اعتماد نمیشود و در مواردی که این اعتماد صورت میگیرد انتظارات عجیبی در مورد آنها مطرح میشود. بنابراین بیش از هر چیز باید این اعتماد و اطمینان به جوانان وجود داشته باشد. در زمینههای صنعتی و خودروسازی بهرهگیری ار تکنولوژیهای روز اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل جوانان تاثیرگذاری بیشتری در این حوزه دارند چرا که اگر بنا به آشنایی با علوم و فناوریهای جدید و انعطافپذیری باشد نقش جوانان پررنگتر به نظر میرسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها