جمــــــــــــــــــــــال خاشقجی،روزنامه‌نگارمنتقد و مشهور سعودی که مدتی در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، روز سه‌شنبه پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. خانواده و فعالان رسانه‌ای عربستان را مسؤول این آدم ربایی معرفی کرده وخواستار تلاش برای نجات او شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۵۹

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه دیروز با انتشار گزارشی خبری در وبسایت خود با عنوان «خبری از روزنامهنگار مراجعهکننده به کنسولگری عربستان در استانبول نیست» نوشت: از سرنوشت این مقالهنویس روزنامه واشنگتن پست پس از مراجعه به کنسولگری عربستانسعودی در استانبول خبری نیست. خاشقجی نقش عمدهای در میان اصلاح طلبان عربستان سعودی داشت و به اذعان روزنامه الوطن بهعنوان یکی از روزنامه نگاران با نفوذ در خاورمیانه بهشمار میرود. او با شروع جریان اصلاحات محمد بن سلمان، از عربستان خارج شد و مدتی را در انگلستان و مدتی نیز در آمریکا به سر میبرد . منابع ترکیه میگویند او اخیرا در شهر استانبول حضور پیدا کرده بود و قصد داشت مقدمات سفر بستگانش به عربستان را فراهم کند. اما هنگامی که وارد ساختمان کنسولگری عربستان شد خانواده اش در بیرون منتظر او بودند اما هرچه صبر کردند خبری از او نشد. آنها وقتی به کنسولگری مراجعه کردند شنیدند که اطلاعی از او ندارند. همین مطلب موجب شد فعالان رسانهای ترکیه به یاری خانواده خاشقجی آمده و مساله احتمال ربوده شدن او را مطرح کنند. عربستان سعودی چند روز پیش اعلام کرده بود به درخواست این کشور، پلیس بینالملل سه تبعه سعودی را تحویل این کشور داده است اما وقتی خانواده خاشقجی پیگیری کردند متوجه شدند اسم وی در بین آن مظنونان نیست. همسر خاشقجی گفته بود: او قبل از رفتن به داخل ساختمان کنسولگری گفته بود برای تحویل مدارک به داخل ساختمان میرود و اگر اتفاقی افتاد، بلافاصله به یاسین آکتای مشاور رئیس حزب عدالت و توسعه (از نزدیکان رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه) و به انجمن رسانهای ترک ـ عرب اطلاع داده شود. برخی منابع خبری مدعی شدند خاشقجی توسط کارکنان امنیتی کنسولگری ربوده و توسط خودروهای دیپلماتیک از ساختمان کنسولگری خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است. با این حال خبرگزاری رویترز در خبری کوتاه اعلام کرد مقامات سعودی میگویند او همچنان در داخل کنسولگری است.

با توجه به روابط سرد بین ترکیه و عربستان سعودی که در پی حمایت مقامات ریاض از دولت السیسی در مصر و نیز تحریم قطر آغاز شده، این موضوع میتواند به تنش بیشتر در روابط ریاض و آنکارا دامن بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها