در گناه، سه مرحله داریم. اول صدور گناه است که در این مرحله گناه واقع می‌شود. مرحله دوم اثر گناه و مرحله سوم، شرم نسبت به گناه است. گناه زمانی که انجام می‌شود یک اثر وضعی دارد. در مورد اثرهای وضعی گناه در ادعیه دیده‌ایم. گناه‌هایی که باعث می‌شود دعا مستجاب نشود یا ظلم زیاد شود یا قضای الهی تغییر پیدا کند. اینها مربوط به اثر وضعی گناه است. وقتی فرد گناه کند و بعدش توبه کند، اثرش باقی است. خداوند نسبت به اصل صدور گناه، تواب است. اگر توبه کنیم اصل گناه از بین می‌رود ولی اثر آن باقی است. مثلا اگر کسی شرب خمر کند، یک بار مست می‌شود و عربده می‌کشد، ولی چهل روز اثر وضعی آن باقی است. میخ را به دیوار کوبیده‌ای و دوباره بیرون کشیده‌ای ولی اثر آن باقی است.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۱۷

مهمترین مسالهای که وجود دارد این است که ما و شما در شبهای قدر از اصل گناه توبه میکنیم، ولی مقدراتمان آنچه از خدا خواستهایم، نیست. این مربوط به اثر گناه است که از بین نبردهایم. گناهانی بر گرده ما وجود دارند که باعث میشوند مقدرات ما تغییر پیدا کند. این اثر گناه است که مقدرات ما را تغییر داده است. سوال این است که باید چه کرد تا اثر گناه از بین برود؟ خداوند در برابر اصل گناه تواب است و در برابر اثر گناه هم غفار است اما سوال اینجاست که باید چهکرد تا غفاریت خداوند جلب شود و اثر گناه از بین برود.

انسان گناهکار که توبه میکند و مغفرت خدا را جلب میکند به چنان لطافتی میرسد که وقتی یاد گناهی که انجام داده میافتد، از خداوند شرمنده میشود. خیلی از ما توبه میکنیم، اما نسبت به گناهی که انجام دادهایم شرمنده نیستیم. این خطرناک است. ما نسبت به گناه، متجری شدهایم و این خطرناک است. خداوند به حضرت داوود(ع) فرمود من بندههایی دارم که اینها وقتی یاد گناه میافتند شرمنده میشوند. اگر شرمندگی در گناه باشد، پرونده گناه بسته است و اگر غیر این باشد، پرونده گناه و معصیتی که انجام داده، باز است. به فکر شرمندگی از خدا باشیم.

حال سوال اینجاست که اگر بخواهیم اثر گناه را از بین ببریم باید چه کنیم؟! یکی از چیزهایی که اثر گناه را از بین میبرد همین ماه رمضان است. این گفته من نیست، سخن پیامبر(ص) است. معصوم(ع) میفرماید تفاوت ماه رمضان با سایر ماهها مانند تفاوت معصومین(ع) با مردم عادی است. این ماه را حرمت بداریم و احترام کنیم. عامل دومی که موجب میشود اثر گناه از بین برود، ذکر خداوند است. مراقب باشیم که کجا مینشینیم و کجا بلند میشویم.

خداوند میفرماید من همنشین کسی هستم که به یاد من باشد. سومین عاملی که باعث از بین بردن اثر گناه میشود، نماز شب است. خداوند چند جا به بندههایش مباهات میکند. یکی بندهای است که نماز شب را قضا میکند. خداوند به فرشتههایش میگوید نماز شب را واجب نکردهایم اما این بنده من از بس عاشق من است، فردایش آن را قضا میکند. در حدیث داریم که نماز مومن در شب، اثر گناهی که در روز انجام داده را از بین میبرد.

چهارمین عاملی که باعث میشود اثر گناه از بین برود، سرزنش کردن انسان توسط خودش است. اینکه انسان خودش را مذمت کند از چهل سال عبادت بالاتر است. اگر گناه کردیم رو به خدا کنیم و بگوییم ما خراب کردیم! از دیگر عواملی که اثر گناه را از بین میبرد درود فرستادن بر پیامبر(ص) و آل اوست. حدیث داریم کسی که قادر نیست اثر گناه را از بین ببرد و کفاره گناهش را بدهد به پیامبر(ص) و آل او درود بفرستد. این صلوات فرستادن، اثر گناه را منهدم میکند. از دیگر عواملی که باعث میشود اثر گناه از بین برود، سجده است.

از امام صادق(ع) نقل شده که مردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت گناهانم زیاد و عملم کم است. پیامبر(ص) خطاب به او فرمود، زیاد سجده کن. این سجده گناه را از بین میبرد. سجدههای طولانی اثر گناه را از بین میبرد. از دیگر اعمال، آمد و شد به مسجد است.

از حضرت امیر(ع) حدیث داریم که اجابت کردن دعوت موذن به مسجد، انسان را مشمول رحمت خدا میکند. مومنی نیست که به مسجد رفت و آمد کند مگر اینکه اهل بهشت باشد. حداقل تلاشمان این باشد که یک نمازمان را در مسجد بخوانیم.

یکی دیگر از عواملِ از بین برنده اثر گناه، تجدید وضوست نه اینکه لزوما بخواهد نماز بخواند. خداوند چنین کسی را مشمول تجدید توبه میکند و اثر گناه را از بین میبرد. از دیگر اعمال، اخلاق نیکوست. از پیامبر(ص) حدیث داریم که اخلاق حسنه باعث میشود گناه آب شود کما اینکه نور خورشید باعث میشود برف آب شود. از دیگر عوامل منهدمکننده اثر گناه، گریه بر حضرت سیدالشهدا(ع) است. وضو، نماز شب، سجده، آمد و شد به مسجد، ذکر خدا و امثالهم کار سختی نیست. اعمال سادهای است، اما ثمرات بزرگی دارد. از اینها غافل نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها