دستور تازه کیم جونگ اون به دانشمندان کره شمالی:

توان بازدارندگی هسته‌ای را افزایش دهید

شصت و نهمین سالگرد تاسیس کره شمالی برگزار شد؛ مراسمی که در آن از یک طرف کیم جونگ اون رهبر این کشور به دانشمندانش دستور افزایش تلاش‌ها برای توسعه قابلیت‌های اتمی را می‌دهد و از سوی دیگر همزمان آمریکا و ژاپن رزمایشی مشترک با جنگنده‌هایشان بر فراز دریای چین شرقی برگزار می‌کنند. اینها چیزی جز نتیجه شکست مذاکرات شش‌جانبه در سال 2008 نیست؛ مذاکراتی که شش کشور آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، چین، و روسیه در تلاش بودند تا برای برون‌رفت از بن‌بست راهی را پیدا کنند.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۶۹

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قدرت‌نمایی اخیر بر سر برنامه موشکی و اتمی کره شمالی را بدترین بحران جهان در این سال‌ها می‌داند که عمیقا موجب نگرانی او شده است. دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در لو ژورنال دودیمانش منتشر شد، گفت: تا امروز جنگ‌هایی داشتیم که پس از یک تصمیم فکر شده روی آن به راه افتاده بود، اما می‌دانیم درگیری‌های دیگری هم بوده که از یک تنش ناشی از خوا‌بگردی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، رهبر کره شمالی در مراسمی با حضور دانشمندان هسته‌ای که در انجام آزمایش هسته‌ای و بمب هیدروژنی اخیر مشارکت داشته‌اند، ضمن قدردانی از تلاش‌های این دانشمندان تاکید کرده است که دانشمندان باید تحقیقات علمی با هدف افزایش قدرت بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی را افزایش دهند.

کره شمالی از ابتدای امسال تاکنون موشک‌های بالستیک زیادی را آزمایش کرده است. در یکی از آزمایش‌های موشکی از سوی کره شمالی این موشک بر فراز ژاپن به پرواز درآمد و در نزدیکی جزیره هوکایدو سقوط کرد. یکشنبه گذشته نیز این کشور اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده که این اقدامات کره شمالی موجبات خشم آمریکا و متحدانش را در منطقه فراهم آورد.

درحالی که وزیر دفاع ژاپن گفته است با توجه به پیشرفت‌ فناوری در کره شمالی، این کشور قابلیت‌های کافی را برای این که به عنوان یک کشور اتمی شناخته شود، دارد. کارشناسان نظامی بر این باورند که کره شمالی به تولید سلاح‌های اتمی که قادر به هدف قراردادن آمریکا خواهد بود، نزدیک شده است. در عین حال مایکل فالن، وزیر دفاع انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.‌بی.‌سی گفت: «تلاش می‌کنیم چین را قانع کنیم [کشورهای] همسایه‌هایش را کنترل کند.»

فالن افزود: انگلیس در مساله کره شمالی دنبال راه‌حل دیپلماتیک است. وی تاکید کرد نباید وارد بحران نظامی در ارتباط با کره شمالی شد. وزیر دفاع انگلیس همچنین هشدار داد احتمال جنگ ناگهانی با کره شمالی بسیار زیاد است و ادامه داد، کره شمالی برنامه‌های گسترش تسلیحات خود را ارتقا می‌دهد.

ینس استلونبرگ، دبیرکل ناتو هم به این شبکه خبری گفت که رفتارهای غیرمسئولانه کره شمالی تهدیدی جهانی است که به پاسخی جهانی نیاز دارد. استلونبرگ تصریح کرد، کره جنوبی و ژاپن متحدان ناتو هستند و ناتو از نزدیک وقایع شبه‌جزیره کره را دنبال می‌کند. وی از کره شمالی خواست حد و حدود برنامه‌های اتمی و موشکی خود را مشخص کرده و از انجام آزمایش‌های بیشتر اجتناب کند؛ چراکه این اقدامات نقض‌کننده قطعنامه‌های شورای امنیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها