دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید از برخی مواضع خود در رقابت‌های انتخاباتی عقب‌نشینی کرده که یکی از آنها موضوع برجام است.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۶۹

وی در رقابت‌های انتخاباتی، ابتدا گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات برجام را پاره خواهد کرد اما بعدا موضع خود را تعدیل کرد و گفت در صورت پیروزی، در موافقت‌نامه هسته‌ای که به اعتقادش بدترین توافق در تاریخ است، بازنگری خواهد کرد.

با وجود این بعد از ورود به کاخ سفید با توجه به مخالفت‌ ایران و سایر اعضای 1+5 و همچنین توصیه‌های برخی چهره‌ها در داخل آمریکا به نظر می‌رسد از همان موضع نیز عقب‌نشینی کرده و متوجه شده بازنگری یک کشور در یک توافق چندجانبه ممکن نیست.

نامه‌ای هم که دیروز از سوی وزیر خارجه آمریکا به کنگره این کشور نوشته شد بیش از پیش نشان می‌دهد که دولت آمریکا در جهت تعدیل مواضع خود در مورد برجام حرکت می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در این نامه به کنگره اطلاع داده که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل می‌کند.

این نخستین بار از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکاست که یک مقام ارشد آن کشور رسما عمل کردن جمهوری اسلامی به برجام را مورد تائید قرار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به نقل از رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور آمده است: رئیس‌جمهور چند سازمان را تحت هدایت شورای امنیت ملی مامور کرده است تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ارزیابی و مشخص کند که آیا تعلیق تحریم‌های ایران در پی امضای برجام، در راستای تامین منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا بوده است؟ تیلرسون همچنین در این نامه مدعی شده است: ایران همچنان از دولت‌های اصلی حامی عملیات تروریستی به شیوه‌های گوناگون است و آمریکا از این موضوع نگران است.

آمریکا به خواسته‌های خود رسیده است

این نامه در حالی منتشر شده است که دونالد ترامپ،‌ در تاریخ 19 می‌(29 اردیبهشت) باید تعلیق تحریم‌های کنگره را برای سه ماه دیگر تمدید کند و اگر این کار را انجام ندهد عملا به معنی پاره کردن برجام خواهد بود. اما با توجه به لحن ملایم وزیر خارجه آمریکا درباره برجام به نظر می‌رسد که ترامپ، تعلیق تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد و عملا از مواضع قبلی خود مبنی بر پاره کردن برجام فاصله گرفته است.

اسماعیل کوثری، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تغییر مواضع ترامپ در این زمینه گفت: همان مقطعی که ترامپ علیه برجام موضع‌گیری می‌کرد مشخص بود که اظهارات ترامپ در این رابطه پشتوانه ندارد و عملی نخواهد شد.

وی ادامه داد: توافق برجام در جهت منافع آمریکاست و به همین دلیل نیز شاهد کنار گذاشته شدن این توافق از سوی ترامپ نخواهیم بود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به صورت صددرصد و حتی فراتر از برجام به تعهدات خود عمل کرده است، بنابراین آمریکا به خواسته‌های خود در این زمینه دست یافته است.

برجام، برد ـ برد است

دکتر نوذر شفیعی، استاد دانشگاه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم در این رابطه گفت: ترامپ پس از قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری متوجه شد بسیاری از مسائل سیاست داخلی و بین‌المللی آن‌گونه که وی تصور می‌کند، نیست.

وی متوجه شد تحلیل‌های اشتباهی در مورد آنها دارد همچنین اجرایی کردن آن، پیامدهای منفی گسترده‌ای علیه آمریکا خواهد داشت. وی ادامه داد: بتدریج ترامپ به مسائل سیاست بین‌الملل و نتایج و پیامدهای اقدامات خود، همچنین نقش ساختارها در تصمیم‌گیری‌هایش آشنا می‌شود. دریافت گزارش‌های واقع‌بینانه باعث تعدیل مواضع ترامپ شده است.

شفیعی با اشاره به این‌که برجام دارای فوایدی برای آمریکاست، تصریح کرد: برجام بر مبنای برد- برد تنظیم شده است و ترامپ نمی‌تواند براساس علایق شخصی خود تصمیم بگیرد به دلیل این‌که ساختارهای آمریکا این اجازه را نمی‌دهد، این ساختارها تداوم وضع موجود را به نفع آمریکا می‌دانند.

این استاد دانشگاه افزود: مواضع جدید دولت آمریکا به این معنی است که ساختارهای آمریکا هم برجام را در زمینه اجرایی و رفتار ایران را تائید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها