معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار داد

اعتیاد شیرازه خانواده را از هم می‌پاشد

محققان ایرانی موفق شدند رابطه استرس و اعتیاد بر تصمیم‌گیری صحیح را بیابند و قرار است در آینده دارو و بسته آموزشی به همین منظور ارائه کنند.
کد خبر: ۹۶۳۰۰۰

دکتر عباس حق‌پرست، استاد مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری طرح تحقیقاتی در زمینه بررسی اعتیاد به مورفین و روند ترک آن بر جنبه‌های شناختی تصمیم‌گیری در گفت‌وگو با مهر گفت: مورفین و سایر مواد مخدر می‌تواند روی حافظه و یادگیری انسان اثرات منفی در دوره‌های متفاوت بگذارد. جالب است در تحقیقات نشان داده شده مورفین می‌تواند در کوتاه مدت، حافظه را افزایش دهد، اما مصرف طولانی آن می‌تواند باعث تخریب حافظه شود. همچنین روی توجه فرد، اثر گذار است.

استاد علوم اعصاب اظهار کرد: می‌توان نتیجه گرفت نواحی خاصی در مغز وجود دارد که در تصمیم‌گیری نقش مهمی دارند. به همین دلیل، وقتی فرد معتاد است بخش‌هایی از مغزش دچار آسیب شده و عدم فعالیت آن نواحی سبب تصمیم‌گیری نادرست می‌شود.

وی افزود: مطالعات ما بر نواحی خاصی در مغز تمرکز یافته است که بدانیم در این تصمیم‌گیری چه مکانیسم‌هایی درگیر هستند. امیدوار هستیم این تحقیقات را به سمت و سویی بکشانیم که معتادان، افراد دچار استرس و افراد با محرومیت‌های غذایی تصمیم اشتباهی نگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها