حتما بارها دیده‌اید که اگر سیبی گاز زده را چند ساعتی به حال خود رها کنیم، رنگ آن تیره می‌شود. این فرآیند، در اصطلاح اکسیداسیون نامیده می‌شود. در واقع، ترکیب مواد سازنده میوه با اکسیژن، عامل بروز این پدیده به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۵۱۰۸۹

مشابه همین مساله در بدن انسان روی می‌دهد. عوامل گوناگونی نظیر سبک تغذیه نادرست، فشار روانی، خواب نامناسب و مواردی دیگر سبب تشدید فرآیند اکسیداسیون و در نتیجه سرعت گرفتن روند پیری و بروز بیماری‌های مختلف مزمن می‌شود. در مقابل، تغذیه درست، ورزش، آرامش روانی و خلاصه داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند سبب افزایش مواد آنتی‌اکسیدان یا ضد اکسیداسیون در بدن شود.

اما سوال این جاست که از کجا می‌توانیم از میزان این مواد در بدن خود آگاهی داشته باشیم؟ خوشبختانه دستگاه جدیدی به نام اکس وان (X One) می‌تواند به ما برای آگاهی بیشتر از حجم مواد آنتی‌اکسیدان بدن کمک کند.

اکس وان در نگاه اول، شبیه یک توپ کوچک است. این دستگاه مجهز یک لامپ ال ای دی با نور آبی و نیز یک دوربین ویژه اسکن پوست است. مولکول‌های مواد آنتی‌اکسیدان را می‌توان با استفاده از نور آبی شناسایی کرد. برای استفاده از این دستگاه کافی است دوربین اسکن آن را به مدت 20 ثانیه به کف دست بچسبانیم. اکس وان پس از این بازه زمانی، درصد مواد آنتی‌اکسیدان بدن را به صورت آنی از طریق اپلیکیشن ویژه این دستگاه که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود، به کاربر اعلام می‌کند.

هر کاربر می‌تواند میزان مواد آنتی‌اکسیدان بدن خود را با روزهای دیگر مقایسه و پیشرفت خود را مشاهده کند. همچنین این اپلیکیشن با تحلیل این داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بازخورد آنی به کاربر دهد و توصیه‌هایی برای بهبود وضع سلامت او عرضه کند. مقایسه وضع تندرستی کاربر و سطح مواد آنتی‌اکسیدان او با سایر کاربران از دیگر قابلیت‌های این برنامه است.

یکی دیگر از کاربردهای این اپلیکیشن، اعلام میزان آمادگی پوست بدن برای قرارگیری در برابر نور خورشید است. از آنجا که میزان تحمل پوست بدن در هر روز برای قرارگیری در برابر تابش فرابنفش آفتاب محدود است، با استفاده از اطلاعات این دستگاه و اپلیکیشن آن دیگر لازم نیست نگران حضور بیش از اندازه در برابر نور خورشید باشیم.

همچنین اپلیکیشن اکس وان از توانایی تحلیل موادغذایی مورد استفاده کاربر نیز برخوردار است. کافی است کاربر با استفاده از دوربین گوشی خود از غذای مورد نظر عکس بگیرد تا این برنامه با تحلیل آن تصاویر، اطلاعاتی در باره ارزش غذایی آن و نیز توصیه‌هایی برای سلامت بیشتر کاربر ارائه دهد.

گفتنی است، اکس وان قرار است بزودی با قیمت 498 دلار (حدود یک میلیون و 770 هزار تومان) به بازار عرضه شود.

منبع: indiegogo.com

مترجم: صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها