در حالی که نزدیک به یک سال از فاجعه منا می‌گذرد کارشکنی‌های عربستان در رسیدگی به پرونده این ماجرا و پرداخت دیه به خانواده قربانیان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۳۰۷۶۲

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در همین زمینه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به ادعای عربستان برای پرداخت غرامت به حادثه‌دیدگان و جان‌باختگان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین فاجعه منا اظهار کرد: عربستان به جای پذیرفتن مسئولیت این دو حادثه و برخورد صادقانه به عنوان ضیوف‌الرحمان با زائران خانه خدا، فقط ادعا داشته و تاکنون به احدی از بازماندگان فاجعه منا ریالی پرداخت نکرده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حج و زیارت درباره پیگیری این پرونده با مشارکت سایر کشورهای اسلامی بیان کرد: هر سال زائران بیش از 60 کشور در مناسک حج حضور دارند که حدود 24 کشور در این حادثه درگیر بودند. در ملاقات با برخی سفرای این کشورها متوجه شدم چقدر دل‌شان از عربستان خون است. وی درباره علت اصرار سازمان حج برای به سرانجام رساندن مذاکرات با عربستان توضیح داد: مردم ایران 15 سال در نوبت تشرف حج بوده‌اند و برای همین نباید از کشوری که براحتی از حق شرعی مردم عبور می‌کند، بگذریم. عربستان در دو دور مذاکرات حج نشان داد هیچ اراده‌ای برای پذیرش زائران ایرانی ندارد. اوحدی گفت: عربستان که مدعی است ایران، مردم خود را از حج محروم کرده، تا الان حتی حاضر نشده متن قراردادی که در اختیار دفتر حافظ منافع این کشور قرار گرفته، امضا کند.

گلایه نماینده رهبری از دخالت بعضی‌ها در مذاکرات حج

درهمین‌حال، سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد مذاکرات ایران و عربستان درباره برگزاری مراسم حج، از برخی دخالت‌ها انتقاد کرد و افزود: حتی یک لحظه برای ترک کردن حجّ تمتع تصمیم نگرفتیم و همواره به دنبال برگزاری حج آبرومندانه بودیم و گلایه‌مندیم که چرا بعضی در مذاکرات حج دخالت کردند؟ باید اجازه می‌دادند ما حج را مدیریت می‌کردیم.

به گزارش ایسنا، قاضی‌عسگر اظهار کرد: ما برای مذاکرات نظر مسئولان نظام را گرفته بودیم و طبق آن رفتار کردیم. همیشه دنبال برقراری حج بودیم و هرگز از حقوق مردم صرف نظر نکردیم، چون معتقدیم با حج نباید برخورد احساسی شود.

با این حال در شرایط فعلی، ظاهرا راه برای حضور هموطنانمان در مراسم حج امسال بسته است و اوحدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه بخش خبری شبکه دوی سیما خطاب به شهروندان ایرانی که تحت تاثیر برخی تبلیغات سوء تمایل دارند از کشور دیگری برای سفر حج اقدام کنند، تاکید کرد: هیچ شهروند ایرانی با گذرنامه ایران نمی‌تواند به حج برود چرا که امسال در عربستان سیستم صدور روادید برای اتباع ایرانی تعریف نشده و هیچ خدمات کنسولی، اجتماعی، بهداشتی و رفاهی به آنها داده نمی‌شود.

عربستان نرمشی نشان نداده

در ارتباط با ادامه خصومت‌های عربستان با کشورمان، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با بیان این‌که نشانه‌های زیادی وجود دارد که عربستان در تلاش برای جبران اشتباهات گذشته است، افزود: ولی در مورد ایران بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

هانی‌زاده در گفت و گو با جام جم یادآور شد: اگر عربستان در مساله حج امسال نرمش نشان داده و در ایام باقیمانده تا مناسک حج تمتع، شرایط را برای حضور حجاج ایرانی فراهم کند این مساله مقدمه‌ای بر چرخش سیاسی و تغییر سیاست‌های عربستان نسبت به ایران خواهد بود، اما تاکنون عربستان هیچ‌گونه نرمشی نشان نداده و همین مساله نشان می‌دهد که خیلی بعید است عربستان بخواهد در مورد ایران تغییر سیاست دهد.

حسین رویوران، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز به خبرنگار جام‌جم گفت: اختلافی که بین ایران و عربستان وجود دارد، اختلاف جدی است زیرا دو کشور دو نگاه و راهبرد و استراتژی کاملا متفاوت درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

وی با بیان این‌که عربستان برای عملی کردن برنامه‌هایش حتی حاضر به همکاری با شیطان است، خاطرنشان کرد: رفع اختلاف میان دو کشور قابل تصور نیست اما کاهش تنش در کوتاه مدت شاید مقدورترین مساله باشد که البته در این زمینه نیز هیچ تلاشی از سوی عربستان صورت نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها