منش و پیشینه قاتل شیخ شهید در آئینه تاریخ

سرانجام قاتل شیخ فضل‌الله نوری+عکس

بسکتبالیست‌های جوان ایران، بار دیگر قهرمان قاره شدند و از امروز در اندیشه بازی‌های جهانی هستند

جهانی‌سازی یک قهرمانی در آسیا

ایران قهرمان بیست و چهارمین دوره بازی‌های بسکتبال جوانان آسیا شد و برای پنجمین بار به بازی‌های جهانی این رده سنی راه پیدا کرد. ایران در بازی‌هایی که 12 تیم داشت، دور مقدماتی را با سه پیروزی و دو شکست پشت‌سر گذاشت و در یک چهارم پایانی با شکست چین به نیمه‌نهایی رسید. در این مرحله کره جنوبی را مغلوب کرد و سپس در بازی نهایی از سد ژاپن گذشت و سومین قهرمانی در تاریخ 46 ساله این رقابت‌ها را نصیب بسکتبال ایران کرد. پس از ایران؛ ژاپن و کره در جایگاه دوم و سوم ایستادند و نام خود را در میان سهمیه‌های جهانی ثبت کردند.
کد خبر: ۹۲۷۶۳۹

موقعیت منحصر به فرد

ایران با قهرمانی در بسکتبال جوانان آسیا در تهران تاکنون طی 15 سال شش مدال گرفته است. سه بار قهرمانی آسیا، دو بار نایب‌قهرمانی و یک مدال برنز. بر‌خلاف تیم‌های دیگر آسیا ـ غیر از چین ـ که ضعف تیم‌های بزرگسال و سرمایه‌گذاری اندک آنها در بسکتبال به تیم‌های رده‌های سنی هم سرایت کرده است، بسکتبال ایران با ظرفیت‌های موجود موقعیتی منحصربه‌فرد دارد، اما تاکنون سعی شده از این امتیاز بزرگ فقط در جمع آسیایی‌ها استفاده شود و اراده‌ای برای گام گذاشتن به بیرون از این دایره بسته دیده نشده است. با افول تیم‌های بزرگسال قاره، در بازی‌های جوانان آسیا در تهران نیز انگار برخی تیم‌ها ارائه تکنیک و تاکتیک بسکتبال در این گروه سنی را به عنوان مهم‌ترین بخش فراگیری آموزش بسکتبال به فراموشی سپرده‌اند. در بسکتبال ایران باید گفت، هنوز ظرفیت‌های دست نخورده و نیروهای بالقوه در سراسر کشور وجود دارد که به کار گرفته نشده و باید به فکر ایجاد چارچوب مدل مدیریتی و ظرفیت‌سازی مناسب برای جهانی شدن و ورود به جمع برترین‌های بسکتبال دنیا باشیم. زمان آن رسیده است به جای خیمه زدن در رده‌های دوازدهم تا چهاردهم میان 16 تیم جوانان جهان، برای جوانان مستعد ایرانی تدارکات بهتری را مدیریت کرده، ‌تیمی با استفاده از همه ظرفیت‌های بسکتبال ایران راهی کارزار جهانی کنیم.

پدیده ایلامی

نتیجه‌گرایی و فرآیندسازی در بسکتبال وجوه مهم پیشرفت و توسعه این ورزش است که باید به طور همزمان به هر دو توجه شود. نگاهی به تیم‌های دوره‌های اخیر بسکتبال پایه بیشتر نتیجه‌گرایی را تداعی می‌کند زیرا با گذشت چند سال از کار پایه‌ای و موفقیت تیم‌های جوانان ایران در بسکتبال آسیا هم اینک تیم‌های رنگارنگی در قالب تیم‌های الف یا ب به مسابقه‌های بین‌المللی رهسپار می‌شوند که ساختار تیم ملی را فاقد ثبات لازم نشان داده است. در رقابت‌های تهران بازیکنان مستعد خوبی معرفی شدند که می‌توان به آینده آنها امیدوار بود؛‌ امیرحسین رضایی‌فر،‌ جوان ایلامی بسکتبال که سنش به رقابت‌های 2018 هم می‌خورد و می‌تواند تا آن موقع در ترکیب تیم جوانان باقی بماند، یکی از پدیده‌های این دوره از رقابت‌هاست. رضایی‌فر از بازی‌های تهران می‌گوید: باخت به کره و ژاپن در دور مقدماتی، کم‌تجربگی خودمان بود، اما مقداری از غرور بازیکنان هم در این دو بازی کم شد که برای همه خوب بود. با غرور پایین و برای حفظ آبرو جنگیدیم و چین را بعد از سه سال قهرمانی پیاپی شکست دادیم. پس از آن هم با شکست کره و ژاپن به قهرمانی رسیدیم.

حاضران بسکتبال جوانان 2017 جهان تا امروز

رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جوانان جهان سال آینده در قاهره مصر برگزار می‌شود و تاکنون راهیابی این تیم‌ها به بازی‌های مصر قطعی شده است.

آسیا: ایران، ژاپن و کره جنوبی

آمریکا: آمریکا، کانادا، برزیل و پورتوریکو

آفریقا: آنگولا، مالی و مصر (میزبان)

بازی‌های جوانان اروپا که قرار بود در ترکیه برگزار شود به دلیل مشکلات امنیتی این کشور لغو شد و هنوز مشخص نیست چه زمانی و در کجا برگزار می‌شود. نماینده اقیانوسیه نیز در مسابقاتی به میزبانی فوجی مشخص می‌شود.

نتایج ایران در بازی‌های جهانی

ادوار نتایج ایران در جوانان آسیا و حضور در بازی‌های جهانی و عناوین تمام تیم‌ها با حضور 16 تیم جهانی به این ترتیب است:

نایب‌قهرمان 2002 آسیا و حضور در بازی‌های جهانی 2003 یونان (شانزدهم)

قهرمان 2008 آسیا و حضور در بازی‌های جهانی 2009 نیوزلند (پانزدهم)

مقام سوم 2012 آسیا و حضور در بازی‌های جهانی 2013 جمهوری چک (یازدهم)

نایب‌قهرمان 2014 آسیا و حضور در بازی‌های جهانی 2015 یونان (چهاردهم)

قهرمان 2016 آسیا و حضور در بازی‌های جهانی 2017 مصر

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها