ناس، مخدری قدیمی است که امروزه در قالب اشکال جدید با ظاهری فریبنده بین برخی‌ دست به دست می‌شود و به علت ارزان و در دسترس بودن در بسیاری از شهرها و روستاهای خراسان شمالی به ویژه بین نوجوانان و جوانان استان نیز دیده می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۷۶۹

به گزارش ایرنا، جوانان بجنورد و شیروان از ارزان بودن و در دسترس بودن آن می‌گویند و به ادعای چند تن از این جوانان، این روزها این بسته‌های خوش‌آب‌و رنگ در بیشتر بوستان‌ها و دکه‌ها و حتی بعضی سوپرمارکت‌های اطراف مدارس پیدا می‌شود. یک پزشک متخصص داخلی در توضیح عوارض مصرف ناس گفت: ناس یا نسوار در واقع برگ خشک از نوع تنباکوست که آن را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده و در دهان و میان لب و دندان می‌ریزند. نسوار پس از ساخته شدن سبز رنگ می‌شود.

دکتر مهدی کیوان مردکانلو افزود: دردفعات اول شخص احساس سرگیجه و سردرد و تهوع دارد، اما استفاده مدید از ناس عوارضی شامل عدم تعادل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌های لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی‌های کلیوی است. به گفته او، اگرچه ناس به شکل وحشتناکی اوضاع دهان و دندان را به هم می‌ریزد، اما مهم‌ترین هراسی که از این ماده وجود دارد، وابستگی سنگین و قوی بدان است.

خلأ قانونی

از سوی دیگر رئیس کانون وکلای خراسان شمالی با اشاره به این که ناس جزو مواد مخدر نیست، عنوان کرد: به همین دلیل نیروی انتظامی نمی‌تواند در این زمینه وارد شود و اقدام به جمع‌آوری آن کند و تنها در مواردی می‌توان از ورود ناس به استان جلوگیری کرد که به‌عنوان قاچاق کالا محسوب شود که در این حالت هم در صورت مشاهده مجرمان فقط به صدور حکم جریمه اکتفا می‌شود.

داریوش حاجی‌زاده ادامه داد: شاید در آینده قانونی وضع شود که به نیروی انتظامی اجازه برخورد با فروشندگان این ماده گیاهی مضر را بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها