همه ما گاهی دچار اضطراب می‌شویم. این نوعی واکنش طبیعی به تغییرات محیط است. این احساس ناخوشایند که شامل مجموعه‌ای از علائم مثل دلشوره، بی‌قراری، به هم خوردن تمرکز، بی‌خوابی، تپش قلب و عرق کردن است در مواجهه با خطرات و موقعیت‌های آسیب‌رسان حالتی طبیعی تلقی می‌شود، ولی وقتی بی‌جهت یا در مواجهه با شرایطی نه‌چندان استرس‌زا ایجاد می‌شود باید به عنوان بیماری تلقی شود.
کد خبر: ۸۶۵۵۸۱

متاسفانه شیوع بیماری‌های اضطرابی زیاد است و بسیاری از افراد به دلیل عوامل بسیار عادی و گاهی حتی بدون دلیل دچار تشویش هستند. نکته مهم این است که اگر فردی دچار علائم اضطراب مثل تپش قلب و لرزش دست است، حتما درباره سابقه بیماری از او سؤال کنیم. فردی که به تازگی و بدون علت مشخص دچار این علائم است ممکن است دچار بیماری‌های دیگری باشد. مثلا افسردگی معمولا با اضطراب همراه است. بیماری پرکاری تیروئید نیز چنین علائمی دارد. در هر حال وقتی از نبود بیماری‌های دیگر مطمئن شدیم، تشخیص بیماری اضطرابی مطرح می‌شود. اکنون سؤال این است که چرا برخی افراد دچار این بیماری می‌شوند؟

از مهم ترین دلایل این بیماری، موارد زیر هستند:

ـ آسیب‌های دوران کودکی: افرادی که در دوران طفولیت صدمات زیادی را تحمل کرده‌اند و زندگی طاقت‌فرسایی داشته‌اند.

ـ بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل انواع سرطان‌ها

ـ وجود استرس‌های متعدد و مکرر در زندگی

درمان بیماری اضطراب منتشر شامل روان درمانی و داروها می‌شود.

روان‌درمانی به مفهوم جلسات گفت‌وگوی بیمار و روانپزشک برای ایجاد تغییرات در ذهن و رفتار بیمار است که در نهایت بیمار بتواند اضطراب را مهار کند. البته دارو درمانی نیز معمولا در کنار روان درمانی بیشترین تاثیر را دارد که در این بیماری شامل داروهای ضدافسردگی می‌شود.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها