رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: وزارت نفت و کمیته تدوین قراردادهای جدید نفتی از همه دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی به خصوص منتقدان استفاده کرده و قراردادهای جدید نفتی رادرراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانند.
کد خبر: ۸۶۲۶۳۴

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با شانا افزود: اقتصاد مقاومتی به اصولی اشاره دارد که مدل جدید قراردادهای نفتی در راستای آن تنظیم شده است. به عنوان مثال اقتصاد درون‌زا و مولد و برون‌نگر در بخش تولید با کمک ظرفیت‌های داخلی و ارتقای آنها با استانداردهای روز و در قالب قاعده بازی در صنعت جهانی نفت که استفاده از شرکت‌های نفتی بین‌المللی است، دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش انجام اکتشافات جدید که براساس قاعده جهانی نفت به هزینه و ریسک شرکت‌های نفتی بین‌المللی انجام می‌شود، در قراردادهای جدید قابل مشاهده است. موارد دیگری هم از این دست موجود است. وی تصریح کرد: لذا به نظر می‌رسد نه‌تنها مدل جدید قراردادهای نفتی هیچ مغایرتی با اصول اقتصاد مقاومتی ندارد بلکه کاملا هم سو و در راستای اجرایی شدن اهداف آن است. قطعا حضور شرکت‌های نفتی بین‌المللی در کنار ظرفیت‌های داخلی توسعه یافته طی ٢٠ سال گذشته که در اجرای قراردادهای بیع متقابل و به‌ویژه در دوران تحریم اتفاق افتاده کمک بزرگی خواهد بود در جهت نزدیکی این شرکت‌ها با اصول و استانداردهای بین‌المللی و بین‌المللی کردن این ظرفیت‌های ارزشمند.

وی همچنین درباره جایگاه شرکت ملی نفت ایران در قراردادهای جدید گفت: شرکت ملی نفت ایران کماکان به عنوان متصدی حاکمیت و کارفرما باقی خواهد ماند و تنها عملیات است که از سوی مشارکت ایرانی ـ خارجی انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها