کویر لوت یکی از شگفتی‌های طبیعی استان کرمان این روزها در مسیر جهانی‌ شدن قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۴۹۵۸۵

هم‌اکنون پرونده لوت در یونسکو در حال بررسی است که سه استان کرمان، خراسان ‌جنوبی و سیستان و بلوچستان را دربرمی‌گیرد، اما مهم‌ترین بخش‌های این پرونده شامل کلوت‌ها، گلدان‌های طبیعی و گرم‌ترین نقطه زمین و منطقه گندم بریان در استان کرمان قرار گرفته است که هرکدام از شهداد فقط چند ده کیلومتر فاصله‌ دارند و از نظر وسعت نیز بیش از ۸۰ درصد از این پرونده از نظر جغرافیایی در استان کرمان قرار دارد.

اواخر هفته گذشته بازرسان یونسکو برای ارزیابی روند ثبت جهانی این پرونده بار دیگر از بیابان لوت کرمان بازدید کردند و به‌صورت ویژه این پرونده در بخش‌های کشیت، ریگان یلان، گندم بریان و رودخانه شور و کلوت‌های شمالی و جنوبی بررسی شد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: این اتفاق بسیار خوشایند است، زیرا برای نخستین بار عارضه‌های طبیعی آن هم در بعدی وسیع که سه استان را دربرمی‌گیرد، در راه ثبت جهانی قرار گرفته و جالب این‌که این پرونده به‌عنوان یکی از پرونده‌های مورد توجه یونسکو مورد نظارت و دقت ویژه قرار گرفته است.

محمد جهانشاهی افزود: بازدید هوایی از مناطق مورد نظر انجام شد و قلعه شفیع‌آباد در کویر لوت که در حال بازسازی و مرمت است نیز مورد توجه بازرسان قرار گرفت و قرار است از این قلعه تاریخی منحصربه‌فرد برای اسکان گردشگران و مرکزیت مدیریت گردشگری منطقه استفاده شود.

وی درخصوص ثبت جهانی گرم‌ترین نقطه زمین در کویر شهداد نیز گفت: این امر هم در ذیل پرونده در حال بررسی است و کل مجموعه کویر مورد بررسی دقیق و ثبت قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت چهارمین اثر جهانی استان کرمان در فهرست آثار جهانی یونسکو باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها