قهرمان تاریخ ساز دوهای سرعت ایران از دویدن با «گاتلین» می‌گوید

تفتیان: خدا را شکر روسفید شدم

صعود تاریخی تفتیان به نیمه‌نهایی 100 متر جهان

10 ثانیه و 10 صدم ثانیه. حسن تفتیان با ثبت این رکورد ارزشمند در مرحله مقدماتی دوی صدمتر رقابت‌های جهانی پکن، تاریخ ساز شد تا دوومیدانی ایران برای نخستین بار در نیمه نهایی سریع‌ترین رقابت ورزشی دنیا نماینده داشته باشد.
کد خبر: ۸۲۸۳۱۳

پانزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان از صبح دیروز با حضور بیش از 2000 ورزشکار از 47 کشور دنیا در ورزشگاه آشیانه پرنده چین آغاز شد . آنچه در همان روز نخست برای علاقه‌مندان ورزش در ایران اهمیت داشت، همگروهی دو دونده سرعت ایران با دو نام پرافتخار دوی صد متر دنیا، یوسین بولت و جاستین گاتلین بود.

تفتیان که رکوردار دوی صد متر ایران به شمار می‌رود، در رقابت‌های گروه ششم مقدماتی علاوه بر جاستین گاتلین آمریکایی که بهترین دونده سرعت سال 2015 است، کیم کالینز از سنت کیتس
و نویس، عزیز اوحدی از مراکش، ناسیمنتو از پرتغال، آرون برون از کانادا، گوبای یوسوف از چاد، هنریکو بروینتیز از آفریقای جنوبی را هم در کنار خود می‌دید. با این حال نماینده کشورمان با ثبت زمان 10 ثانیه و 10 صدم ثانیه، که برابر با رکورد ایران است در جایگاه چهارم قرار گرفت و به عنوان بهترین نفر چهارم راهی نیمه نهایی شد. در این دسته جاستین گاتلین بازمان 9.83 ثانیه، برون با زمان 10.03 ثانیه و بروینتیز با زمان 10.07 ثانیه به ترتیب اول تا سوم شدند.

پس از درخشش حسن تفتیان، نوبت به رقابت‌های گروه هفتم مقدماتی دوی صد متر رسید؛ جایی که یوسین بولت پرافتخارترین دونده سرعت حال حاضر دنیا در خط استارت حضور داشت. این رقابت برای ما هم طعمی متفاوت داشت، چراکه رضا قاسمی هم در کنار دونده نامدار جامائیکایی حضور داشت. در این گروه مایک راجرز از آمریکا و چوراندی مارتینا از هلند هم حضور داشتند، اما در نهایت رضا قاسمی با ثبت زمان 10 ثانیه و 25 صدم ثانیه ششم شد و از راهیابی به نیمه نهایی بازماند. یوسین بولت در این گروه با زمان 9.96 اول شد و مایک راجرز و مارتینا به ترتیب با زمان‌های 9.97 و 10.06 ثانیه دوم و سوم شدند.

همگروهی تفتیان با پاول و گای

حسن تفتیان دونده 100 متر ایران که در دور مقدماتی رقابت‌های جهانی با جاستین گاتلین آمریکایی بهترین دونده سرعت سال 2015 همگروه بود، در نیمه‌نهایی نیز با دو نفر از بزرگان این ماده رقابت می‌کند.

آسافا پاول از جامائیکا و تایسون گای از آمریکا مهم‌ترین حریفان تفتیان در نیمه نهایی هستند. ریچارد کیلتی از بریتانیا، جیمی ویکو از فرانسه، رامون گیتنز از باربادوس، چوراندی مارتینا از هلند و یوسف میت از ساحل عاج دیگر رقبای نماینده ایران در دسته سوم نیمه نهایی 100 متر قهرمانی جهان هستند.

نیمه‌نهایی دوی 100 متر مردان مسابقه‌های دوومیدانی قهرمانی جهان امروز (یکشنبه) ساعت 15 و 40 دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه آشیانه پرنده پکن چین برگزار می‌شود.

اولین طلا برای گیرسیلاسی جدید

قبل از آغاز رقابت‌های دوی صد متر، محمدجعفر مرادی به عنوان اولین نماینده ایران در رقابت‌های دوی ماراتن شرکت کرد. مرادی که برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کرد در رقابت با 67 دونده دیگر موفق نشد مسابقه را به اتمام برساند و به این ترتیب از دستیابی به کسب سهمیه بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو محروم شد. در رقابت‌های ماراتن گیرمار گبر سلاسی دونده 19 ساله اریتره‌ای با زمان 2 ساعت و 12 دقیقه و 27 صدم ثانیه از خط پایان عبور کرد و اولین مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد.

او که به عنوان اولین دونده اهل اریتره مدال طلای رقابت‌های جهانی را به گردن آویخت، بعد از پیروزی خود گفت: من از مدیر برنامه‌ام و مسئولان فدراسیون که من را حمایت کردند تشکر می‌کنم. آنها به من شانس شرکت در مسابقه‌ها را دادند. این اولین مدال طلای اریتره در مسابقه‌های قهرمانی جهان است و برای من بسیار خاص بوده است. این مدال به من انگیزه ادامه دادن و تلاش برای بازی‌های المپیک را می‌دهد. والدین من می‌خواستند که من درس بخوانم ولی من می‌خواستم که ورزشکار بزرگی شوم. زمانی که آنها دیدند من توانایی دونده شدن دارم از من حمایت کردند. پیروزی امروز من برای آنها یک سورپرایز است. نمی‌توانم بگویم که امروز چه احساسی دارم.

ابارقی جا ماند

محمدحسین ابارقی دونده 200 متر تیم ملی دوومیدانی از حضور در مسابقات قهرمانی جهان بازماند. او که به دلیل مشکلات خروج از کشور، به دلیل خدمت سربازی باید به صورت جداگانه راهی چین شود، در نهایت نتوانست مجوزهای لازم را برای حضور در رقابت‌های جهانی به دست بیاورد.

پیش از این ابارقی برای حضور در جام کازانف قزاقستان نیز دچار مشکل شده بود. رقابت‌های دوی 200 متر مسابقات جهانی پنجم مرداد برگزار می‌شود.

رجبی، پایین‌تر از حد انتظار

لیلا رجبی در رقابت‌های پرتاب وزنه شرکت کرد، اما از صعود به فینال بازماند. رجبی که با رکورد شخصی 18 متر و 18 سانتی متر در رقابت‌های جهانی حضور پیدا کرده بود، در این رقابت دو بار خطا کرد و با ثبت رکورد 17 متر و 4 سانتی متر در گروه 11 نفری نهم شد.

لیلا رجبی بعد از این‌که از صعود به فینال مسابقات جهانی دوومیدانی باز ماند،‌ دراین‌باره اظهار کرد: متاسفانه مصدومیت کهنه‌ام در مسابقات جهانی تشدید شد و به همین دلیل نتوانستم حتی رکورد شخصی خودم را در پکن تکرار کنم. رجبی با بیان این‌که با وجود تلاش زیاد به نتیجه دلخواه نرسیده، افزود: حسرتم بابت نرسیدن به فینال زمانی بیشتر شد که متوجه شدم با رکورد 17.70 متر نیز می‌توانستم فینالیست شوم، اما این گونه نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها