زیمبابوه؛ جنوب شرق آفریقا

سفر به سـرزمین عجایب طبیعی

قاره سیاه کشوری دارد که برای بسیاری از زوج‌های اروپایی و آمریکایی به عنوان مقصدی مناسب برای گذراندن ماه عسل شناخته می‌شود. زیمبابوه، یکی از زیباترین مکان‌های روی زمین با شگفتی‌های طبیعی و برنامه‌های گردشگری هیجان‌انگیز است.
کد خبر: ۸۱۱۵۱۹

زیمبابوه تا اوایل دهه 1990 از وضعیت بسیار مناسبی در صنعت توریسم برخوردار بود تا این که در سال 2000 همزمان با اجرای برنامه اصلاحات ارضی و غصب زمین‌های کشاورزی سفیدپوستان توسط دولت رابرت موگابه، استقبال گردشگران از این مقصد با کاهش 75 درصدی روبه‌رو شد که همین امر اثرات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد زیمبابوه هم گذاشت.

با این حال طی چند سال گذشته، موج جدیدی از جهانگردان راهی این کشور شده‌اند. آنچه در مورد زیمبابوه قابل توجه است، طبیعت چشم‌نواز و حیات وحش بی‌نظیر آن است که مهم‌ترین نقاط گردشگری این منطقه را تشکیل می‌دهند.

آبشار ویکتوریا و رودخانه زامبزی با زیبایی منحصربه‌فرد خود، به عنوان نخستین مقصد انجام گردش در آفریقا شناخته می‌شوند. آبشار ویکتوریا، یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیاست که هرساله جمعیت قابل توجهی، بویژه برای سپری کردن دوران ماه عسل به آن سفر می‌کنند. یکی از فعالیت‌های محبوب، پرواز بر فراز آبشار ویکتوریاست. پرواز 15 دقیقه‌ای با هلی‌کوپتر، که به «پرواز فرشتگان» معروف است، نمایی خیره‌کننده و خوش‌منظره را از سقوط رعدآسای آبشار به درون رودخانه زامبزی فراهم می‌کند.

یکی دیگر از فعالیت‌های هیجان‌انگیز در این منطقه، انجام بانجی‌ جامپینگ از روی پل آبشار ویکتوریاست. هر سال، هزاران نفر از تشنگان ریسک و خطر از سراسر دنیا با بستن طناب به پاهای خود، از روی پل 111 متری ویکتوریا خود را به پایین پرتاب می‌کنند تا صدای ضربان قلبشان را بلندتر بشنوند!

هنوز کارمان با این رودخانه و آبشار تمام نشده است! از جمله تفریحات ناب و خاطره‌انگیز، قایق‌سواری در رودخانه زامبزی و در زیر آبشار باشکوه ویکتوریاست. راهنمایان باتجربه، بخوبی و با دقت از گردشگران مراقبت می‌کنند تا در جریان سریع آب‌های خروشان با مشکل روبه‌رو نشوند. حیات وحش زیمبابوه از دیگر عوامل جذب گردشگر است. پارک ملی مانا پولز که جزو میراث جهانی یونسکو است با بیش از 2500 کیلومترمربع وسعت شامل چهار برکه آب، رودخانه، جزیره جنگلی از درختان ماهون و انجیر وحشی گونه‌های حیوانی متعددی را در خود جای داده است. شیر، پلنگ، یوزپلنگ، گورخر، بز کوهی، اسب‌های آبی و تمساح را می‌توان به عنوان نمونه نام برد. یکی از جاذبه‌های توریستی زیمبابوه، پارک ملی Hwange است که با گله‌های بزرگ فیل شناخته می‌شود. در این منطقه حفاظت‌شده، درختانی از چوب ساج، چمنزار، بیشه‌زار، بیش از 400 گونه پرنده و حیوانات دیگر وجود دارند که همین امر موجب ایجاد تورهای گردشگری در این منطقه شده است. در این تورها، گردشگران سه روش راه رفتن، اسب‌سواری و استفاده از ماشین جیپ را انتخاب می‌کنند که در هر سه افراد توسط راهنماهای حرفه‌ای همراهی می‌شوند. در این منطقه، کمپ‌هایی برای استراحت نیز وجود دارد که البته باید از قبل رزرو شوند. معمولا استفاده از این کمپ‌ها یک روزه بوده و با محدودیت زمانی و مکانی مواجه هستید.

زیبایی‌های زیمبابوه به طبیعت آن محدود نمی‌شود. یکی دیگر از اماکن دیدنی ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو، ویرانه‌های زیمبابوه کهن است. این منطقه مانند گنجینه‌ای برای باستان‌شناسان بوده که اطلاعات گرانبهایی از تاریخ تمدنی آفریقا فراهم کرده است. گرچه امروزه تنها قسمتی از این خرابه‌های باقی‌مانده اما دیدن آنها خالی از لطف نیست.

چطور برویم؟

برای دیدن حیات وحش زیبای قاره آفریقا از نزدیک شاید بهترین گزینه کشور زیمبابوه باشد. اگر قصد دیدن مناظر خیره‌کننده این کشور را دارید، باید در ابتدا به فکر تهیه ویزا باشید. زیمبابوه در ایران سفارتخانه دارد که همین نکته باعث راحت‌تر شدن انجام مقدمات سفر می‌شود. تورهای گردشگری هنوز به طور مشخص برای این کشور برنامه‌ای ترتیب نداده‌اند، لذا باید خودتان به‌تنهایی دست به کار شوید. این را هم در نظر داشته باشید که دارید به کشوری با شرایط اقتصادی کاملا بی‌ثبات و البته دارای تورم میلیون درصدی! سفر می‌کنید، پس به اندازه کافی پول با خود ببرید.

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها