اعضای کمیسیون امنیت ملی که چندی قبل کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را تصویب کرده بودند دیروز جزئیات این طرح را نهایی کردند.
کد خبر: ۸۰۶۴۹۳

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر گفت: این طرح به منظور طرح در صحن علنی، به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌شود.در ماده واحده این طرح آمده است: در راستای تعهد و تأکید بر رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای و براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه نتایج مذاکره هسته‌ای با کشورهای1+5 در صورتی معتبر است که الزامات شرح داده شده در طرح را به‌صورت شفاف رعایت کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.براساس این گزارش، الزامات مورد تاکید اعضای کمیسیون امنیت ملی به این شرح است:

1. لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطعنامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق انجام پذیرد.

2. آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به کلیه اسناد، دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیرهسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.

3. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.

در تبصره ماده واحده این طرح آمده است: نظارت بر حسن اجرای توافقنامه توسط هیاتی 7 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب نمایندگان مجلس انجام خواهد شد. این هیأت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای توافق را به صحن علنی ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها