دردهای طولانی و طاقت‌فرسای دست و پا و مفاصل، باعث رنج بسیاری از مردم شده است. پیدا کردن علت این دردها مشکل است و پزشک باید ضمن معاینه، از بیمار پرسش‌های مختلفی بکند تا بتواند علت درد و روش درمانی صحیح را پیدا کند. متاسفانه به دلایل زیادی این کار انجام نمی‌شود و پزشک بسرعت سراغ روش‌های تشخیصی می‌رود و البته بیمار نیز خیلی وقت‌ها دوست دارد کارهای تشخیصی مثل سنجش تراکم استخوان یا ام‌آرآی انجام دهد. تاسف بیشتر این که خیلی‌ها فکر می‌کنند پزشکی بهتر است که انواع عکس‌ها و آزمایش‌های گرانقیمت را به بیمار توصیه کند.
کد خبر: ۸۰۳۷۳۸

شایع‌ترین علت دردهای اسکلتی، آرتروز یا ساییده شدن مفاصل است. مهم‌ترین علامتش این است که هر قدر از مفاصل استفاده کنیم، درد آن بیشتر می‌شود. مثلا در مورد آرتروز زانو هر قدر بیمار پیاده‌روی کند، بخصوص اگر سربالایی برود یا از پله بالا برود، دچار درد می‌شود. درمان آن، دوری از علت‌های تشدیدکننده بیماری و استفاده از مسکن است و در ادامه درمان‌هایی مثل تزریق دارو در مفصل توصیه می‌شود.

روماتیسم مفصلی بیماری کمتر شایعی است که برعکس آرتروز هر وقت مفاصل استراحت می‌کنند، زیاد می‌شود. علامت اصلی این بیماری درد و ورم مفاصل ریز بدن شامل مفاصل بین انگشتان دست و مفصل مچ دست است. متقارن بودن این درگیری نکته مهم و تشخیصی این بیماری است به این معنی که مثلا مچ هر دو دست همزمان ورم می‌کنند. وقتی درد همراه ورم و قرمزی باشد و بخصوص در دو طرف ایجاد شود، باید روماتیسم مفصلی را در نظر داشت.

خیلی‌ها پوکی استخوان را دلیل درد می‌دانند در حالی که این طور نیست. پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد، به همین دلیل این بیماری به بیماری خاموش معروف است. برخلاف این خاموشی، استخوان پوک با کمترین ضربه می‌شکند. شکستگی مهره‌ها در این بیماری خیلی آسان رخ می‌دهد. بلند کردن یک جسم کمی سنگین، خم شدن زیاد یا حتی عطسه شدید می‌تواند باعث شکستگی مهره‌ها شود. این شکستگی‌ها ابتدا کم سروصداست و تنها می‌تواند فرد را دچار کمر درد کند. ولی در درازمدت با توجه به محل شکستگی می‌تواند به محدودیت تنفسی (مهره‌های سینه‌ای) یا بیماری گوارشی (مهره‌های شکمی) بینجامد.

تب مالت هم در ایران از دلایل شایع دردهای مزمن اسکلتی است. هرگاه شخصی دچار تب طولانی و دردهای لگن و کمر شد، باید به این بیماری که در ایران بسیار شایع است فکر کنیم. افسردگی و تشویش‌های مختلف نیز گاهی خود را با دردهای اسکلتی نشان می‌دهند.

دکتر رضا کریمی / فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها