وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در حالی دیروز با یکدیگر گفت‌وگو کردند که طبق گفته عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، یکی از محورهای این رایزنی‌ها درباره اختلاف برداشت‌ها از نحوه اجرای پروتکل الحاقی است.
کد خبر: ۸۰۳۳۸۷

در روزهای گذشته مقامات غربی و مدیرکل آژانس اعلام کرده‌اند در قالب پروتکل الحاقی خواستار دسترسی به مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران هستند، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب، چنین موضوعی را یکی از خطوط قرمز کشورمان در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری صدا وسیما داشت، در واکنش به ادعای برخی منابع غربی مبنی بر این‌که یکی از دشوارترین موضوعات مورد اختلاف، موضوع بازرسی از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای است، گفت: این دو بحث به‌طور کامل منتفی است، ولی در چارچوب رویه‌هایی که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده، گفت‌وگوهای ما ادامه دارد.

وی افزود: نحوه اجرای پروتکل الحاقی از موارد مورد اختلاف است که در حال صحبت درباره آن هستیم.

ادعای مقام آمریکایی درباره پیشرفت اساسی

در همین حال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 طی هفته‌های اخیر در وین برای تدوین پیش‌نویس توافق سیاسی همچنین سه ضمیمه فنی، پیشرفت اساسی به دست آمده است.

به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از این دیپلمات آمریکایی در جمع خبرنگاران افزود: آمریکا گفته است مذاکرات را بعد از 30 ژوئن (9 تیر) تمدید نخواهد کرد، ما یقینا باور داریم امکان رسیدن به توافق تا 30 ژوئن هست و در مورد تمدید مهلت مذاکرات بحثی مطرح نیست.

این مقام آمریکایی که در ژنو به‌سر می‌برد، با تاکید بر مناسب بودن روند جاری گفت‌وگو‌ها برای رسیدن به توافق تا 30 ژوئن یادآور شد که برنامه کاری جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در ماه ژوئن (خرداد/تیر) به منظور تمرکز بیشتر وی بر موضوع مذاکرات هسته‌ای تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از تصمیم‌های باقیمانده سیاسی است، به همین دلیل کری باید بیشتر در مذاکرات حضور داشته باشد و ممکن است از این پس، نشست‌های بیشتری در وین برگزار شود. در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به این‌که آیا رسیدن به توافق تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن ممکن است یا خیر، گفت: برای این منظور تلاش می‌کنیم.

اختلافات اساسی به روایت وال‌استریت‌‌ژورنال

از سوی دیگر وال‌استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌ها و منابع آگاه نوشت که همزمان با دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اختلافاتی اساسی بین دو طرف حل‌نشده باقی مانده‌ است.

به گزارش فارس، یکی از دشوارترین موضوعات، همان‌طور که انتظار هم می‌رود موضوع دسترسی به دانشمندان و اماکن هسته‌ای ایران است.

این گزارش افزوده است: البته برخی مقامات نزدیک به این گفت‌وگوها هم گفته‌اند پیشرفت‌های زیادی در نگارش متن توافق نهایی و برخی ملحقات مهم آن صورت گرفته است. قرار است در این ملحقات درباره جزئیات اقداماتی که دو طرف باید برای اجرای توافق انجام دهند، صحبت شود.

با وجود این، حل و فصل برخی موضوعات، به گفته منابع وال‌استریت‌‌ژورنال، بسیار دشوار است.

یکی از این موضوعات، ترکیب گام‌های اولیه‌ای است که ایران باید برای برخورداری از رفع تحریم‌ها بردارد. یک دیپلمات آگاه به این موضوع راه‌حل پیشنهادی غرب برای این موضوع را حذف هزاران دستگاه سانتریفیوژ از تأسیسات غنی‌سازی ایران و از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده اعلام کرده است.

این موضوعی است که مورد اختلاف دو طرف است و جمهوری اسلامی ایران بر معادل بودن تعهدات و همزمانی آنها تاکید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها