استان ایلام چند سالی است مانند بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی کشور تحت تاثیر کانون‌های تولید ریزگرد واقع در کشورهای عربستان، سوریه و اردن قرار دارد و در اغلب روزهای سال این مهمان ناخوانده شرایط زندگی را بر مردم این منطقه سخت کرده، طوری که از دو روز گذشته نیز پدیده گردو غبار در این استان و دیگر استان‌های غربی سایه خود را گسترانده است .
کد خبر: ۸۰۳۳۱۱

علی طاهر سارایی، سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان ایلام در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره اظهار کرد: استان ایلام به لحاظ وجود 425 کیلومتر مرز مشترک با عراق و با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کم‌آبی، خشک شدن تالاب‌ها، تبدیل اراضی کشاورزی به اراضی لم‌یزرع، همواره تحت تاثیر ریزگردهای متأثر از کانون‌های خشکسالی این کشور قرار داشته و دارد.

وی افزود: این استان دارای چند نوع آب و هوای متفاوت است، طوری که قسمت شمالی استان آب و هوای معتدل کوهستانی دارد، این در حالی است که در مناطق جنوبی استان شاهد آب و هوای خشک و بیابانی هستیم که این عامل موجب شده همواره از استان ایلام به‌عنوان یک استان چهار فصل نام برده شود.

سارایی گفت: از نظر ریزگردها وضع استان تقریبا مشابه استان‌های خوزستان و کرمانشاه است و بیشتر مواقع توفان‌هایی که این استان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استان ایلام را نیز متاثر می‌کند. معمولا از اسفند تا اواخر مرداد در استان ایلام شاهد گرد و غبار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی گرد و غبار تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان را به لحاظ اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی، زیست‌محیطی، آموزشی با چالش مواجه می‌کند و موجب اختلال در زندگی روزمره مردم می‌شود.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان ایلام به اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه‌ها با توجه به ماموریت‌های سازمانی خود، اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند، برای مثال سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس وظایف خویش نسبت به تجهیز شهرستان‌های ایلام، مهران، دهلران، ایوان، چرداول و دره شهر به ایستگاه‌های سنجش ذرات اقدام کرده و تجهیز دیگر شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد .همچنین اداره کل منابع طبیعی استان نسبت به بیابان‌زدایی بیش از 4000 هکتار از اراضی مستعد تولید ریزگرد در داخل استان اقدام کرده است، ولی این اقدامات کافی نیست و باید با عزمی جدی این معضل را برطرف کرد .

سارایی ادامه داد: تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، نبود امکان اجرای طرح‌های زیست محیطی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، سدسازی‌های عظیم توسط کشورهای همسایه و رعایت نشدن حقابه‌های زیست‌محیطی، خشک شدن تالاب‌ها و از اولویت خارج شدن مساله محیط‌زیست در کشورهای خاورمیانه و بروز توفان‌های پی در پی، همه از عواملی است که در بروز این پدیده نقش دارد.

وی ادامه داد: تثبیت کانون‌های گرد و غبار داخلی، ایجاد کمربند سبز اطراف شهرها و تاسیسات، برگزاری مجامع و جلسات چندجانبه با کشورهای همسایه به‌منظور تثبیت کانون‌های گرد و غبار و رایزنی‌های مستمر بین‌المللی برای تخصیص اعتبار لازم برای کنترل و مهار ریزگردها در مبدأ و همچنین تخصیص اعتبار به‌منظور آموزش و یارانه درمان برای ساکنان مناطق درگیر، ایجاد مراکز درمانی مجهز جهت درمان قربانیان پدیده گرد و غبار تا حدودی می‌تواند در کاهش میزان پدیده و نیز به حداقل رساندن آسیب‌ها موثر باشد.

مجتبی بیاتی، مدیرکل فرودگاه شهدای ایلام نیز به جام‌جم گفت: پدیده گرد و غبار در استان ایلام علاوه بر این که برای مردم منطقه مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آورد و سبب تعطیل شدن کار روزانه مردم و حتی مدارس می‌شود، بیشترین تاثیر را نیز بر پروازهای استان ایلام دارد.

مدیرکل فرودگاه شهدای ایلام با اشاره به این که با وقوع گرد و غبار سال گذشته حدود 40 تا 50 پرواز استان ایلام لغو شد، گفت: خوشبختانه امسال با نصب سیستم‌های آی ال اس (سامانه فرود دقیق) تا حدودی لغو شدن پروازهای فرودگاه ایلام کمتر شده است.

بیاتی خاطرنشان کرد: سیستم آی ال اس از چهار سال پیش راه‌اندازی شده که حدود یک سال است ما در فرودگاه ایلام از آن بهره می‌بریم. این دستگاه در پروازها تا زیر 600 متر کارایی دارد ؛ در واقع با وجود این سیستم، گرد و غبار اثری بر پروازها ندارد.

شیما معتمدمنفرد / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها