پس از آب شدن یخ‌های رابطه آمریکا و کوبا طی چند ماه گذشته، بسیاری منتظر بودند کشورهای اروپایی نیز پیشقدم شده و برای احیای روابط خود با هاوانا اقدام کنند. حال فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اولین مقام غربی است که با دنباله‌روی آشکار از آمریکا دست به انجام سفری یکروزه به کوبا کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۰۴۴

آن‌گونه که رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند اولاند یکشنبه شب وارد فرودگاه خوزه مارتی هاوانا شد و مورد استقبال روخلیو سیرا، معاون وزیر روابط خارجی کوبا قرار گرفت.

رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا که به روسیه و ایتالیا سفر کرده بود، یکشنبه شب عازم کوبا شد و روز گذشته با اولاند دیدار داشت.

اولاند در بدو ورودش به هاوانا به خبرنگاران گفت: این سفر نمادی است از این‌که اولین رئیس‌جمهور غربی هستم که در بازگشایی درهای جهان به روی کوبا مشارکت می‌کنم.

وی با تاکید بر روابط عمیق تاریخی میان مردم فرانسه و کوبا گفت: کوبا همواره «متحدی صادق» در فرانسه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور فرانسه پیش از عزیمت به هاوانا درباره هدف خود از این اقدام به خبرنگاران گفت: هدف از این سفر این است که فرانسه به کوبایی‌ها بگوید، در صورتی که این کشور تصمیم گرفته گام‌های لازم را برای «گشایش» بیشتر بردارد، ما در کنار آنها خواهیم بود.

اولاند اولین مقام فرانسوی طی 50 سال گذشته است که به کوبا سفر می‌کند.

شبکه خبری فرانس 24 در تحلیلی در مورد این سفر، گزارش داد: با توجه به این‌که آمریکا برای گسترش روابط خود با کوبا مشکلاتی پیش رو دارد که باید آنها را حل و فصل کند، فرانسه تلاش می‌کند تا نقشی در این میان ایفا کند. از سوی دیگر، به دلیل آن‌که کوبا تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد، بنابراین فرانسه فکر می‌کند می‌تواند در مقایسه با آمریکا و اسپانیا که در عین حال شریک مهم کوبا به شمار می‌روند، نقش اول را در روابط و سرمایه‌گذاری در کوبا بازی کند. در حالی که جامعه اروپایی مذاکراتی را با کوبا آغاز کرده است و حتی پیش از این‌که خبر عادی‌سازی روابط آمریکا با کوبا اعلام شود به پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه دست یافته بود، شاید بتوان گفت اولاند از فرصت سوء استفاده کرده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها