عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

اجرای تعهدات پیش از لغو تحریم‌ها ؛ خطای راهبردی است

مذاکرات هسته‌ای در حالی در حاشیه اجلاس بازنگری ان.پی.تی از سر گرفته شده که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دستورکار این مذاکرات با توجه به بیانیه سوئیس، چگونگی لغو یکجا و یکپارچه تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان باشد؛ تحریم‌هایی که از اکنون می‌توان صدای فروپاشیدن آن را شنید.
کد خبر: ۷۹۲۵۲۰

شاید به دلیل رنگ باختن اعتبار تحریم‌ها در پی پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای است که تندروها در واشنگتن تلاش‌های خود را برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات شدت داده و پای این گفت‌وگوها را به میدان رقابت‌های انتخاباتی هم باز کرده‌اند. بر همین اساس جورج‌دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که برادرش از نامزدهای احتمالی انتخابات پیش‌روی ایالات متحده محسوب می‌شود، در دیدار با سرمایه‌گذاران یهودی، سیاست اوباما در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد و او را «ساده‌لوح» خواند. وی که تلاش می‌کرد حمایت مالی سرمایه‌داران نزدیک به رژیم صهیونیستی از کمپین انتخاباتی جمهوریخواهان را جلب کند، توافق هسته‌ای با ایران را در درازمدت به زیان امنیت ملی آمریکا توصیف کرد و پرسید: «آیا عاقلانه است که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود وقتی که ظاهرا جمهوری اسلامی در حال پیشبرد تحقیقات خود است؟ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اظهار کرد ایالات متحده در صورت لغو تحریم‌ها اهرم موفقیت خود را از دست خواهد داد.» وی در این نشست که در لاس‌وگاس برگزار شد، با بیان این‌که «اوباما برداشت غلطی از نیت ایران دارد، اگر تحریم‌های این کشور را بسادگی لغو کند»، تاکید کرد: برنامه اوباما برای لغو تحریم‌های ایران با این وعده که هر وقت ایران به تعهداتش عمل نکرد، تحریم‌ها بر خواهند گشت، عملی نیست.این اظهارات جورج بوش در حالی است که وی در دوره ریاست‌جمهوری خود نه فقط با قرار دادن ایران در فهرستی که او «محور شرارت» می‌خواند، بر بلندای دیوار بی‌اعتمادی دو کشور افزود، بلکه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و سه کشور اروپایی را هم به بن‌بست کشاند.

طمع تندروها برای دارایی‌های آزادشده

اما این فقط اظهارات رئیس‌جمهور جنگ‌طلب پیشین آمریکا نیست که نشانی از خشم تندروهای آمریکایی علیه مذاکرات هسته‌ای محسوب می‌شود، بلکه پایگاه تحلیلی المانیتور خبر داده است کنگره آمریکا در گامی تازه برای به شکست کشاندن گفت‌وگوهای ایران و 1+5، اقدام به ایجاد یک کارگروه جدید کرده که وظیفه آن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از آن است که تهران به اموال بلوکه شده خود دسترسی پیدا کرد.این تصمیم کنگره پس از آن صورت گرفته که تازه‌ترین خبرها از آزادشدن 130 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران، پس از امضای توافق جامع حکایت دارد. تندروهای آمریکایی تلاش می‌کنند به بهانه حمایت ایران از حزب‌الله، تحریم‌های تازه‌ای علیه شماری از مقامات ایرانی و شرکت‌ها که در نقل و انتقال پول شرکت دارند، وضع کنند؛ تحریم‌هایی که پس از مصوبه چندی پیش کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا، برگی تازه از دفتر سنگ‌اندازی‌ها در برابر مذاکرات هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

ظریف: توافق و تحریم با یکدیگر سازگاری ندارد

در برابر این موضعگیری تندروها، وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته به منظور حضور در کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی به نیویورک سفر کرده تا در حاشیه آن، مذاکرات هسته‌ای را نیز با همتایان خود در شش کشور عضو 1+5 از سر بگیرد، در بدو ورود تاکید کرد: از نظر ایران دولت آمریکا مسئول اجرای توافق‌نامه هسته‌ای خواهد بود و اختلافات داخلی، این کشور را از اجرای تعهدات بین‌المللی خود معاف نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف با بیان این‌که ما از ابتدا هم گفته‌ایم توافق و تحریم با یکدیگر سازگاری ندارد، افزود: طبق چارچوبی که درگفت‌وگوهای لوزان به آن دست پیدا کردیم، همزمان با اجرای توافق‌نامه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و قطعنامه‌های شورای امنیت هم از طریق قطعنامه تازه‌ای لغو خواهد شد. آنچه در گفت‌وگوهای لوزان برسر آن توافق شده باید در این مرحله نهایی شود و به صورت سند لازم‌الاجرایی درآید تا مرحله اجرایی آنها پس از امضای این سند شروع شود. وی درباره برخی از جنجال‌های کنگره آمریکا و مناقشه دو حزب این کشور درخصوص توافق‌نامه هسته‌ای گفت: همان‌طور که از ابتدا گفته‌ایم ما دولت ایالات متحده آمریکا را مسئول اجرای توافق‌نامه می‌دانیم و مشکلات و مناقشات داخلی آمریکا به ما و اجرای این توافق‌نامه ربطی پیدا نمی‌کند. طبق مقررات بین‌المللی مشکلات داخلی کشورها، آنها را از اجرای تعهدات خود معاف نمی‌کند و این چارچوب اساسی است که ما به آن اهمیت می‌دهیم.

سلاح‌های هسته‌ای، بزرگ‌ترین تهدید بشریت

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین طی سخنانی که دیروز به نمایندگی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مراسم افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک ایراد کرد، گفت: تداوم وجود سلاح‌های هسته‌ای بزرگ‌ترین خطری است که بشریت را تهدید می‌کند و تنها تضمین قطعی در برابر تهدید یا استفاده از این سلاح‌های مرگبار، نابودی کامل آنها است. از این رو، خلع سلاح هسته‌ای همچنان اولین اولویت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باقی خواهد ماند.وی افزود: برای تضمین تحقق اهداف معاهده و موفقیت بلندمدت آن و نیز تقویت صلح و امنیت بین‌المللی، لازم است مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به صورت کامل، بدون تبعیض و متوازن اجرا شود. این در حالی است که وضع اجرای برنامه اقدام مصوب کنفرانس بازنگری سال 2010 در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، ناامیدکننده است.

ظریف تاکید کرد: خارج ساختن سلاح‌های هسته‌ای از وضعیت عملیاتی و کاهش استقرار آنها به هیچ وجه نباید جایگزینی برای امحای کامل این سلاح‌ها قلمداد شود.

وی درباره حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: عدم تعهد بر اهمیت اجرای کامل، موثر و غیر تبعیض‌آمیز ماده 4 معاهده در زمینه حق مسلم همه اعضا برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه محدودیتی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، خواستار برداشته شدن فوری این محدودیت‌ها از جمله در زمینه صادرات مواد، تجهیزات و فناوری هسته‌ای برای استفاده‌های صلح‌آمیز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها