امیر عبداللهیان: مجموعه تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک ما به‌وقوع این اتفاق منجر شد

نقش مهم ایران در توقف عملیات نظامی علیه یمن

به دنبال توقف تجاوز نظامی عربستان و حامیانش علیه ملت یمن، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان از نقش مهم ایران در توقف عملیات نظامی عربستان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۸۴۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان، با بیان این‌که امنیت یمن برای کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بویژه وزیر امور خارجه تلاش‌های جدی،‌ گسترده و مؤثر دیپلماتیک در زمینه برقراری آتش‌بس انجام دادند و بخش‌های مختلف دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این باره در تعامل با دستگاه دیپلماسی اقداماتی برای کمک‌رسانی به مردم یمن انجام دادند.

امیرعبداللهیان افزود: مجموعه تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک ما که جزئیات آن را در فرصتی دیگر بیان خواهیم کرد، به‌وقوع این اتفاق و توقف عملیات نظامی علیه یمن منجر شد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش ‌که آیا آتش‌بس منحصر به تلاش‌های دیپلماتیک ما بوده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌هایی بود که نقش مؤثر و مهمی در برقراری آتش‌بس ایفا کرد که جزئیات آن را در زمان دیگر اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، درباره پیامدهای تجاوز نظامی عربستان به یمن نیز گفت: عربستان با تحمیل جنگ به یمن نه فقط امنیت خود را تقویت نکرد، بلکه تبعات و پیامدهای نامطلوبی برای خود و امنیت منطقه رقم زد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از روز چهارشنبه (دیروز) برای انتقال مجروحان یمن به کشورمان به منظور مداوا و ارسال فوری کمک‌های دارویی اقدام شد و انتظار داریم مجروحان یمنی بسرعت به تهران منتقل شوند.

وی تأکید کرد: ما امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و درباره اقداماتی که وضع را پیچیده کند چه از سوی عربستان و چه از سوی هر بازیگر دیگری، قویاً واکنش نشان خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای سیاسی بین گروه‌های یمنی هر چه سریع‌تر آغاز شود و شاهد بازگشت صلح، ثبات و آرامش به یمن و منطقه باشیم.

لاریجانی: عربستان، شکست خورد

رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به پایان تجاوز عربستان سعودی به کشور یمن گفت: این جنگ‌افروزی 27 روزه و اعلام ختم آن یک پیام دارد و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس تاکید کرد: پیروز این میدان ملت یمن است که با پایداری و استقامت، متجاوزان را پشیمان کردند.

وی افزود: دولت سعودی اعلام کرده است مرحله بازگرداندن و احیای امید یمنی‌ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می‌شود اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها یک مرحله را جا انداخته‌اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ‌افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی ‌کرد و بارها اعلام داشت دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد.

رئیس مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می‌گوید و امیدوار است در مذاکرات، مصالح ملت یمن بر مبنای استقلال رقم بخورد و از وزارت خارجه و هلال‌احمر می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر برای مداوای مصدومان و کمک‌های انساندوستانه به ملت یمن اقدام کنند.

210 نفر از نمایندگان مجلس نیز دیروز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مجدد تجاوز رژیم سعودی با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی از ملت‌های آزاده جهان خواستند، رسالت انسانی خویش را در حمایت از حقوق ملت یمن و مقابله با ظالم و متجاوز به انجام رسانند.

نمایندگان مجلس در این بیانیه یادآور شدند: قطعا ملت مظلوم یمن با مقاومت، صبر و تحمل، نصرت و پیروزی را به دست خواهد آورد و خواری و ذلت از آن رژیم آل سعود متجاوز خواهد شد و نشانه‌های آن نمایان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها