موافقان و مخالفان مذاکرات هسته‌ای، ابعاد مختلف تفاهم لوزان را بررسی کردند

عراقچی: برگشت‌پذیری برنامه هسته‌ای، یک ساعت است

پس از آن‌که تهران و کشورهای موسوم به 1+5 در لوزان به تفاهمی برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای تا ضرب‌الاجل تیرماه رسیدند، حرف و حدیث‌ها درباره نقاط قوت و ضعف این مذاکرات و نتایج به‌دست آمده از آن بالا گرفت و هرچند مدافعان تفاهم لوزان، آن را پیروزی بزرگ دیپلماتیک کشورمان لقب دادند، اما برخی دیگر با هشدار نسبت به تفسیرهای متفاوت از آنچه در لوزان به‌دست آمده، پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات فعلی موجود در روند گفت‌وگوها ارائه کردند.
کد خبر: ۷۹۰۰۲۱

در همین ارتباط و در آستانه دور تازه‌ای از این مذاکرات در وین، نشستی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه درخصوص بیانیه لوزان برگزار شد و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان، مدافعان تفاهم لوزان و منتقدان این تفاهم در کنار هم، به بررسی گام‌های برداشته شده در گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداختند.

عراقچی: طرف مقابل، ایده‌غنی سازی صفر را کنار گذاشت

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این نشست، با بیان این‌که «ما یک توافق در یک مرحله خواهیم داشت که اگر بشود آخر ماه ژوئن یا شاید زودتر صورت گیرد»، کنار گذاشتن ایده غنی‌سازی صفر از سوی طرف مقابل و تثبیت برنامه هسته‌ای را از دستاوردهای تفاهم لوزان دانست و تصریح کرد: در یک پروسه ده تا 15 ساله ما به کشوری با غنی‌سازی پیش‌صنعتی و با پیشرفته‌ترین ماشین‌ها تبدیل می‌شویم که به‌ لحاظ حقوق بین‌الملل دارای مشروعیت است.

وی درخصوص رآکتور آب‌ سنگین اراک هم گفت:‌ آنها در طول مذاکرات حتی حاضر نبودند اسم آب سنگین را بیاورند زیرا آب سنگین سریع‌ترین راه برای دستیابی به بمب است و دانشمندان هسته‌ای ما طرحی را ارائه دادند که این رآکتور کماکان آب سنگین باقی بماند.

معاون وزیر خارجه درخصوص تأسیسات هسته‌ای فردو نیز گفت: ارزش فردو برای ما راهبردی است چون نمی‌توان به آن حمله کرد. فردو پشتوانه بیمه نطنز و سایر تأسیسات ما است و دشمنان می‌دانند که اگر کوچک‌ترین تعرضی به نطنز کنند فردو چکار خواهد کرد. 1044 سانتریفیوژ در فردو با تمام زیرساخت‌ها و تأسیسات آماده است و برگشت‌پذیری در برنامه هسته‌ای ما یک ساعت است. وی این را هم گفت که در محدودیت‌ها دو اصل را مدنظر قرار دادیم یکی این‌که هیچ چیزی را دائمی نخواهیم پذیرفت و دیگر این‌که براثر پذیرش محدودیت‌ها هیچ نیازی از کشور تعطیل نمی‌شود. اگر می‌گوییم تا 15 سال مرکز غنی‌سازی نمی‌سازیم زیرا نیازی نداریم و نطنز هم بعد از طی دوره زمانی محدودیت و با سانتریفیوژ‌های جدید می‌تواند پاسخگوی پنج نیروگاه جدید باشد.

نمی‌گذاریم به اسم نظارت، جاسوسی کنند

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مورد نظارت‌های بیشتری که مورد پذیرش قرار می‌گیرد هم گفت: ما در پذیرفتن این نظارت‌ها دقت کردیم که سواستفاده‌ای از آن صورت نگیرد. عراقچی اضافه کرد: وقتی ما برنامه مخفی نظامی نداریم هرچه می‌خواهند بازرسی کنند، اما این‌که به اسم نظارت بخواهند جاسوسی کنند با آن مشکل داریم. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در حاشیه این نشست، در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا گفت: اگر توافق جامع نهایی شود یک توافق چندجانبه بین‌‌المللی است که مورد تائید شورای امنیت واقع خواهد شد و از منظر حقوق بین‌الملل برای کشورهایی که آن را تائید کرده و طرف مذاکره هستند، الزام‌آور است. عراقچی تصریح کرد: از نظر ما قوانین داخلی آمریکا نمی‌تواند بر الزامات حقوقی بین‌المللی آن کشور حاکم باشد.

روانچی: تلاش ما دستیابی به توافقی خوب است

مجید تخت‌روانچی دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم در این نشست، توافق روی تمامی موضوعات را آسان ندانست و گفت: مذاکرات پیچیده است و تمام تلاش ما این است که توافقی خوب به‌دست آید. معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: ما با چشم باز و دقت کامل مذاکره می‌کنیم. مذاکرات پیچیده است و تمام تلاش ما این است که توافق خوب باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای نظارت بر توافق جامع هسته‌ای گفت: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم. این که دولت آمریکا چگونه با پارلمان، جامعه علمی و دیگر ارکان داخلی خود رفتار می‌کند ارتباطی به ما ندارد. معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه افزود: البته آن طرح هم اگر در کنگره تصویب شود بعد از توافق خواهد بود که به ما نمی‌رسد.

ایزدی: تحریم‌های نفتی و بانکی می‌ماند

فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران هم در این نشست با اشاره به طرح جدید سنای آمریکا پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: با این طرح تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی برداشته نخواهد شد.

به گزارش فارس، او با بیان این‌که این طرح مجلس سنای آمریکا در نهایت محدودیت‌های تیم مذاکره‌کننده آمریکا را افزایش داده است، گفت: مشکلی که ما در توافق ژنو نیز داشتیم این بود که هر جایی که صحبت از برداشتن تحریم‌ها بود قید هسته‌ای نیز در کنار آن وجود داشت با این وضع تحریم‌هایی که قرار است لغو یا تعلیق شود پنج تا است که در بیانیه لوزان نیز همین وجود دارد. وی افزود: این وضع به این معنی است که در نهایت از 28 تحریم آمریکا علیه ایران تنها پنج تای آن قابل تعلیق یا لغو است، طرح کورکر ـ منندز نیز تائید می‌کند که قرار نیست آمریکا تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی را لغو کند.

موسویان: امتیاز ندهیم، امتیاز نمی‌گیریم

سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با 1+5 هم در نشست دانشگاه علامه گفت: خلاصه مذاکرات هسته‌ای در دو امتیاز بزرگی است که ما باید بدهیم و در مقابل 2 امتیاز بزرگ به دست بیاوریم. آن 2 امتیاز بزرگ یکی لغو تحریم‌های مربوط به هسته‌ای است و دیگری به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم و آب سنگین است. این دو امتیاز بزرگ است که ما به‌دست آورده‌ایم. در مقابل این دو امتیاز، دو امتیاز به طرف مقابل می‌دهیم. یکی سیستم راستی‌آزمایی بسیار وسیع و دیگری محدودیت در برنامه‌ هسته‌ای ایران است. تا زمانی که این دو امتیاز را ندهیم نمی‌توانیم به دو امتیاز دیگر دست یابیم.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شکاف‌هایی در جامعه بین‌الملل ایجاد شده که کم نظیر و استثنایی است که می‌توان به شکاف موجود در داخل حاکمیت آمریکا، شکاف موجود در لابی یهودی، شکاف موجود در داخل حاکمیت اسرائیل، شکاف موجود در روابط آمریکا و اسرائیل، شکاف موجود میان قدرت‌های اروپایی مثل فرانسه با دیگران، شکاف موجود میان اسرائیل و کل جهان و شکاف موجود میان اعراب متحد آمریکا و واشنگتن و شکاف موجود میان اعراب اشاره کرد.

متقی: تحریم‌ها در تیرماه برداشته نمی‌شود

ابراهیم متقی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم دیگر سخنران این نشست بود که گفت: تحریم‌ها براساس آنچه ثبت شده و آنچه در آمریکا پیگیری می‌شود، به هیچ وجه در فضای مذاکرات تیرماه برداشته نخواهد شد. وی ادامه داد: همان‌گونه که برخی در گذشته فکر می‌کردند تحریم‌ها کاغذپاره است، امروز هم برخی‌ها احساس می‌کنند تحریم‌ها برداشته می‌شود. متقی در ادامه افزود: این‌که گفته می‌شود ما هر وقت بخواهیم می‌توانیم قابلیت غنی‌سازی خود را به روز اول بازگردانیم درست نیست، چون قابلیت ما از بین رفته است.

سلیمی: مذاکرات، برنده و بازنده ندارد

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در نشست بررسی تفاهم لوزان که به همت انجمن علوم سیاسی برگزار شد، گفت: از زمانی که تاریخ روابط بین‌الملل مدرن شکل گرفته است مذاکراتی به این شکل نداشته‌ایم مذاکراتی که قدرت‌‌های بزرگ در یک سوی میز بنشینند و کشور دیگری در سوی دیگر میز، در شرایطی که جنگی رخ نداده و خون‌ریزی نشده است. این مذاکرات نقاط مشترک و نقاط تفاوت با مذاکرات گذشته دارد و مهم‌ترین نقطه افتراق این مذاکرات این است که برنده و بازنده ندارد و در هر دو طرف مذاکره عزمی برای تحول بنیادین شکل گرفته است.

قاسم افتخاری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این نشست گفت: اگر از من بپرسند در مذاکرات چه به دست آورده‌اید می‌گویم همه چیز غنی‌سازی را به دست آوردیم و تاسیسات ما سر جایش باقی ماند و اگر بگویند چه چیزی از دست داده‌ایم می‌گویم هیچ چیز.

جمشیدی: استراتژی آمریکا تغییر کرده است

محمد جمشیدی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق علوم سیاسی تهران نیز در سخنانی در این جلسه، با اشاره به راه‌های رسیدن به سلاح اتمی گفت: در این خصوص چهار مسیر وجود دارد. اول اورانیوم، دوم پلوتونیم، سوم گریز هسته‌ای و چهارم استیت‌ اوت است. مشکل اساسی این است که بدون این‌که NPT را مبنای مذاکرات قرار دهیم منطق گریز هسته‌ای را مبنا قرار دهیم. گریز هسته‌ای یک منطقه من درآوردی است و واقعیت ندارد.

او با اشاره به تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران گفت: استراتژی آمریکا در قبال ایران از نظامی‌محور به اقتصاد محور تغییر کرده و تحریم‌ها به عنوان ابزار راهبردی آمریکا تعریف شده و اگر امروز ما تحریم‌های آمریکا را بشکنیم به این معنی است که این استراتژی آمریکا را شکست داده‌ایم. وی پیرامون لغو تحریم‌ها نیز گفت: در ابتدای بیانیه آمده که تحریم‌های ایران به صورت جامع لغو می‌شود اما در ادامه بیانیه آمده است که تحریم‌های اقتصادی و مالی اروپا و آمریکا لغو خواهد شد که این نشان می‌دهد ابتدا و انتهای بیانیه با هم نمی‌خواند.

مقصودی: کابوس جنگ دور خواهد شد

مجتبی مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز در همایش بررسی مذاکرات هسته‌ای از دیدگاه علوم سیاسی، گفت: از منظر جامع‌شناسی سیاسی این مذاکرات هسته‌ای باعث گسترش حفظ امیدواری در جامعه ایران است. جامعه سیاسی ما احساس می‌کند که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد وضع بهتر و کابوس جنگ از کشور دور خواهد شد. مقصودی با بیان این‌که جامعه ایران همدلانه همراه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است، گفت: اگر در گذشته از شکاف دولت و ملت سخن می‌گفتیم این حضور عمومی به کاهش این شکاف کمک کرده است. وی با بیان این‌که عدم توفیق در مذاکرات هسته‌ای گفتمان افراطی را تقویت می‌کند، گفت: پرهیز از تنش در بستر توسعه سیاسی به‌وجود می‌آید به همین خاطر کمپین صلح‌جویی و آرامش‌طلبی می‌تواند در همین راستا قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها