ظریف: تحریم‌ها باید به طور کامل لغو شود

آغاز تنظیم متن نهایی توافق ایران و 1+5 از سه‌شنبه آینده

نزدیک به دو هفته پس از آن‌که ایران و 1+5 در لوزان به تفاهم سیاسی برای تدوین متن نهایی توافق جامع هسته‌ای رسیدند، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در جریان سفر خود به اسپانیا اعلام کرد: دور آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سه‌شنبه هفته‌ آینده (اول اردیبهشت) در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۸۸۰۷۵

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف گفته «همکاران من، معاون خانم موگرینی و مسئولان دیگر ازE3+3 ، سه شنبه آینده گرد هم می‌آیند تا تنظیم متن را شروع کنند.» همزمان، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان گفته «به دنبال لغو تحریم‌های ثانویه هستیم.»

تاکید دوباره ظریف بر لغو تحریم‌ها

همچنین وزیرامور خارجه کشورمان در دیدار رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا گفت: تحریم نماد رویکرد تقابل بوده و اگر قرار است رویکرد تقابل به رویکرد تعامل تغییر یابد، تحریم‌ها باید به طور کامل لغو شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف با تبیین آخرین وضع مذاکرات هسته‌ای گفت: لغو همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های اروپایی برای ما بسیار مهم است. خسوس ماریا پاسادا رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفته است: ایران کاملا روشن کرده که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است بنابراین لغو همه تحریم‌ها روند مذاکرات را تکمیل خواهد کرد.

حمایت مرکل از لغو تحریم‌های ایران

در همین راستا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در نشست پرسش و پاسخ کنفرانس خبری مشترک با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: من از این‌که تحریم‌های ایران حتی‌الامکان برچیده شوند، حمایت می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: من از این کشورها می‌خواهم در صورت امکان، این تحریم‌ها را با هماهنگی یکدیگر بردارند. صدراعظم آلمان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با 1+5 تصریح کرد: توافق بر سر این چارچوب گام مهمی بود که البته باید تکمیل و نهایی شود. مرکل گفت: در حال حاضر گروه 1+5 و ایران بیشترین تمرکز را روی این مذاکرات دارند.

شاید همین تاکید مقامات غربی بر لغو فوری تحریم‌ها علیه تهران است که باعث شده تا روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی تاکید کند که سرمایه‌گذاران خارجی بی‌صبرانه مشتاق بازگشت به بازار پرسود اقتصاد ایران هستند.

فکت‌شیت ایرانی آماده است

در آستانه آغاز دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5، بار دیگر حرف و حدیث‌ها درباره فکت‌شیت آمریکایی‌ها و دیدگاه خاص واشنگتن درباره بیانیه لوزان داغ شده و در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان این‌که فکت‌شیت آمریکایی مورد تائید ما نیست، گفته است: فکت شیت ایرانی آماده است و هرگاه مسئولان صلاح بدانند منتشر می‌شود. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان اعلام توافق جامع و اجرای آن که برخی عنوان می‌کنند این فاصله شش ماه است، خاطرنشان کرد: تدوین جزئیات زمانبر است و نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از زمان آن داشته باشیم. اما شش ماه زمان واقع‌بینانه‌ای نیست و کوتاه‌تر از آن خواهد بود.

همزمان وزیر امور خارجه کشورمان هم گفته است: رهبر معظم انقلاب گفتند همان‌طور که آمریکایی‌ها فکت‌شیت منتشر کردند شما هم دیدگاه هایتان را بگویید، ما در گفت‌وگوهایی این موارد را مطرح کردیم وتدوین مکتوب خلاصه‌ای از آن را هم در دستور کار قرار دادیم.

تاکید تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر انتشار فکت‌شیت ایرانی درباره مذاکرات هسته‌ای، واکنشی به بیانیه دیروز 213 نماینده درباره لزوم انتشار فکت‌شیت ایرانی است. این نمایندگان خطاب به محمدجواد ظریف نوشته‌اند: چنانچه مستحضر هستید وزارت امور خارجه آمریکا بندها و تفسیر خود را از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به صورت فکت‌شیت یا گزاره‌برگ منتشر کرده و سپس مقامات آمریکایی بر مبنای آن پیوسته مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند. از آنجا که جز بیانیه مشترک که متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر وزارت امور خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند همگی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند.

شرمن: نمی‌توان دانش ایرانیان را بمباران کرد

نگرانی‌های داخلی از مواضع واشنگتن در قبال تفاهم هسته‌ای لوزان، بیشتر ناشی از فشارهای تندروهای غربی بر کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن ایران است. همان فشارهایی که باعث شده تا دستگاه دیپلماسی آمریکا تلاش خود برای اقناع تندروها را افزایش دهد. شاید برای همین وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره مذاکرات از مخالفان داخلی خود خواسته 75 روز به مذاکره‌کنندگان آمریکایی فرصت دهند.

همزمان وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا هم در دیدار با رسانه‌های صهیونیستی عنوان کرده است که با حمله نظامی نمی‌توان فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کرد و کشورهای 1+5 تا تاریخ سی‌ام ژوئن به توافق جامع با ایران می‌رسند. به گزارش مهر به نقل از جروزالم پست، او در این جلسه توجیهی همچنین گفت: توافق اخیر حاصل شده در لوزان سوئیس تنها راهی است که می‌توان ایران را از رسیدن به تسلیحات هسته‌ای بازداشت. هیچ فرمول یا گزینه‌ای کارآمدتر از روند دیپلماتیک نیست و این مسیری است که ما امروز در آن قرار داریم.

شرمن در بخش دیگر سخنان خود به موضوع گزینه نظامی که آمریکا همواره اعلام می‌کند روی میز است اشاره کرد و گفت: گزینه نظامی فقط برنامه هسته‌ای ایران را به مدت دو سال به عقب می‌برد، شما نمی‌توانید دانش آنها را بمباران کنید زیرا آنها (ایرانیان) همه چیز را از نو می‌سازند.

رئیس‌مجلس:‌ در مذاکرات جدی هستیم

با وجود چالش‌های داخلی غربی‌ها در زمینه مذاکرات هسته‌ای، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نایب رئیس مجلس نمایندگان جمهوری چک گفت: ما در مذاکرات خود با 1+5 جدی هستیم و در صورت تحقق و عمل به تعهدات طرف‌های مقابل می‌توان به حسن انجام مذاکرات امیدوار بود.

در راستای همین موضع جدی تهران در گفت‌وگوهای هسته‌ای است که نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به سفر هیأتی از آژانس انرژی اتمی به کشورمان به سرپرستی ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها، گفته است: مذاکرات ایران و آژانس در ادامه گفت‌وگوهای قبلی در رابطه با مسائل باقیمانده فی‌مابین، روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

همکاری‌های ایران و آژانس درحالی در چارچوب مذاکرات امروز در تهران ادامه می‌یابد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است: ما به سوخت 5 نیروگاه بوشهر فکر می‌کنیم و به همین دلیل است که توافقی برای احداث دو نیروگاه برق هسته‌ای با روس‌ها امضا کرده‌ایم، ضمن این‌که چینی‌ها هم بزودی وارد این عرصه خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها