محمد جواد ظریف: تمام عملیات زمینی و هوایی عربستان باید فورا متوقف شود

طرح 4 مرحله‌ای ایران برای بحران یمن

نزدیک به سه هفته از آغاز حملات متجاوزانه جنگنده‌های عربستانی به خاک یمن می‌گذرد و در این میان طرف‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند با هیچ راهکاری از پیشروی این تجاوز آشکار جلوگیری کنند. در این میان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جریان سفر به اسپانیا، طرحی چهار مرحله‌ای را برای پایان دادن به این درگیری‌ها ارائه کرد. گزارش شده مقامات ایران امروز (چهارشنبه) طرح خود برای برقراری صلح در یمن را به سازمان ملل ارائه می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۸۰۶۳

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به منظور دیدار با مقامات اسپانیایی به این کشور سفر کرده بود، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید کرد: مساله یمن باید به دست یمنی‌ها حل شود. ایران و عربستان باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند، اما ما نمی‌توانیم درباره تعیین آینده یمن رایزنی کنیم. وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: واضح است که حملات هوایی پاسخ درستی نیست. تمام عملیات زمینی و هوایی باید فورا متوقف شود.

ظریف در این کنفرانس خبری یک طرح 4 ماده‌ای را برای حل بحران کنونی در یمن تشریح کرد که بدین شرح است: برقراری آتش بس، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی و تشکیل دولت فراگیر برای پایان درگیری‌های یمن. شبکه المنار گزارش داد انتظار می‌رود این طرح خشم عربستان و دیگر قدرت‌ها را که ایران را به حمایت ازمردم یمن متهم می‌کند برانگیزد.

از سوی دیگر، دکتر علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ایران در پیامی به رؤسای مجالس جهان، طرح ایران را برای پایان بحران یمن تشریح کرد. در بخشی از این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موازین بین‌المللی و اصولی خود بر توقف فوری هرگونه عملیات و اقدام نظامی علیه یمن و ارسال فوری کمک‌های امدادی، شامل غذا، دارو و امکانات پزشکی و سایر اقلام مورد نیاز مردم از سوی کشورهای منطقه و جامعه جهانی اصرار ورزیده و تاکید دارد هیچ طرفی نباید مانع رسیدن این گونه کمک‌ها با ساز و کارهای شناخته شده صلیب سرخ جهانی به مردم یمن شود.

مشروح گزارش را در صفحه 6 بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها