در پی فرار منصور هادی مذاکرات میان گروه‌ها تحت نظارت سازمان ملل در یمن به تعلیق درآمد

رئیس‌جمهور مستعفی یمن گریخت

عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که در صنعا تحت نظر قرار داشت روز گذشته موفق شد پایتخت این کشور را به مقصد عدن ترک کند. گفته می‌شود او توانسته است به صورت ناشناس از محل خود گریخته و به جنوب یعنی جایی که طرفدارانش در آنجا حضور دارند، برود.
کد خبر: ۷۷۳۰۱۳

منصور هادی از چند هفته پیش پس از استعفای خود تحت نظر جنبش انصارالله در صنعا قرار داشت. حوثی‌ها با تائید فرار منصور هادی می‌گویند او از فرصت سوء‌استفاده کرده و مرتکب اشتباه بزرگی شده است. برخی منابع خبری اعلام کردند بیم آن می‌رود که با حضور منصور هادی در عدن، بحران یمن وارد مرحله تازه‌ای شده و درگیری‌ها در این کشور گسترش یابد. شبکه الجزیره در گزارشی گفت منصور هادی به صورت ناشناس و با اتخاذ تدابیری «مخفیانه» در لباس یکی از سه نفری که به دیدارش رفته بودند موفق به فرار شده است. به گزارش همین منبع «علی القحوم» از رهبران انصارالله فرار هادی را تائید کرده و گفته است او بدون اطلاع گروه انصار‌الله منزلش را ترک کرده است. الجزیره اما به نقل از مدیر دفتر منصور هادی نیز نوشت که او دو روز پیش صنعا را ترک کرده است.

در همین رابطه خبرنگار اسکای‌نیوز نیز با تائید خروج رئیس‌جمهور مستعفی یمن از صنعا گفت احتمال دارد او برای درمان بیماری خود به آمریکا سفر کند. پیشتر اخباری درباره بیماری و حتی مرگ منصور هادی منتشر شده بود که بعد از سوی محافل رسمی یمن تکذیب شد. در این میان برخی منابع نیز می‌گویند ممکن است منصور هادی با توافق با گروه الحوثی خانه خود را ترک کرده و از صنعا خارج شده باشد نه این‌که فرار کرده باشد، زیرا خانه او را نیروهای گروه الحوثی و نیروهای امنیتی ویژه طرفدار گروه الحوثی محاصره کرده بودند.

به هرحال این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که روز جمعه جمال بن عمر، میانجی سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام کرد احزاب این کشور درباره تشکیل یک شورای انتقالی مردمی به منظور کمک به اداره امور این کشور و برون‌رفت از بحران سیاسی، به توافق رسیده‌اند. یمن پس از استعفای منصور هادی از ریاست جمهوری با بحران سیاسی جدیدی مواجه شده است. گروه حوثی‌ها پس از ماه‌ها تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در یمن، از تابستان گذشته کنترل صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفته است. منابع سیاسی می‌گویند خروج رئیس‌جمهور مستعفی یمن و رفتن به عدن، می‌تواند شرایط سیاسی را در این کشور تا حدودی تغییر دهد و احتمال پیوستن وی به مذاکرات و حتی بازگشت به قدرت را افزایش می‌دهد.

تعلیق رایزنی‌های سیاسی

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه اسکای‌نیوز عربی به نقل از برخی منابع آگاه از برگزاری نشست گروه‌های سیاسی یمن برای بررسی طرح تشکیل یک شورای ریاستی برای اداره امور این کشور در دوران خلأ ریاست جمهوری خبر داد. پس از آن‌که تلاش چند کشور غربی و عربی مخالف جنبش انصارالله در شورای امنیت در صدور بیانیه و قطعنامه برای دخالت در یمن شکست خورد، احزاب سیاسی این کشور به راهکاری برای حل بحران دست یافتند و قرار شد با تکیه بر بیانیه قانون اساسی جنبش انصارالله که دو هفته پیش صادر شد، شورای ملی انتقالی با ابقای پارلمان کنونی تشکیل شود. بن‌عمر روز جمعه اعلام کرد شورای انتقالی با نام شورای مردمی با حضور نمایندگانی از گروه‌های سیاسی که در پارلمان کرسی ندارند، تشکیل خواهد شد که در آن، 50 درصد جنوبی‌ها، 30 درصد زنان و 20 درصد جوانان حضور خواهند داشت و پارلمان کنونی و شورای مردمی انتقالی تحت عنوان شورای ملی به طور همسو کشور را اداره خواهند کرد.«حمزه الحوثی» از اعضای شورای سیاسی انصارالله ضمن تاکید بر این‌که طرح شورای انتقالی باید با طرح این جنبش هماهنگی داشته باشد، گفت: اعضای شورای انتقالی 551 نفر خواهند بود که شامل دو بخش می‌شود. بخش اول، شورای مردمی انتقالی با 250 عضو و بخش دوم پارلمان کنونی با 301 عضو. وی افزود که تمام اختیارات و مسئولیت‌های قوه مجریه به استثنای بررسی قوانینی که به دوره انتقالی مربوط نمی‌شود، به شورای ملی واگذار می‌شود و شورای مردمی حق دارد به قوانین احتمالی مصوب پارلمان اعتراض کند و پارلمان حق تکروی در اداره کشور را ندارد. با این حال یک مقام سیاسی یمن دیروز اعلام کرد مذاکرات فعلی میان گروه‌های سیاسی یمن و گروه حوثی در نتیجه تحولات اخیر در این کشور با توجه به خروج منصور هادی به حال تعلیق درآمده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد مذاکرات میان این گروه‌ها تحت نظارت جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن به حالت تعلیق درآمده است.

محکومیت دخالت خارجی

روز جمعه مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای صنعا و صعده دخالت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا از طریق شورای امنیت در امور داخلی کشورشان را محکوم کردند. به گزارش العالم، این تظاهرات گسترده به همت جنبش انصارالله همراه با دیگر جمعیت‌های سیاسی و ملی یمن در شهرهای صنعا و صعده برگزار شد. تظاهرکنندگان تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای فشار بر مردم یمن از طریق شورای امنیت را تعدی مستقیم به کشورشان دانستند و ادامه انقلاب تا تحقق کامل اهداف مردم بویژه دستیابی به آزادی و دموکراسی و ریشه کن کردن فساد را خواستار شدند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات همچنین مخالفت خود با مداخله بیگانگان بویژه آمریکا در امور داخلی یمن را مورد تاکید قرار دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها