«بهاران» مجموعه انیمیشنی است که با نگاهی به زندگی یک دانشمند هسته‌ای و ترور وی در 39 قسمت 20 دقیقه‌ای (سه اپیزود 13 قسمتی) به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. این مجموعه انیمیشن از سوی حامد ملاعلی و نوروز عباسی برای مخاطب گروه سنی نوجوان کارگردانی شده و مصطفی رحماندوست و زهرا موسوی هم کار نگارش متن‌های این سریال را برعهده داشته‌اند.
کد خبر: ۷۷۲۹۹۳

بهاران درباره ماجراهای پرفراز و نشیب سه دهه بعد از انقلاب است. داستان از ترور یک دانشمند هسته‌ای به نام علی شروع می‌شود و زمانی که او به کما می‌رود، گذشته‌های وی برای مخاطب روایت می‌شود؛ زمانی که او در دوران جوانی در جهاد سازندگی فعالیت ‌کرده و تلاش می‌کند از تجربه‌اش برای کمک به اهالی روستا استفاده کند.

فصل اول این مجموعه هم‌اکنون از شبکه پویا در حال پخش است. تکنیک این مجموعه سه‌بعدی کامپیوتری است که در آن از موشن‌کپچر استفاده شده است. 90 درصد ماجراهای 13 قسمت فصل اول در روستایی که این دانشمند برای آباد کردن به آنجا رفته، می‌گذرد و همزمان ماجراهای زمان حال هم برای مخاطب روایت می‌شود.

فصل دوم ماجراهای این انیمیشن نیز درباره دفاع مقدس است و چون شخصیت اصلی داستان اهل خرمشهر است با شروع جنگ از روستا به شهر خود می‌رود و در آنجا با محمد جهان‌آرا آشنا می‌شود که خود این موضوع ماجراهایی را برای او پدید می‌آورد.

در واقع تنها کاراکتری که در این انیمیشن برگرفته از یک شخصیت واقعی است، شهید جهان‌آرا ست و به نوعی تمام اتفاقاتی که در خرمشهر می‌افتد، برگرفته از خاطرات اوست. همچنین زهرا موسوی، نویسنده این انیمیشن با یکی از همرزم‌های شهید جهان‌آرا مصاحبه کرده است و توانسته ماجراهای آن روزهای شهر خرمشهر و حوادثی را که در آن اتفاق می‌افتد برای مخاطب نمایش دهد.

سریال بهاران در مقایسه با کار‌های دیگر انیمیشن تلویزیونی هم از نظر تکنیک و هم از نظر داستان یک سر و گردن بالاتر است. طراحی شخصیت و فضاسازی بسیار خوبی دارد؛ حرکت شخصیت‌ها و میمیک صورت‌ها طبیعی است و از معدود مواردی است که لیپ سینک دقیقی دارد. تیم تولید در ساخت این کار به جزئیاتی مثل منعکس شدن تصویر روی صفحه رایانه در شیشه عینک استاد دقت کرده است که نظیر آن در کمتر اثر انیمیشن ایرانی دیده می‌شود.

می‌توان گفت داستان این انیمیشن باورپذیر و روان است و صحنه‌های اغراق‌آمیز اکشن و پرتحرکی که کار را به بازی کامپیوتری صرف تبدیل کند، ندارد.

برای اولین‌بار در این کار به زیبایی به روابط بین دو انسان اشاره شده و پرداختن به موضوع تحقیقات اتمی که یکی از مسائل روز کشور است از دیگر نکات مثبت این کار است. در مجموع باید گفت انیمیشن بهاران کار قابل اعتنایی است که ما را به ساخت انیمیشن‌هایی با کیفیت و استاندارد در کشور بشدت امیدوار می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها