سازمان هواشناسی پیش بینی کرد

برف و باران برای خوزستان

پدیده گرد و غبار که طی هفته‌های گذشته بیشتر مردم خوزستان و اهواز را درگیر کرده بود، طی روزهای گذشته بتدریج خود را به بوشهر و ایلام رسانده و هم‌اکنون در آسمان این استان‌ها سایه انداخته و مشکلاتی را برای شهروندان آنها ایجاد کرده است. این در حالی است که هواشناسی خوزستان نیز از حرکت موج جدیدی از گرد و غبار از سمت کشور عراق به سوی شهرهای این استان خبر می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۰۰۷۱

کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان این‌که این کانون گرد و خاک از پنجشنبه فعال شده و با حرکت بادهای شرق سود، به سمت نوار مرزی ایران حرکت کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اکنون موج گرد و خاک، شهرستان‌های دشت‌آزادگان، شوش، شادگان، آبادان، خرمشهر، دزفول و اهواز را تحت ‌تاثیر قرار داده و میزان دید افقی در این شهرها به صد تا 50 متر رسیده است. حاکم شدن گرد و غبار غلیظ از پنجشنبه در استان بوشهر نیز موجب لغو پروازهای این استان در این روز شد.

محمدرضا انصاری، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز با بیان این‌که از پنجشنبه گذشته شاهد افزایش ریزگردها در بوشهر هستیم، گفت: این امر بر بارندگی‌ها در استان نیز تاثیر گذاشته است، به‌طوری‌که با وجود پیش‌بینی بارندگی، ریزگردها بر بارندگی تاثیر گذاشته و به سبب جذب رطوبت ابرها شده است. گرد و غبار تردد در استان ایلام بویژه شهر مرزی مهران را نیز محدود کرده و گزارش شده که این پدیده در برخی ساعات روزهای گذشته دید افقی را به 500 متر کاهش داده است.

نماینده مردم دهلران در مجلس از کاهش فاصله دید افقی به ده متر در جنوب ایلام بر اثر هجوم ریزگردها خبر داد و گفت: متاسفانه در حالی که استان ایلام هم از نظر مشکلات ناشی از هجوم ریزگردها دست کمی از خوزستان ندارد، اما این منطقه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

علی‌محمد احمدی با بیان این‌که ریزگردها شهرهای مختلف جنوب استان ایلام و شهرهای دهلران، دره‌شهر، آبدانان و مهران را تحت‌‌تاثیر قرار داده و فاصله دید افقی در این مناطق را به کمتر از ده متر رسانده است، افزود: انعکاس مسائل مربوط به هجوم ریزگردها به نحوی است که گویا این مساله فقط مبتلا به خوزستان است، در حالی که مردم دیگر مناطق غرب کشور همچون استان ایلام هم بشدت درگیر این پدیده هستند.

در همین حال از آبدانان ایلام نیز خبر می‌رسد که برق این شهرستان که از سه‌شنبه گذشته و به‌دلیل هجوم ریزگردها و نقص فنی قطع شده بود، تا زمان انتشار این خبر وصل نشده بود و این در حالی است که مسئولان این شهرستان قول برقراری برق تا چهارشنبه را داده بودند و در این مدت متخصصان و کارشناسان حوزه برق استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و خوزستان تلاش زیادی برای برقراری مجدد برق داشته‌اند، ولی این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اختلال در شبکه ارتباطات تلفن ثابت، همراه، اینترنت و شبکه آب و بروز اختلال در ارائه خدمات به بیماران مراجعه‌کننده در مراکز درمانی و همچنین سوخت‌رسانی خودروها در جایگاه‌های عرضه بنزین از جمله مشکلات قطع برق در آبدانان است.

ریزگردها همچنین خسارات میلیاردی به استان لرستان وارد کرده است که در این زمینه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر گفت: پدیده ریزگردها و شدت بارش‌های روزهای اخیر با توجه به سطح سبز زیاد مزارع ۳۰ میلیارد ریال خسارت به مراتع، مزارع و منابع طبیعی این شهرستان وارد کرد. علی خادمی به تاثیر گرد و غبار بر قطعی برق شهرستان اشاره کرد و گفت: قطع برق موجب شده که واحدهای تولیدی بخش کشاورزی شهرستان پلدختر با مشکل و خسارت فراوانی مواجه شود، به‌طوری‌که در یک واحد مرغداری در شهرستان پلدختر قطع برق و نبود برق اضطراری موجب خسارت سنگینی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها