سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای با 1+5 به مرحله بسیار حساسی رسـیده و چارچوب آن تنظیم شده است.
کد خبر: ۷۶۴۸۰۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری دیروز افزود: البته این به معنی آن نیست که متنی تنظیم شده باشد بلکه پایه‌ها و اصول اصلی مذاکرات برای دو طرف روشن شده است.

وی گفت: بر این اساس پذیرش غنی‌سازی ایران، بسته نشدن هیچ یک از سایت‌های هسته‌ای، ادامه داشتن تحقیق و توسعه و بــــرداشته شدن تحریم‌ها کلیات و چارچوب‌های اصلی مذاکرات محسوب می‌شود که پذیرفته شده است و اکنون نحوه اجرا و جزئیات هر یک از این اصول مطرح است.

افخم با اشاره به تعبیر برخی از کشورها مبنی بر این‌که فقط چند گام تا توافق هسته‌ای باقی مانده است، اظهار کرد: مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده اما گام‌های پایانی بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

وی اضافه کرد: اکنون جزئیات درحال رسیدگی است و از هر فرصتی برای گفت‌وگو چه در قالب 1+5 و چه گفت‌وگو با تک‌تک کشورهای عضو استفاده می‌شود.

مذاکرات هسته‌ای؛ امروز در استانبول

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای میان تیم هسته‌ای کشورمان با معاونان سه کشور اروپایی روز پنجشنبه (امروز) در استانبول برگزار می‌شود.

افخم افزود: این مذاکرات یک روزه هم شامل مذاکرات جنبی است و هم احتمال دارد دیدارهای جداگانه‌ای با معاونان وزرای خارجه کشورهای اروپایی برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند و طبق پیش‌بینی قرار است وزیران خارجه ایران و آمریکا از این فرصت برای مذاکره استفاده کنند.

افخم افزود: البته ساعت و روز دقیق برای این مذاکره مشخص نشده اما شرکت دو وزیر خارجه در این کنفرانس نهایی شده است.

مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها از این کار گفت: موضوع مذاکرات هسته‌ای به اندازه‌ای با مسائل محتوایی پیچیده، سنگین و حساس مواجه است که پرداختن به موضوع شکلی اهمیت چندانی ندارد.

وی افزود: در عین حال آقای ظریف به روشنی و سادگی توضیح داد که مساله چه بوده است پس خیلی به این موضوع نپردازیم، ‌آن را پیچیده نکنیم و ابعاد دیگری به آن ندهیم.

افخم گفت: مذاکرات چند ساعت پیاپی ادامه داشت و دو وزیر در زمان محدودی که در اختیار داشتند می‌خواستند از زمان به طور کامل و بخوبی استفاده کنند تا درباره موضوعات اختلافی گفت‌وگو شود.

وی افزود: دو طرف پس از سه ساعت مذاکره ده تا 15 دقیقه از اتاق یا محل مذاکره خارج شدند و مذاکرات ادامه یافت فقط شکل نشسته آن تغییر کرد پس حساسیت نشان ندهید، مهم محتوا و فضای مذاکرات است.

افخم اضافه کرد: در عین حال وزیر امور خارجه ناچار شد بگوید هتل محل مذاکرات حیاط و باغ نداشت و به محض این‌که از سالن خارج شدم در پیاده‌رو بودم، این یعنی در عرف دیپلماتیک محتوای مذاکرات بسیار مهم‌تر از بحث‌های شکلی است.

ماموریت به سفارتخانه‌ها برای انتشار پیام رهبری

سخنگوی وزارت امور خارجه از مأموریت سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای کمک به انتشار و بازنشر پیام مهم مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی خبر داد.

افخم در نشست خبری گفت: در این هفته شاهد بازتاب بسیار گسترده پیام مهم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی بودیم که به میزان بسیار زیادی هر روز مخاطبان بیشتری را مورد خطاب قرار داد و بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.

وی افزود: این پیام در نوع خود بدیع و اقدامی ابتکاری و تأثیرگذار بود که وجه دیگری از دیپلماسی و نگاه ایران به موضوعات جهان، روند تحولات و تأثیرات رویدادها در آینده بویژه برای نسل‌های دیگر بشری را نشان می‌دهد.

افخم گـــفت: وزارت امور خارجه در جایگاه خود به عنوان وظیفه اساسی در کمک به انتشار و بازنشر این پیام، اقداماتی را که برای معرفی دیدگاه‌ها باید انجام دهد در دستور کار دارد.

وی افزود: سفارتخانه‌ها را مأمور کردیم که این موضوع را در حوزه‌های مختلف، تماس‌ها و برپایی میزگردها و سمینارها پیگیری کنند تا در فضایی که ایجاد شده است برای روشنگری دیدگاه‌ها در جهان اسلام درباره مسائل مهم جامعه بشری که تأثیرات بسیار زیادی بر صلح، امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و پیروان ادیان مختلف الهی دارد از این طریق استفاده کنیم.

پیگیری دیپلماتیک اقدام تروریستی صهیونیست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه مبنی بر پیام دادن به آمریکایی‌ها درباره اقدام تروریستی اخیر صهیونیست‌ها در شهادت سردار الله‌دادی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعاقب این اقدام تروریستی و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی دیدگاه‌هایش را درخصوص شهادت سردار الله‌دادی و همرزمانش که در حوزه مقاومت اسلامی تلقی می‌شوند از طریق مسئول دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران در سفارت سوئیس بسیار صریح و روشن منتقل کردیم.

افخم تصریح کرد: ما این اقدام تروریستی را محکوم کردیم و فکر می‌کنیم بی‌اعتنایی به تروریسم دولتی، افراطی‌گری و تهدیدات در منطقه موجب ادامه و گسترش این اقدامات خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها