رییس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد :

100 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی بدون ضمانت در کشور

معاون نظارتی بانک مرکزی بیشترین رقم معوقات بانکی را 3000 میلیارد تومان و متعلق به مجموعه‌ای از شرکت‌های حقوقی عنوان کرد.
کد خبر: ۷۶۳۰۱۲

حمید تهرانفر در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که بیشترین رقم معوقات بانکی چقدر و در اختیار چه کسی است، تصریح کرد: بیشترین رقم، کمی بیش از 3000 میلیارد تومان است که شخص حقیقی نیست بلکه مجموعه‌ای از شرکت‌های حقوقی است.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم در بین صد نفر اول بدهکاران کشور اصلا شخص حقیقی وجود ندارد و اغلب شرکت‌های صنعتی، تولید‌ی و کشاورزی است.

وی با اشاره به علت رشد معوقات بانکی و رسیدن به رقم 94 هزارمیلیارد تومان اظهار کرد: آمار معوقات فعلی برای مشتریانی است که در یک دوره زمانی خاص اتفاق افتاده و بانک‌ها مجبورند خیلی از آنها را تمدید کنند. دوره‌ای که ظاهرا بانک‌ها به هر دلیلی محکوم به باز گذاشتن درها و واگذاری تسهیلات به عده‌ای خاص بودند. در این بازه زمانی مقررات کمتر رعایت شده و به رتبه سنجی مشتریان آنچنان توجهی نشده است.

تهرانفر گفت: در این دوره‌ فضای ضد بانکی بسیار سختی شکل گرفته بود که وضع فعلی از نتایج آن است، اما بالاخره با رای دادگاه یا بدون رای باید حق بانک‌ها برگردد، زیرا این منابع برای سپرده‌گذاران است.

وی با بیان این‌که اکنون شرایط به روال عادی برگشته است، یادآورشد: به نظر می‌رسد در بانک‌ها نظمی حاکم شده که مشتریان جدید به مطالبات معوق اضافه نمی‌شود، ظاهرا از ابتدا به گونه‌ای با مشتری جدید قرار‌داد می‌بندند که تقریبا منتج به شکل‌گیری مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌‌الوصول نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها