معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از تصویب 300 میلیارد ریال اعتبار برای تثبیت شن‌های روان و کانون‌های ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۷۶۱۷۶۳

به گزارش ایرنا،‌هادی بهادری در بازدید نمایندگان سازمان عمران سازمان ملل متحد در ایران و اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه از روستاهای حاشیه این دریاچه گفت: با عقب نشینی دریاچه ارومیه و کاهش بارندگی در اطراف آن، تپه‌های ماسه‌ای روان شکل گرفته که در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای مقابله با کانون‌های ریزگرد و تثبیت شن‌های روان 300 میلیارد ریال تصویب شده است.

وی با اشاره به این‌که از این میزان اعتبار 120 میلیارد ریال به استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است، افزود: مساحت زمین‌های ماسه‌ای شناسایی شده فقط در محدوده روستای جبل در محدوده شهر نوشین شهر در حدود 3000 هکتار است که براساس مطالعات انجام شده در قالب چند برنامه اجرایی از جمله برنامه‌های بیولوژیکی و کشت نهال‌های مقاوم و روش‌های مکانیکی در داخل بستر دریاچه و زمین‌های اطراف آن با مشارکت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست به اجرا درمی‌آید.

بهادری با اشاره به برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در کنار اجرای طرح‌های اجرایی هدایت آب‌های سطحی به دریاچه و لایروبی انهار منتهی به بستر دریاچه ارومیه اقدامات عملی برای کاهش میزان مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی آغاز شده است.

داوودرضا عرب، از اعضای کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این بازدید با اشاره به اجرای طرح شبکه آبیاری مدرن در 208 هکتار از زمین‌های روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه گفت: برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در قالب 27 طرح اجرایی و مطالعاتی در مراحل اجرایی است که از این تعداد، ده پروژه اجرایی و مطالعاتی در دستور کار ستاد
قرار گرفته است.

وی افزایش بهره‌وری در کشاورزی و اجرای طرح اضطراری کنترل ریزگردها و انتقال آب رودخانه‌ای منتهی به دریاچه ارومیه، تجمیع چاه‌های کشاورزی و اجرای شبکه‌های آبیاری مدرن با هدف صرفه‌جویی 40 درصدی منابع آبی را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد.

دریاچه ارومیه اکنون 90 درصد از وسعت آبی خود را از دست داده و به نمکزار تبدیل شده است.

خنثی شدن برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه

عضو پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و استادیار دانشگاه ارومیه گفت: تغییرات روی داده در بستر دریاچه ارومیه می‌تواند برنامه‌های در نظر گرفته شده برای احیای این دریاچه را خنثی و بی‌اثر کند.

ناصر آق افزود: این موضوع که هم اکنون بخش وسیعی از دریاچه با اندکی آب پر می‌شود، بیانگر از دست رفتن عمق واقعی دریاچه است که یک اخطار و هشدار است و در صورت بی‌توجهی به این مساله مهم، نمی‌توان احیای دریاچه ارومیه را براحتی انجام داد.

وی با بیان این‌که اکنون وضع دریاچه به گونه‌ای تغییر کرده که با انتقال آب، اجرای طرح احیا ممکن نیست، به افزایش سریع سطح آب در هفدهم مهرماه امسال اشاره و تصریح کرد: اگر دریاچه ارومیه دارای عمق بود، افزایش سریع سطح آب صورت نمی‌گرفت و این بیانگر این نکته اساسی است که به دلیل عمق کم، آب فعلی نیز بزودی تبخیر می‌شود.

به گفته این پژوهشگر عمق دریاچه ارومیه در قبل از بحران با تراز آبی 1277.69 متر از سطح آب‌های آزاد 12 تا 16 متر بوده که هم اکنون این میزان با کاهش حدود 7.19 متری سطح تراز آب دریاچه ارومیه به سه متر رسیده است.

آق گفت: تا قبل از بحران که 33 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه تخمین زده می‌شد، میزان شوری در آب 60 تا 180 میلی گرم در لیتر بود، یعنی شش میلیارد تن نمک در آب وجود داشت که این میزان نمک هم اکنون با بروز بحران بتدریج در کف دریاچه رسوب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها