معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با رویترز:

سکوت عربستان در قبال کاهش قیمت نفت، اشتباه استراتژیک است

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت اظهار کرد: گرچه شرایط جهانی و بویژه توطئه برخی از کشورها قیمت نفت را کاهش داده است، اما جمهوری اسلامی ایران، با تلاش و کوشش مردم از این مشکلات بخوبی عبور خواهد کرد و قیمت نفت هم به‌صورت فعلی باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۷۵۲۳۷۰

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، حسن روحانی که دیروز در اجتماع مردم استان خراسان جنوبی در بیرجند صحبت می‌کرد، افزود: هر قدر توطئه کنند، بالاخره افق آینده ما روشن است. ملت ما در تمام صحنه‌ها پیروز خواهد بود و این یک شرط بیشتر ندارد، این‌که امیدمان را حفظ و وحدت و انسجام و یکپارچگی‌مان را روزبه‌روز بیشتر کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید در مسائل جزئی اختلافات را کنار بگذاریم، اظهار کرد: ما همه اهل یک کشوریم و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران هستیم. ما همه زیر خیمه اسلام و زیر خیمه ایران زندگی می‌کنیم. همه به قانون اساسی، وحدت و انسجام ملی پایبند هستیم. مسائل ریز و جزئی مثل این جناح و آن جناح، راست و چپ و این سمت و آن سمت و این مذهب و آن مذهب و این دین و آن دین را کنار بگذاریم، افتخار ما آن است که مسلمان و ایرانی هستیم.وی گفت: این‌قدر لکه‌های سیاه را نگه نداریم. آفتاب لکه سیاه را سفید می‌کند، بگذاریم آفتاب تابان ایران و آفتاب اسلام و آفتاب برادری و اخوت، اگر لکه سیاهی روی این پیراهن سپید ایران و اسلام است، بزداید و دائم به لکه سیاه اشاره نکنیم، بلکه به سفیدی دل پاک این ملت افتخار کنیم.

آغاز رونق اقتصادی کشور

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سه ماهه دوم امسال نیز اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در مجموع، رقم رشد اقتصادی طی شش ماهه اول سال، ۴ درصد بوده که این به معنای آغاز رونق اقتصادی است.

وی با بیان این‌که، دولت یازدهم در دوره زمانی فعالیت خود موفق شد رقم تورم را به ۱۷ درصد کاهش دهد، افزود: در سه ماهه اول سال ۹۳ کشور دارای رشد بوده و این در واقع به معنای عبور از رکود است. این آغاز رونق و شکوفایی و حرکت به جلو بود و امروز با افتخار اعلام می‌کنم که براساس تازه ترین آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم نیز از رشد مثبت برخوردار بودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امسال بعد از دو سال که کشور دارای رشد منفی بود، اولین سالی است که رشد مثبت داریم و این به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران است.

روحانی گفت: ملت بدانند تمام پیشرفت کشور در ۱۶ ماه گذشته به دست توانمند آنها انجام شده است و دولت به عنوان خادم این ملت به دنبال آن است که اهداف، مطالبات و نظرات مردم را با کمک، همت و هدایت مردم به پیش ببرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که براساس آمار بانک مرکزی، در حوزه‌های نفت و گاز، معادن، صنعت، خدمات، کشاورزی و حتی مسکن دارای پیشرفت بوده‌ایم، اظهار کرد: امروز حرکت در زمینه ساخت و ساز مسکن با توجه به بودجه عمرانی اختصاص یافته، آغاز شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: ۹۴ درصد بودجه عمرانی استان‌ها در طول ۹ ماه گذشته، پرداخت شده است و این موضوع در تاریخ سال‌های گذشته بی‌سابقه است. تاکنون حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در زمینه نفت و گاز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، اظهار کرد: در زمینه گاز، رشد بسیار مناسبی داشته‌ایم و تا پایان سال به تولید گاز کشور روزانه یکصد میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: این دولت در به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران و پیشبرد سیاست خارجی و در عرصه‌های اقتصادی، نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، علم و دانش و اقتصاد دانش‌بنیان، هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.

همه زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند

روحانی خطاب به مردم گفت: با اقدامات دولت یازدهم، امروز بعد از ۱۶ ماه اعلام می‌کنم که در ایران همه زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند و این افتخار برای اولین‌بار در ایران به دست دولت یازدهم و همت شما مردم اجرایی شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه امنیت غذایی نیز قشرهای کم‌درآمد و محروم و همه کسانی که زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، سبد کالایی را امسال و سال آینده دریافت خواهند کرد.

روحانی افزود: دولت در زمینه سلامت نیز گام بسیار بلندی برای کم کردن آلام همه بیماران آغاز کرده و امروز چهره بیماران در بیمارستان‌ها با ۱۶ ماه گذشته بسیار تفاوت دارد و طرح تحول سلامت با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت برای پیشرفت و توسعه استان خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه آب استان مصمم است، سد سیاه‌کوه و سد فرخی قائن و مجتمع آبرسانی روستایی و تصفیه آب شرب بیرجند و نیز طرح انتقال آب با لوله را که حدود ۶۰۰ کیلومتر است، اجرایی کند. طرح آبخیزداری از جمله اقدامات دیگر دولت است که منطقه وسیعی را دربر می‌گیرد و در راستای حفاظت از منابع آبی استان و توسعه کشاورزی، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه راه و راه‌آهن اظهار کرد: راه‌های استان باید در مسیرهای اصلی به بزرگراه تبدیل شود و در این زمینه یکصد کیلومتر از راه‌ها طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ به بزرگراه تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در زمینه راه‌آهن نیز که دولت اهتمام ویژه‌ای برای توسعه آن دارد، در سال ۹۴ هم ردیف و هم ده میلیارد تومان برای مطالعه و طراحی راه‌آهن استان در بودجه گنجانده شده است و دولت با همه همت و توان خود موضوع راه‌آهن را پیگیری خواهد کرد تا بیرجند و استان خراسان‌جنوبی به راه‌آهن سراسری متصل شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه رفع مشکلات صنعت و معدن استان، حدود ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مراکز تولید به عنوان سرمایه در گردش قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در جریان این سفر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، افتتاح و فعال خواهد شد.

روحانی گفت: ۲۱ طرح و پروژه با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی: نمی‌توان در انزوا به توسعه رسید

رئیس‌جمهور همچنین در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان خراسان‌جنوبی با بیان این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند در انزوا به توسعه برسد، اضافه کرد: نمی‌توانیم تنها به گوشه‌ای برویم و دروازه‌ها را قفل کنیم و بگوییم ما می‌خواهیم در همه چیز خودکفا باشیم. وی ادامه داد: خوداتکایی و خودکفایی بسیار خوب است، اما بعضی چیزها شدنی نیست و هیچ کشوری نیست که بگوید در تامین تمام نیازهایم خودکفا هستم، زیرا بعضی اوقات تهیه تمام چیزها که مورد نیاز است، صرفه اقتصادی ندارد.

روحانی تصریح کرد: در برخی موارد انحصار و رانت وجود دارد و شفافیت وجود ندارد، ما اگر همه به اصولی برسیم و باور کنیم و دنبال آن برویم که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم باید همیشه در صحنه بمانند و تا آخر بر دولت نظارت کنند، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مردم باید نظارت و هدایت‌کننده دولت باشند و از دولت انتقاد کنند و راه حل ارائه دهند؛ ممکن است ما اشتباه کنیم و مردم باید به ما بگویند که راه شما خطاست و وظیفه قانونی و شرعی ماست که به حرف مردم گوش کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یکی از فلسفه‌های سفر استانی این است که صدای مردم در استان‌های مختلف شنیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد ثبات اقتصادی را وظیفه دولت عنوان کرد و گفت: دولت باید زیرساخت‌ها را مهیا کند و وظایف قانونی خود مثل حراست از مرزها و ایجاد امنیت را انجام دهد.

روحانی ادامه داد: فضای کشور باید آرام باشد و اقتصاد در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی‌آید و ما به هیچ‌وجه نمی‌گذاریم فضای کشور ناآرام باشد.

وی ادامه داد: خیلی چیزها علیه ما می‌نویسند و ما شب آنها را می‌خوانیم و دعا می‌کنیم که آنها را فراموش کنیم. همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت و از منکر نهی کنیم و اما این‌که عده‌ای بگویند ما چهار نفر پیغمبرزاده هستیم و می‌خواهیم همه را اصلاح کنیم، نمی‌پسندیم و اجازه نمی‌دهیم.

روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی را در کشور ایجاد کنیم. همه یکدیگر را نصیحت کنیم و عده‌ای فکر نکنند که آنها همه کاره‌اند و باید با نگاهی غضب آلود به جماعت بگویند این بشود و آن نشود.

وی گفت: وقتی فضا آرام، اسلامی، انسانی و برادرانه باشد اقتصاد هم راحت صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها