مدیرکل شیلات گیلان با بیان این‌که صید غیرقانونی یک پدیده نامطلوب در دریای خزر است، گفت: متاسفانه هم اکنون میزان صید غیرقانونی در دریای خزر از صید قانونی بیشتر است.
کد خبر: ۷۴۳۰۲۲

اسحاق شعبانی با بیان این‌که برای تعادل صید و بازسازی ذخایر، باید تکثیر طبیعی یا تکثیر مصنوعی انجام شود، گفت: اکنون وضع تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه‌های استان مطلوب نیست. وی افزود: سالانه 150 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به روش مصنوعی تکثیر و در دریا رهاسازی می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با یادآوری این‌که در پنج ساله گذشته روند صید در گیلان افزایشی بوده است، گفت: میانگین صید هر پره صیادی در استان طی سال های 88، 89، 90، 91 و 92 به ترتیب 57، 56، 67، 71 و 74 تن بوده است.

مدیرکل شیلات با بیان این‌که گیلان دارای 4000 صیاد است، بر ضرورت حمایت جدی مسئولان از حوزه صید و صیادی استان تاکید و خاطر نشان کرد: شیلات با تکثیر و بازسازی ذخایر دریای خزر، حفاظت از منابع شیلاتی، اعطای تسهیلات بانکی، آموزش مهارت‌های شغلی، تعدیل پره‌های صیادی و... گام‌های اساسی برای پایداری شغل صیادی در استان برداشته و این حمایت‌ها همواره تداوم دارد.مدیرکل شیلات گیلان یادآور شد: هم اکنون سه مرکز تکثیر و بازسازی ماهیان در شهر صنعتی رشت، سنگر و سیاهکل فعال است.‌/‌مهر

گردشگری در جزیره هنگام رونق می‌گیرد

بخشدار شهاب شهرستان قشم گفت: پیشنهاد راه‌اندازی خط انتقال خودروی گردشگران از اسکله کندالو به جزیره هنگام برای رونق گردشگری جزیره تدوین و به مسئولان امر داده شده است.محمد زرنگاری افزود: با ارائه این بسته پیشنهادی به فرمانداری شهرستان قشم و مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد سعی داریم به گردشگری جزیره هنگام رونق ویژه‌ای ببخشیم.وی گفت: هم اکنون به دلیل نبود امکانات حمل و نقل زمینی و زیرساخت‌های اقامتی در جزیره هنگام گردشگران زیادی که برای دیدن دلفین‌ها به اسکله کندالو می‌آیند و با قایق موتوری به اطراف جزیره هنگام می‌روند، فقط می‌توانند دقایق کوتاهی را به بازدید از غرفه‌های صنایع دستی جزیره اختصاص دهند و سریع برمی‌گردند.

زرنگاری بیان کرد: طبیعتا اسکان مسافران در جزیره بخصوص امکان مسافرت با وسیله شخصی امکان اقامت یک یا چندروزه آنها را فراهم می‌کند و باعث می‌شود بتوانند از سواحل زیبای جزیره هنگام دیدن کرده و با آداب و فرهنگ مردم خونگرم آن بیشتر آشنا شوند.

وی اظهارکرد: در طرح پیشنهادی دو فروند شناور لندیکرافت کوچک از نوع والفجر که هرکدام حداقل ظرفیت حمل دو دستگاه خودروی سواری را دارند در اسکله کندالو مستقر شده تا وسایل نقلیه گردشگران متقاضی را به میزان محدود در شرایط جوی مناسب به جزیره هنگام و برعکس منتقل کنند. این طرح با نظارت نماینده اداره بنادر و دریانوردی قشم که دراسکله کندالو مستقر است، اجرا می‌شود.وی گفت: در این طرح حداقل برای شش نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.‌/‌ مهر

راه‌اندازی کریدور فرهنگی چغازنبیل، شوشتر و شوش

مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان در حالی خبر از ساخت امکانات رفاهی با حفظ ضوابط عرصه در چغازنبیل داد که به گفته او، این زیرساخت‌های رفاهی قرار است در کریدور فرهنگی شوشتر ـ چغازنبیل ـ شوش با حفظ ضوابط میراث‌فرهنگی ادامه پیدا کند.بر اساس این طرح قرار است تعدادی از روستاهای چغازنبیل با رعایت ضوابط عرصه به‌منظور تسهیل اقامت گردشگران تبدیل به خانه ـ مسافر شود.

افشین حیدری، مدیر اداره میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: «این طرح ابتدا در روستای خمات چغازنبیل با حفظ ضوابط عرصه جهانی و به منظور تکمیل زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب و پذیرایی از گردشگران اجرا می می شود . به‌گونه‌ای که هم‌اکنون با پیمانکار آن صحبت شده تا در آینده‌ای نزدیک با ایجاد امکانات رفاهی از قبیل خانه ـ مسافر، کافی‌شاپ، ایجاد مسیرهای بازدید، پارکینگ و نصب سیستم‌های خنک‌کننده از ظرفیت‌ بناهای جهانی و روستاهای اطراف استفاده شود.»

در استان خوزستان دو اثر سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر و چغازنبیل به ثبت جهانی رسیده که در این میان شوش از جمله شهرهای باستانی محسوب می‌شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک به ثبت جهانی برسد.‌‌/‌‌ خبرگزاری میراث فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها