با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو صورت می​گیرد

افتتاح سد آیت‌الله بهجت در گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: با آبگیری سد «تالوار» در شهرستان بیجار، 18 اثر تاریخی زیر آب می‌رود.
کد خبر: ۷۳۱۰۱۰

رسول اشتودان در شورای برنامه‌ریزی استان کردستان، افزود: باید میراث فرهنگی و آثار تاریخی در مطالعات سدسازی در این استان لحاظ شود.

وی با بیان این که بی‌توجهی به این آثار، آسیب بزرگی به میراث فرهنگی که هویت مردم استان است، می‌زند، اظهار کرد: در حوزه سد داریان نیز که در حال ساخت است، چشمه بل که ثبت ملی شده، در معرض خطر قرار دارد.

فرماندار سروآباد در این نشست گفت: سد داریان نه‌فقط هیچ ثمره‌ای برای استان کردستان ندارد، که موجب آسیب و ضرر رسیدن به کشاورزان این شهرستان نیز شده است.

مسعود روحانی افزود: به‌عنوان مثال مردم روستای رودبار که جهادکشاورزی با هزینه زیادی بیش از چهار هکتار باغ انار برایشان ایجاد کرده بود، امروز به دلیل تهدید این سد، در حال ترک روستا هستند.

وی ضمن درخواست از مسئولان مرتبط برای جبران خسارات این روستاییان، ادامه داد: انتظار می‌رود امتیازاتی از سد داریان برای کشاورزان منطقه در نظر گرفته شود. معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این نشست گفت: طرح‌های ذخیره و بهره‌برداری آب استان کردستان تا سال 1415 خورشیدی به 2800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

جبار خالق‌پناه افزود: تا سال 1415 می‌توانیم 60 درصد ظرفیت آب استان را برای بهره‌برداری ذخیره کنیم.

وی اظهار کرد: برای طرح‌های بعد از سال 1415 نیز به‌منظور بهره بر‌داری از 72 درصد پتانسیل آب‌های استان به 1625 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خالق‌پناه افزود: این اعتبار فقط برای طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان است و طرح‌های انتقال آب نیز به اعتباری در همین سطح نیاز دارد./ ایرنا

آغاز برداشت زعفران در خراسان‌شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌شمالی از آغاز برداشت زعفران در این استان خبر داد.

خداداد عابدی افزود: 588 هکتار از اراضی استان زیرکشت زعفران رفته است. اسفراین و فاروج بیشترین اراضی زیرکشت زعفران در خراسان‌شمالی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که اراضی زیرکشت زعفران در خراسان‌شمالی در دو سطح اراضی بارور و غیربارور است، گفت: 415 هکتار از اراضی زیرکشت زعفران استان بارور است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی حدود 173 هکتار از اراضی زیرکشت زعفران استان هم غیربارور است.

وی تصریح کرد: میزان برداشت زعفران در اراضی بارور استان خراسان‌شمالی، چهار کیلوگرم در هر هکتار و در اراضی غیربارور استان هم دو کیلوگرم در هر هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی پیش‌بینی کرد برداشت این محصول امسال در استان 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.

زعفران از محصولات باارزش کشاورزی است که سالانه بخش مهمی از تولیدات در سبد صادراتی کشور قرار دارد.

48 درصد از جمعیت 867 هزار نفری خراسان‌شمالی در روستاهای این استان سکونت داشته که عمدتا بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند./ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها