زنگنه: مشکل کمبود گاز کشور امسال حل می‌شود

رونمایی از برنامه افزایش تولید نفت و میعانات گازی

وزیر نفت از برنامه در دست اقدام برای افزایش تولید نفت خام و میعانات گازی به 7‌/‌5 میلیون بشکه تا سه سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۰۸۴۰۷

به گزارش شانا، بیژن زنگنه پنجشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران را همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح کرد: تولید نفت ایران ظرف سه سال آینده به چهار میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که ٧٠٠ هزار بشکه این افزایش تولید از میدان‌های مشترک است.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت تولید میعانات گازی تا سه سال آینده، یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، گفت: تولید میعانات گازی با وارد مدار شدن ١٧ فاز جدید پارس جنوبی و همچنین میعانات گازی کنگان، تابناک و پارسیان به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

به گفته زنگنه، افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی ظرف سه سال آینده به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که این موضوع شدنی است و کارهای آن در دست اقدام است.وی با بیان این‌که با افزایش ظرفیت تولید نفت تا پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز، جایگاه ایران در اوپک ارتقا می‌یابد، افزود: جایگاه ایران در سال‌های اخیر در اوپک تنزل پیدا کرد اما تلاش می‌شود به جایگاه واقعی خود برسد.زنگنه تصریح کرد: هم‌اکنون قرارداد آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران فعال است.

وی با بیان این‌که ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نیازمند افزایش ظرفیت تولید است، گفت: دولت و مجلس تصمیم می‌گیرند که از این افزایش ظرفیت تولید و پول آن چگونه استفاده کنند که جزو سیاست‌های کشور است.وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره تشریح جزئیات صادرات نفت ایران اظهار کرد: بیان این جزئیات به دلیل مسائل تحریم و سوءاستفاده دشمنان ایران، جایز نیست، صادرات نفت طی یک سال گذشته افزایش یافته است و ایران هیچ محدودیتی برای فروش نفت خود ندارد.

زنگنه با بیان این‌که سال گذشته در تولید گاز جای مانور زیادی وجودی نداشت، گفت: به دلیل محدودیت سوخت در سال گذشته فشار زیادی روی فرآورده‌های نفتی وارد شد، به گونه‌ای که پارسال ٢٧ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در نیروگاه‌ها به ارزش ١٨ میلیارد دلار سوزانده شده است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که امسال با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی مشکل کمبود گاز حل خواهد شد، افزود: از ابتدای سال تاکنون ٥٤ درصد در مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها به دلیل افزایش تولید گاز صرفه‌جویی شده است.وی با بیان این‌که وزارت نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور است، اظهار کرد: صنعت نفت از نظر حجم طرح‌های در دست اجرا که بیش از ٦٠ میلیارد دلار است، در جایگاه نخست تولید در کشور قرار دارد و ضروری است طرح‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز ساماندهی شود.

وزیر نفت با بیان این‌که قدم بزرگی برای هوای پاک در سال گذشته برداشته شده است، افزود: توزیع بنزین یورو ٤ از سال گذشته در تهران آغاز و امسال تکمیل می‌شود و شهروندان تهرانی تغییر وضع هوا را بخوبی درک می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها