سد ماملو به کمک تهران می‌آید

ذخایر آبی تهران چند روز دوام می‌آورد؟

در حالی که برخی رسانه‌های فضای مجازی به نقل از مسئولان آبفای تهران، ذخایر آب تهران را صرفا پاسخگوی 40 روز مصرف این شهر اعلام کردند، مدیر عامل آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با جام‌جم مدت زمان دوام ذخایر آبی تهران را بیشتر از این رقم عنوان کرد.
کد خبر: ۷۰۵۷۹۵

به گزارش جام‌جم، وضع منابع آبی تهران به شرایط نگران‌کننده‌ای رسیده است و هشدارهای مسئولان هم هر روز پررنگ‌تر می‌شود. این وضع در کنار تداوم عدم بارش در ماه‌های اخیر این پرسش را مطرح کرده است که اگردر تهران بارندگی اتفاق نیفتد ذخایر آبی موجود تا چه زمانی می‌تواند جوابگوی مصرف مردم باشد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به این پرسش گفت: در صورت صرفه‌جویی 20 درصدی مردم، ذخایر آبی تهران تا پایان آذر ماه دوام خواهد داشت. این ذخایر آبی 120 روزه البته بدون در نظر گرفتن سد ماملو است که پایان شهریور ماه قرار است به شبکه آبرسانی تزریق شود.

وی افزود: اگر سد ماملو وارد جریان آبرسانی نمی‌شد ذخیره آبی تهران حدود 120 روز بود، اما با ورود آب این سد به شبکه آبرسانی مشکلی به وجود نخواهد آمد. به دلیل وضع خشکسالی ما سد ماملو و چاه را وارد مدار می‌کنیم و از مردم می‌خواهیـم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا بحران آب را پشت سر بگذاریم.

با این حال تمام اینها باعث نمی‌شود که مردم صرفه‌جویی را فراموش کنند و آن را جدی نگیرند. اگر مصرف آب با وضع فعلی ادامه داشته باشد به طور قطع با مشکل کم‌آبی فراوان روبه‌رو خواهیم شد و ذخایر آبی تهران بسیار زودتر از این زمان به پایان خواهد رسید.

پرورش در واکنش به خبری که به نقل از وی مبنی بر دوام 40 روزه ذخایر آبی تهران انتشار یافته است، گفت: من هم این موضوع را شنیده و آن را تکذیب کرده‌ام. با توجه به این موضوع که بارش‌ها به طور معمول از مهر ماه آغاز می‌شود اکنون وضع سدها و ذخایر آبی تعریف چندانی ندارد. آن چیزی که من در جلسه استانداری گفتم این بود که شرکت آبفا در ماه‌های مهر، آبان و آذر هم اوضاع را مدیریت خواهد کرد، اما از آذر ماه به بعد اگر باران نیاید با مشکل بی‌آبی در وضـع هشدار مواجه خواهیم شد.

سد ماملو؛ کمکی برای بحران کم‌آبی

همزمان با تشدید بحران آب و ادامه مصرف بی‌رویه آن در تهران، مسئولان شرکت آب و فاضلاب از ورود یک سد جدید به شبکه آبرسانی تهران به منظور پاسخگویی به مصرف رو به رشد آب در این شهر خبر می‌دهند. مدیر عامل آب و فاضلاب تهران در خصوص وضع سد ماملو و چگونگی انتقال آب از این سد به خبرنگار ما گفت: اکنون سه پروژه را به صورت جدی برای مهار بحران آب دنبال می‌کنیم که انتقال آب از سد ماملو مهم‌ترین آن است. همچنین تکمیل تصفیه‌خانه این سد و انتقال آب از غرب به شرق تهران از دیگر پروژه‌های در دستور کار است.

وی ادامه داد: برنامه ما برای مدیریت کم‌آبی تهران در پاییز به این گونه است که با بهره‌برداری از تأسیسات آبرسانی از سد ماملو و تصفیه‌خانه هفتم تهران، 2.5 مترمکعب بر ثانیه به ظرفیت تولید آب تهران افزوده ‌شود.

پرورش اضافه کرد: اکنون ظرفیت کلی سد ماملو حدود صد میلیون متر مکعب است و با توجه به این‌که تاکنون تصفیه‌خانه در این سد وجود نداشته، ذخیره آب این سد به طور کامل انباشته شده و با تکمیل تصفیه‌خانه تا پایان شهریور ماه آب این سد به شبکه آبرسانی تزریق می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای اواخر شهریور و اواسط مهر ماه 2.5 میلیون متر مکعب آب را از سد ماملو به سامانه آبرسانی که بسیار مشکل دارد، انتقال می‌دهیم.

مدیرعامل آبفا تصریح کرد: برای بهره‌برداری از سد ماملو تاکنون حدود 120 میلیارد تومان هزینه شده و فقط مرحله نهایی آن که در یک جاده کمربندی قرار دارد تکمیل نشده که آن هم تا پایان شهریور و اواسط مهر ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. سد ماملو به دلیل این‌که فاقد تصفیه‌خانه بوده دارای آب است و اکنون با ایجاد این تصفیه‌خانه از مردم خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم تا از همه ظرفیت‌ ذخایر آبرسانی استفاده نکنیم.

وی با تأکید بر این‌که در شرق تهران نسبت به غرب با چالش بیشتری در تأمین آب مواجهیم، گفت: با تکمیل بخشی از رینگ غرب به شرق پایتخت، 500 لیتر بر ثانیه از غرب به شرق تهران آب انتقال داده می‌شود که این دو برنامه که ظرفیت سه مترمکعبی بر ثانیه به ظرفیت فعلی تأمین آب اضافه می‌کند تا اواسط مهرماه محقق خواهد شد. همچنین با بهره‌برداری از تعدادی از چاه‌های در حال حفاری تا نیمه مهر، 500 لیتر بر ثانیه به تولید آب تهران افزوده می‌شود و مجموع این افزایش، ظرفیت را به 3.5 مترمکعب بر ثانیه می‌رساند.

پرورش با تاکید دوباره بر صرفه‌جویی درصدی مردم گفت: مردم باید از لوازم کاهنده مانند سردوش‌ها، سرشیرها و فلاش‌تانک‌های استاندارد استفاده کنند، همچنین تغییر رفتار در مصرف آب بسیار موثر است. در این هفته از مردم می‌خواهیم به زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما در خصوص کاهش مصرف آب بیشتر توجه کنند. اما تاکید می‌کنم اگر همه این کارها را انجام دهیم ولی مردم صرفه‌جویی را جدی نگیرند باز هم به مشکل خواهیم خورد.

وی افزود: با توجه به این موضوع ما شبانه‌روز در حال فعالیت برای تکمیل تجهیزات سد ماملو هستیم. ما از منابع مالی خودمان برای بهره‌برداری از این سد استفاده می‌کنیم و از دولت کمکی نخواستیم.

کاهش ذخیره سدها

خسرو ارتقایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران نیز در خصوص وضع سدهای تــــهران گفت: اوضاع سد لار و لتیان خوب نیست و حجم آب این سدهـــــا نسبت به گذشته 117 میلیون متر مکعب کاهش داشته است. حجم این سدها در گذشته 642 میلیون متر مکعب بوده کــه به 525 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. این در حالـــــی است که فقط 70 درصد حجم آب این سدها یعنی 367 میلیون متر مکعب قابل استفاده است که این ذخایر تا پایان آذر ماه پاسخگوی شبکه آبرسانی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها