وزیر خارجه:‌ صنعتی بودن برنامه غنی‌سازی ایران، نشانه صلح‌آمیز بودن فعالیت ماست

روایت ظریف از داد و ستد هسته‌ای در وین

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که ‌اصلی‌ترین اختلاف ما و1+5 بر سر میزان غنی‌سازی است، گفت: همین که اختلافات، دیگر بر سر اصل غنی‌سازی نیست، بلکه روی میزان آن است، دستاورد بزرگی است.
کد خبر: ۶۹۹۰۴۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در برنامه‌ای تلویزیونی که از شبکه خبر پخش می‌شد با بیان این‌که امروز درباره اصل غنی‌سازی هیچ‌کس جز نتانیاهو صحبت نمی‌کند، افزود: همه دنیا فهمیدند که نتانیاهو بحث هسته‌ای را به عنوان ایجاد تنش مطرح می‌کرد نه نگرانی.

وی گفت: ‌آخرین وضع پرونده هسته‌ای ما این است که فضاسازی ترس و هراس از جمهوری اسلامی ایران فروریخت و دیوار و ساختمان تحریم‌ها شکست خورد.

وزیر امور خارجه افزود: ‌برنامه هسته‌ای ایران بهتر معرفی شده است و مذاکرات با همه دشواری‌ها به سمت جلو پیش می‌رود.وی اظهار کرد: ‌مسلم این است که ما غنی‌سازی را در ایران انجام خواهیم داد و در مقابل، فشارها و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران لغو می‌شود.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که تعداد سانتریفیوژها ربطی به صلح‌آمیز بودن ندارد، گفت:‌ مطرح شدن 190 هزار سو از سوی مقام معظم رهبری، صلح‌آمیز بودن برنامه ما را نشان می‌دهد، زیرا همه مراحل برنامه هسته‌ای ایران متوجه یک هدف است و آن تولید سوخت به میزان یک سال نیروگاه بوشهر است.

وزیر امور خارجه افزود:‌ صنعتی بودن برنامه غنی‌سازی ایران نشانه صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ماست.ظریف با بیان این که آنها 500، 1500، 4000 و عددهای دیگری را مطرح کردند، افزود: بحث درباره تعداد بی‌مورد است.وی اضافه کرد:‌ ما نه فقط عضو ان،پی،تی هستیم، بلکه براساس فتوای مقام معظم رهبری تولید سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای را خلاف شرع می‌بینیم و دنبال آن نیستیم.وزیر امور خارجه گفت: آمادگی داریم در یک بازه زمانی با ایجاد و انجام اقدامات اطمینان‌ساز، ابهامات را برطرف کنیم.

طرف مقابل باید راه‌حل واقع‌بینانه ارائه کند

ظریف در ادامه با اشاره به تمدید مذاکرات گفت: برای چهار ماه آینده، انواع مذاکرات دوجانبه، چندجانبه، تخصصی و کارشناسی را پیش‌بینی کرده‌ایم.وی افزود: فرصت مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هم داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.وزیر امور خارجه گفت:‌ همه هیات‌ها اکنون در حال فکر کردن هستند. طرف مقابل باید با توجه به آنچه که روی میز است و براساس واقعیات،‌ راه‌حل ارائه کند.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که وظایف جامعه بین‌المللی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی چیست، گفت:‌ جنایات امروز در غزه از یک طرف نشان‌دهنده تصویر ارزنده‌ای از مقاومت مردم فلسطین و از طرف دیگر پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به مقررات بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این نشان​دهنده کم‌کاری و اهمال سازمان ملل متحد در حفظ امنیت بین‌المللی و رعایت حقوق مردم فلسطین است که دهه‌ها از سوی اشغالگران پایمال شده است.

وزیر امور خارجه گفت: ‌سازمان‌های بین‌المللی، هلال‌احمر و صلیب سرخ باید برای حمایت از مردم فلسطین، رفع حصر از غزه و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی همصدا شوند.

ظریف افزود: ‌روز قدس فرصت مناسبی است برای جهانیان تا احساسات خود را نشان دهند و این احساسات باید مورد توجه تصمیم‌گیرندگان نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار گیرد.

احتمال دیدارهای کارشناسی پیش از دور بعدی مذاکرات

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه، از احتمال برگزاری نشست‌های کارشناسی پیش از دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر خبر داد و گفت: بر اساس توافق انجام​شده تعلیق تحریم‌ها همچنان حفظ می‌شود و هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: زمان و مکان دقیق دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده اما آنچه روشن است، اوایل سپتامبر برای اولین دور مذاکرات در زمان تمدیدشده توافق، مشخص شده است. وی در پاسخ به این پرسش که این مذاکرات در چه سطحی برگزار خواهد شد، گفت: سطح آن هم هنوز مشخص نیست اما طبق اطلاع اولیه‌ای که دارم پیش از این دیدار، نشست کارشناسی قبل از اوایل سپتامبر برگزار خواهد شد. افخم ادامه داد: اما از آنجا که در این مدت وقفه‌ای بین مذاکرات برای دو طرف به منظور گفت‌وگو با پایتخت‌ها در نظر گرفته شده است، جزئیات درباره دور بعدی مذاکرات نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی بین آقای عراقچی و خانم اشمید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها