سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ توافقی درباره میزان غنی‌سازی صورت نگرفته، گفت: قبل از ۲۵ آگوست(سوم شهریور) نیز به آژانس گفته بودیم که امکان اینکه به ۵ مورد مطرح شده تا این تاریخ پاسخ دهیم وجود ندارد.
کد خبر: ۷۱۳۹۶۱
توافقی درباره میزان غنی‌سازی صورت نگرفته است

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژهایش تا هفت هزار تا موافقت کند، با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ بحثی درباره تعداد سانتریفیوژها مطرح نیست، عنوان کرد: ایران و 1+5 پیشنهاداتی را درباره میزان غنی سازی مطرح کرده‌اند و ما نیز گفته‌ایم که میزان غنی سازی باید براساس نیاز عملی ما باشد و مقامات کشور از جمله مقام معظم رهبری نیز نیاز عملی کشور را اعلام کرده‌اند.

وی با یادآوری این نکته که نیاز عملی ما نیاز فردا و یک سال دیگر نیست، بلکه نیاز آینده است که باید به آن سمت پیش برویم، خاطرنشان کرد: هر نوع توافقی که این مسیر را هموار کند، می‌تواند مقبول واقع شود.

کمالوندی با بیان اینکه توافقات بر سر میز مذاکره حاصل می‌شود نه در رسانه‌ها، تصریح کرد: تا الان هیچ توافقی درباره تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی صورت نگرفته و مطالب مطرح شده در این زمینه حدس و گمانه‌‌های رسانه‌هاست.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی همچنین در این گفت‌وگو در ارزیابی از گزارش روز گذشته یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌ هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: بخشی از گزارش مربوط به مسائل پادمانی است و بخش دیگر نیز مربوط به مسائل فراتر از پادمان است که در توافقات با 1+5 (برنامه اقدام مشترک) و همینطور در توافق 20 آبان سال 92 در دیدار آقای صالحی و آمانو به صورت داوطلبانه پذیرفتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: گزارش اخیر مدیرکل موید این است که فعالیت‌های ایران صلح آمیز است و به نکته انحرافی در این گزارش اشاره‌ای نشده است.

وی با بیان اینکه گزارش می‌تواند از این حیث گزارش مثبتی تلقی شود، در عین حال یادآور شد: اگر چه خواسته‌ ما این است که در این گزارش ادبیات قویتر و بهتری باید به کار گرفته می‌شد.

کمالوندی اضافه کرد: برخی از مطالبی که در گزارش آمده مواردی است که آژانس به صورت عادت و کلیشه‌ای و تکراری به آن اشاره کرده که ما در گذشته نیز به آنها پاسخ داد‌ه‌ایم. به عنوان نمونه اینکه ایران قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام را اجرا نکرده باید عنوان کرد که اولا این قطعنامه‌ها از نظر ما وجاهت قانونی ندارد و به همین خاطر مورد قبول ما نیست و از سوی دیگر ما در حال گفت‌وگو با 1+5 در این زمینه هستیم و هدف مذاکرات این است که خارج از چارچوب قطعنامه‌ها مسائل پیگیری و به نتیجه برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها